aspekty

Systém nemá předem danou sadu vlastností pro postavy. Místo toho si hráči mohou vlastnosti svých postav definovat a pojmenovat zcela libovolně. Tyto tzv. "aspekty" přitom mají mechanický význam a systém s nimi počítá.

Fate Accelerated

Príbehovo orientovaný systém pre ľubovoľný žáner cielený na rýchle hrania
Evil Hat
2013

Zostručnená verzia systému Fate Core vám umožní za pár minút vytvoriť cieľavedomé postavy v ľubovoľnom žánri či prostredí (fantasy hrdinov nevynímajúc). Netradične abstraktné, ale jednoduché pravidlá sú vyslovene zamerané na tvorbu príbehu a stoja na využívaní aspektov -- zaujímavých rysov postáv či prostredia, ktoré intenzívne posilňujú atmosféru či udržiavajú žáner, ale aj rozdeľujú rozprávacie právomoci medzi hráčov. K dispozícii dostanete samostatnú príručku, ktorá obsahuje všetky pravidlá na vyhodnotenie pestrej palety herných situácií -- od súbojov až po naháňačky -- a je cielená na ukážkové či rýchle hrania.

The Play's The Thing

Pretvorte scenár existujúcej shakespearovskej hry a odohrajte ho v hereckej družine
Mark Truman
2012

Dramatik predloží hráčom existujúci shakespearovský kus, ktorí ho pretvoria na svoj obraz. Nebudete hrať samotné postavy z Hamleta či Zimnej rozprávky, ale členov hereckej družiny obsadených do príslušných rolí hry. Pravidlá poskytujú množstvo mechaník pre konštrukciu príbehu -- napr. už samotní herci majú schopnosti pre zavádzanie úpravy do textu hry, čím môžu Bardove príbehy ešte viac vylepšiť.

Příběhy Impéria

Přepracování systému Fate pro viktoriánský svět plný kouzel a tajemna
Jonáš a Kryštof Ferencovi
2009

Příběhy Impéria jsou původní česká RPG hra, která používá značně upravený systém Fate a obsahuje kompletní popis prostředí viktoriánského 19. století plného kouzel a tajemna. Gentlemani a dámy zde prožívají své osudy v době britského Impéria, jaké nikdy předtím nebylo a již nikdy nebude. Od tajemných britských ostrovů, které se utápí v magických mlhách, přes džungle Indie a pouště Afriky, až po podivnou a nedostupnou Zemi kouzel zde mohou zažít napětí a dobrodružství. V jedné knize je obsaženo vše, co budou hráči ke hře potřebovat (včetně mnoha zápletek, které mohou při hraní využít), a systém sám dává důraz na vyprávění a splétání příběhů.

Anima Prime

Príbehova spontánna hra inšpirovaná Final Fantasy
Christian Griffen
2009

Je to príbehová hra. Jej pravidlá podporujú tvorenie a rozvoj zaujímavých príbehov. Je vhodná na spontánne hranie, t. j. dá sa hrať aj bez veľkej predprípravy. Prostredie hry je inšpirované anime a Final Fantasy. Ale je možné si zvoliť iné prostredie. Zaujímavosťou hry je, že tam nie je PJ ale len moderátor. Hráči v tejto hre majú väčšie právomocie ako v klasických hrách. Počas hry si môže hráč napĺňať zásobareň šťastia, ktorú môže nasledne použiť v súbojoch. Táto zásobareň sa mu plní za dobré hranie postavy. Súboje v tejto hre sú veľmi akčné a pestré. Hráč v nich sám popisuje priebeh súboja a útoky (ako vo Wushu). Hra je ešte vo vývoji a testovani. Zataľ ešte nevyšla finálna verzia.

Houses of the Blooded

Ambice. Touha. Pomsta. Hra o intrikách a cti v době před vzestupem Atlantidy...
John Wick
2008

Hlavní postavy této hry jsou šlechtici. Mají své území, své spojence a nepřátele, své aféry, své společenské a politické povinnosti... a prostě nemají čas lozit do zaprášených jeskyň a honit se za draky. Jde jim totiž o moc. Hra je původně postavená na systému FATE, který ale v mnohém rozvíjí a vylepšuje. Oproti mnoha "klasickým" hrám jsou ústředními elementy života postav věci jako styl nebo romance. Pravidla jsou propojená s herním prostředím machiavellistické civilizace "Venů", kterou kniha na více než 400 stranách velmi podrobně popisuje.

Wushu

Akční bojová hra ve stylu hong-kongských kung-fu filmů
Daniel Bayn
2003

Ve správném akčním filmu hrdinové chvíli prohrávají a chvíli mají navrch, padají z oken a do vody, chvíli jsou na stole a chvíli pod ním, přeskakují mezi jedoucími vozidly nebo se zoufale brání zvednutou židlí - a Wushu je hra, která vás odmění, pokud se vaše postava bude chovat stejně. Wushu má velmi jednoduchý a abstraktní systém, ve kterém nerozhoduje, jestli zvolíte správnou taktiku, ale zda dokážete v zajímavých detailech popsat, jak bojujete. Je extrémně jednoduché k pochopení, zapamatování i použití. Zcela bez úprav použitelné pro širokou řadu žánrů a prostředí. Wushu existuje v mnoha verzích, základ však stále zůstává stejný.

