minimalistická

Minimalistické hry jsou krátké jak rozsahem, tak množstvím pravidel. Obvykle obsahují jen centrální vyhodnocovací mechaniku, pravidla pro tvorbu postav a... a to je všechno.

Fiasco

Jednorazové hranie bez rozprávača o skvelých ambíciách a plánoch, ktoré skončili úplnou katastrofou.
Jason Morningstar
2009

Fiasco je inšpirovaný filmami, kde veľké plány skončili úplnou katastrofou. Zahráte si za bežných ľudí, ktorých ambície boli silnejšie než sebaovládanie. Príbehy, kde sa všetko, čo sa mohlo dobabrať, dobabralo, ostala v nich kopa mŕtvol a takmer všetko v úplnom rozvrate. Nebudete si istí životom, ani povesťou, možno získate bolestivé skúsenosti, a ak budete mať šťastie, budete na tom tak ako na začiatku. Fiasco je hra bez rozprávača pre 3-5 hráčov, kde prípravu urobíte spoločne a celé sedenie odohráte za pár hodín. Systém je na hrane rolových hier, kde sa temer nehádže kockami, mechaniky sú úplne minimalistické a úspech či neúspech vám určia ostatní hráči.

Dungeon Squad

Svižná, minimalistická pravidla pro prolézání jeskyní a rubání nepřátel
Jason Morningstar
2005

RPG pro netrpělivé hráče, kteří nechtějí čekat, ale raději by okamžitě nakopali pár zadků. Klasická fantasy hra, v níž kouzelníci a válečníci zabíjejí skřety a drancují zříceniny hradů, s tím podstatným rozdílem, že mezi otevřením příručky a odděláním prvního nepřítele uplyne zhruba tak 30 vteřin. Hra je minimalistická a má svižná pravidla – rychlá tvorba postavy založená na rozdělení kostek tří povoláním (bojovník, čaroděj, dobrodruh), jednoduchá nadhazovací mechanika, netradiční řešení nákupu a výbavy či třeba zlepšování postavy utrácením zlaťáků nalezených v jeskyni. Původně vznikla v soutěži o 24hodinové RPG.

Chuť Magie

Odlehčená hra z prostředí magické školy.
Pavel "Goran" Veselský
2008

Chuť magie je systémově i tématicky lehčí hra o problémech, patáliích a vzájemném hašteření učitelů na magické škole. Na rozdíl od Harryho Pottera je magie v této hře návyková a dostává mágy do "nálady", ve které dělají blbosti. V Chuti magie není Vypravěč, zastoupí ho hráči systémově motivovaní k vyvolávání konfliktů, případně hrající NPC místo své nepřítomné postavy.

Shotgun Diaries

Boj o prežitie v záplave zombies je rýchly, krátky a hororový -- presne ako táto hra.
John Wick
2009

Ak raz svet zaplavia zombie, šanca, že normálny občan prežije dlhšiu dobu, nie je veľká. Sú všade, ponevierajú sa po uliciach, a vašu jedinou záchranou (či skôr oddialením katastrofy) je dobrá zbraň a dostatok zásob. Ako dlho dokážete ochrániť svojich blízkych? Ako dlho dokážete uniesť, že menia na zombie? Zápisky mojej brokovnice predstavujú minimalistický prístup k zombie-survival. Výberom typu preživšieho si typ akcie, na ktorý si budete hádzať štyroma dodatočnými kockami. Vyhodnotenie však nerozhoduje o úspechu, ale pridelení rozprávačských právomocí. Hororu a rýchlosti navyše pomáhajú Hodiny, ktoré každý 10 minút reálneho času pritlačia na pílu a jednoducho vás donútia urobiť aspoň niečo.

Schauermärchen

Deti, opustená dedina a neznáme hrôzy, ktoré sa v nej skrývajú.
John Wick
2005

Drobná desaťstranová rolová hra o deťoch (ale nie pre deti!), ktoré ostali stratené v opustenej Osade, z ktorej ušli všetci dospelí. Bezútešná prázdnota a najmú dva prízraky, ktoré blúdia Osadou - Pán v klobúku a Belasá pani. Vydajte sa zistiť, prečo deti nemôžu spať a aké iné hrôzy na ne čakajú v dedine.
Minimalistické mechaniky založené na protihodoch kockou (v závislosti od toho, či postava robí činnosť zo strachu alebo vďaka nádeji), ktoré umožnia za každý úspech zaviesť do hry jeden fakt. A najmä svojsky strašidelné prostredie na pomedzí rozprávky a hororu.

A Penny For My Thoughts

bezkocková hra silne orientovaná na príbeh, kde si ludia so stratou pamäti vzájomne pomáhajú rekonštruovať svoje spomienky
Paul Tevis
2009

Pravidlovo veľmi jednoduchý systém s pevnou štruktúrou, v ktorom ako jeden z pacientov trpiacich stratou pamäti hľadáte kým vlastne ste. Bola vám podaná špeciálna droga Mnemosin prepájajúca vedomie takto postihnutých ľudí a tak si navzájom snažíte svoje stratené spomienky pripomenúť. Na rozdiel od vačšiny iných hier za vašu postavu práve v tých najpodstatnejších momentoch rozhodujú iní. Navrhujú možnosti čo ste v danej chvíli urobili a vy si jednu z nich musíte vybrať a stavať svoj pribeh na nej ďalej pričom odmeníte hráča ktorý navrhol to čo sa vám páči najviac. Spomienky totiž nemusia byť iba príjemné a niekedy zistíte že ste úplne iným človekom ako ste sa videli na začiatku.

Roanoke

Po britskej kolónii v Novom svete 16. storočia ostal len nápis na strome. Čo sa v nej vlastne stalo?
Clint Krause
2006

Rok 1587. Loď, ktorá má doplniť zásoby britskej kolónie v Novom svete, nachádza len jedinú stopu: nápis Roanoke vyrezaný do kôry stromu. Kam sa podeli osadníci? Staňte sa kolonistami a zrekonštruujte príbeh stratenej osady. Je za tým konšpirácia Španielov? Zrada z vlastných radov? Vyvolali kolonisti spory s Indiánmi? Alebo je za tým temná mágia? Hra sa riadi mechanikami Wushu (s drobnými vylepšeniami) a a dopĺňa ich na plnoprávnu hru s jasným svetom a zameraním.

Kill Puppies for Satan

Satanovi prisluhovači najnižšieho kalibru zabíjajú mačiatka a nasierajú kresťanov - škoda, že na nich Satan kašle.
Vincent Baker
2001

Všetci poznáme Satanových prisluhovačov - démonov s nadprirodzenou inteligenciou a diabolskými plánmi s veľkým D. Lenže tých hrať nebudete. Vám bude určené miesto poskokov najnižšieho kalibru, tých, ktorí opekajú mačky na cintoríne za recitovania Satanskej biblie v domnení, že upútajú pozornosť Pána pekiel. (Škoda, že na nich Satan serie.) Hra s jednoduchými mechanikami, v ktorej schopnosti a zábava závisí od toho, čím úchylnejšie, vypatlanejšie, dementnejšie a nezmyselnejšie zverstvá robíte. Text, ktorý si pri simulovaní rádoby pravoverných satanistov neberie obrúsok pred ústa. Atmosféra, ktorá otestuje aj tie najpevnejšie mantinely nadhľadu a zmyslu hráčov pre čierny humor.

Frigid Bitch

Banda dedinských povaľačov sa podujala na výpravu do Zámku ľadovej kráľovnej, kde chcú roztopiť jej srdce.
Alexander Cherry
2004

Banda dedinských povaľačov sa vybrala (viac z chvastúnstva než dobrovoľne) na výpravu, v ktorej zlyhali i tí najudatnejší bojovníci kraja. V Zámku opradenom legendami býva zakliata Ľadová kráľovná a legenda hovorí, že len najchrabrejší muž dokáže zlomiť jej srdce. Budú si títo niktoši dôverovať? Alebo si podrazia nohy? Hra na jedno sedenie, niekedy označovaná ako "Mountain Witch Lite" má jednoduché mechaniky a rozprávkovú tematiku, ktorú si možno zahrať i s deťmi.