Spirit of the Century

Dobrodružná hra ve ztřeštěném žánru pulp a zároveň jedno z nejpopulárnějších RPG
Rob Donoghue, Fred Hicks a Leonard Balsera
2006

Indiana Jones, Múmia, Veľké problémy v malej Číne, Svet zajtrajška alebo Rocketeer. Ak všetky tieto filmy nahádžete do mixéra, vznikne Spirit of the Century. Dýcha presne tou atmosférou neohrozených hrdinov, ktorí v poslednom okamihu skočia na unikajúce lietadlo a v epickom súboji nakoniec porazia šialeného vedca, ktorý chce zrovnať so zemou hlavné mesto krajiny. Hra vychází se známého systému Fate, dále jej rozvádí a přizpůsobuje pulpovému žánru. Je uzpůsobena tak, aby bylo možné hrát ji prakticky okamžitě a bez jakékoliv přípravy. Jde bezpochyby o nejpopulárnější nezávislou hru, která doslova udělala díru do světa.

Fudge

Univerzálna „stavebnica“ RPG systému bez vlastného herného prostredia
Steffan O'Sullivan
2000

Fudge, tzv. „voľný univerzálny urob-si-sám herný engine“ nie je klasickým RPG systémom, vo svojej najširšej podstate to nie je priamo ani herný systém. Je to skôr určitý framework alebo stavebnica, pomocou ktorej si môžete vytvoriť a upraviť výsledný systém podľa svojich vlastných požiadaviek na hru. Základom je opis postáv pomocou prídavných mien (namiesto klasického číselného vyjadrenia štatistík) a špecifické kocky, ktoré sa pri hre používajú – šestistenné s plusmi, mínusmi a nulami namiesto čísel. Jednou z najznámejších aplikácií systému Fudge je Fate.

Fate

Univerzální systém s jednoduchými pravidly, zaměřený na rozvíjení příběhu
Fred Hicks a Rob Donoghue
2003

Fate je volně dostupný univerzální systém bez specifického prostředí, použitelný pro prakticky každý žánr. Je to jednoduchý systém nabízející nezvyklé pojetí hry. Ruší klasické vlastnosti (síla, odolnost...) a místo nich zavádí příběhové aspekty, jakési zajímavé rysy postavy. Pravidla operují i s nezvyklými prvky, jako jsou například vypravěčské pravomoci, posilování žánru či tvorba atmosféry. Fate je velmi netradiční hra, jen málo podobná jiným RPG. Je vhodný především pro hráče, kteří hledají jednoduchý systém zabývající se rozvíjením příběhu.

Primetime Adventures

Pravidlovo jednoduchá ale silne kooperatívna RPG hra o vytváraní seriálu po jednotlivých epizódach
Matt Wilson
2004

Primetime Adventures napodobňujú tvorbu televíznych seriálov. Producent dozerá na celý proces a hrá v ňom dôležitú úlohu. Proti nemu stoja jednotliví hráči ovládajúci protagonistov, za ktorých jednajú a tvoria pre nich spoločne scény. Kooperácia všetkých zúčastnených je veľmi silným elementom hry a pomocou nej sa celá skupina snaží vytvoriť zápletku príbehu aj jednotlivé postupné rozuzlenia čo najzaujímavejším spôsobom. Za zmienku stojí aj jednoduché vyhodnocovanie konfliktov (ktoré sú na rozdiel od tradičnejších hier len ukončením celej scény a nevyskytujú sa v nej viacnásobne) a veľmi silná úloha nehrajúceho publika.

Over the Edge

Konspirační hra ze současnosti odehrávající se na fiktivním ostrově
Jonathan Tweet, Robin D. Laws
1997

Over the Edge je hra, ve které si nikdy nejste ničím jisti. Odehrává se v ostrově Al-Amarja, kde se střetávají všechny konspirace světa a splétají či rozplétají intriky. Samotné téma a prostředí hry je velmi promyšlené, psychedelické a surellistické. Často bývá hra přirovnávána k seriálům Městečko Twinpeaks či Akta X. Samotné prostředí není psáno klasickým dokumetaristicko-encyklopedickým přístupem, ale je pojato jako praktická pomůcka ke hře, která vás bude inspirovat a podporovat. Pravidla jsou velmi jednoduchá a intuitivní a některými lidmi bývají považována za předchůdce systému Fate.

Dogs in the Vineyard

Westernové drama o nejisté morálce
Vincent Baker
2005

Jedna z nejznámějších indie her vůbec, Dogs in the Vineyard, se odehrává ve westernovém prostředí, kde postavy představují strážce zákona a víry v zapadlých osadách. Sotva dokončily výcvik, jsou to jen děti, a najednou jsou vyslány trestat zlo do světa, který zdaleka není černobílý. Hra pojednávající o těžkých rozhodnutích a morálních dilematech. Jednoduchý systém je postaven na vyhodnocování konfliktů, které využívá „pokerového“ zvedání sázek, poskytuje vodítka pro následné popisy a vlastně tak vytváří páteř veškerého děje.

Syndikovat obsah