Cat: A Little Game About Little Heroes

Hra v ktorej sa v kožuchu mačiek staráte o svoju rodinu, riešite vlastné mačacie problémy a keď treba tak cestujete cez surreálny Svet snov.
John Wick
2006

Hra o mačkách v ktorej chránite úbohé a neschopné ľudské plemeno a to špeciálne vašu rodinu pred vražednými príšerákmi. Vďaka jednoduchému systému je vhodné pre deti, ale na prekvapenie aj dospelí si v nej niečo nájdu. Príšeráci nie sú totiž nič iné ako ľudské slabosti a chyby: závisť, sebaľútosť, apatia za TV a pod. Mačky však nie sú až tak bezmocné. Okrem svojich telesných možností dokážu voľne vstupovať do Sveta snov kde je všetko možné a kde su nočné mory rovnako vražedné ako príšeráci v realite. Scény a detaily majú možnost opisovať aj hráči a autor k tomu priamo vyzýva. Kniha je pekne spracovaná formou rozhovoru človeka s mačkou v Snovom svete.

Dread

Hororová hra s unikátnou tvorbou postavy a dramatickým mechanizmom riešenia konfliktov
Epidiah Ravachol
2006

Chcete hrať hru, v ktorej je pocit strachu, neistoty a napätia zabudovaný už v základnej mechanike? Napríklad príbeh turistov uväznených v hoteli snehovou fujavicou, ktorých po jednom vraždí... neznáme zlo, kanibalistický údržbár, alebo možno jeden z nich? Klasický systém, kde je príbeh vymyslený a predložený GMom a v ktorom na konci niektoré z postáv zomrú. Možno všetky. Ak hľadáte atmosférický horor plný neľahkých rozhodnutí a neželaných dôsledkov, tak Dread vám ho pomôže vytvoriť. Vyžaduje síce vyššie nároky na Gma, ale odmení vás zimomriavkami strachu.

 

Wilderness of Mirrors

Hra o superšpiónoch, zrade a časovom strese
John Wick
2006

Málopravidlová hra, ktorá si kladie za cieľ zachytiť atmosféru špiónskeho žánru a la James Bond, Alias či Mission Impossible. Autor identifikuje tri hlavné prvky (plánovanie, zrady a časový stres) a z nich vytvára mechaniky tejto jednoduchej hry. Postavy ako kompetentní špióni dokážu robiť aj veci mimo svojej oblasti špecializácie, stojí ich to však viac námahy. Vďaka unikátnej mechanike plánovania je už samotná príprava súčasťou hry.

Ratpack

Hra o predmestskom prežití svorky potkanov
Jared A. Sorensen
2005

Krátka hra o svorke potkanov, ktorí sa potýkajú s bežnými potkaními problémami. Potkany v tejto hre sú tvory inteligentné, schopné používať ľudské technológie a dokonca aj (občas) rozumieť ľudskej reči. Taktiež sú to však tvory demokratické - nemajú pevne stanoveného vodcu, pri prekážke sa každý potkan snaží získať pre svoj plán ostatných. Pravidlá sú veľmi jednoduché, ich vysvetlenie a tvorba postavy trvajú spolu max. 5 minút. Ak vás aj tento počin geniálneho Jareda Sorensena na prvý pohľad neláka, skúste mu dať šancu a možno s prekvapením zistíte, že sa veľmi dobre bavíte. Vhodné na "zaúčanie" začiatočníkov!

Best Friends

Hrajte za dievčatá, ktoré sú kamoškami, ale v skutočnosti sa neznášajú.
Gregor Hutton
2005

Minimalistická bezkocková hra. Hráči hrajú dievčatá, ktoré sú kamoškami, trávia kopu času a pomáhajú si, ale, medzi niektorými z nich panuje nenávisť. Hrajte za partiu dievčat na strednej alebo za babský kolektív niekde v práci. Inovatívnou je mechanika tvorby postáv založená na princípe „čím viac mi ostatné niečo závidia, tým lepšia som v tom!", kde hráčovu postavu vlastne vytvoria ostatní. Riešenie situácií je založené na odovzdávaní žetónov, kde hráči pomáhaním ostatných oslabujú seba. K dispozícii je preklad základnej volnej verzie, autor vydal aj komerčnú rozšírenú verziu.

Og: Unearthed Edition

Komediální hra z pravěkého prostředí, kde záleží na každém slovu...
Robin D. Laws
2007

Ve hře OG jste pračlověk. Znáte ty pralidi, kteří vynalezli oheň, kolo a civilizaci? Nejste ten typ pračlověka. Og je veselá, místy tragikomická jednoduchá hra o jednoduchých lidech, kteří řeší každodenní problémy (sežrat a nebýt sežrán) za pomoci omezené slovní zásoby, neomezených pazvuků a máchání rukama a ryčení dinosaurů a šavlozubých tygrů všude okolo...

Syndikovat obsah