archetypy

Archetypy jsou jakýmsi mezistupněm mezi pevnými povoláními a zcela volnou tvorbou. Každá hráčská postava musí být přiřazena k určitému archetypu (klanu, třídě...), který definuje část jejích schopností, zatímco zbývající schopnosti už si hráč vybírá zcela volně. Postavy se zlepšují průběžně.

Mage: The Awakening

Mágové v hororové verzi moderního světa
White Wolf
2005

Hra zasazená do temného moderního světa vychází v sérii nového World of Darkness a volně navazuje na předchozí verzi Mage: The Ascension. Magie je darem vidět pod roušku zdánlivě normálního světa a umění ohýbat realitu podle své vůle. Je ji však potřeba provozovat obezřetně a tak, aby vypadala pokud možno normálně, protože ostatní lidé stále lpí na iluzorní skutečnosti a tím magii ruší, jsou-li jejími svědky. Cokoliv nepřirozeného také vede k Paradoxům - magickým nehodám, které pozvolna otevírají propast mezi naším světem a světem čisté magie, odkud magie sama pochází.

Drakar och Demoner, 7. edice

Švédská fantasy hra na hrdiny silně inspirovaná severskou mytologií.
Dan Slottner, Magnus Malmberg, Theodore Bergquist
2006

Drakar och Demoner je švédské RPG, vycházející již od roku 1982. Původní verze byla v podstatě překladem pravidel Basic Role-Playing od Steve Perrina.

Sedmá edice vydána pod nakladatelstvím Riot Minds, má propracovaný svět silně inspirovaný severskou mytologií a přinesla několik změn v systému i celkovém zpracování příruček (poprvé vydaných v box setu).

Dovednostní systém založený na archetypech také přináší poměrně zajímavý prvek výjimečných atributů, využívá dvaceti stěnné kostky a podhazování cílových čísel, stejně jako poměrně detailně zpracovaného systému udělování zranění.

Hra zatím nebyla přeložena do angličtiny, ačkoliv se o tomto kroku již delší dobu vedou debaty mezi fanoušky.

Star Frontiers

Klasické dobrodružné space operovské sci-fi RPG z 80. let.
TSR
1982

Star Frontiers je sci-fi RPG, vyvinuté v osmdesátých letech společností TSR. Jedná se o klasickou dobrodružnou space operu, odehrávající se blízko středu jedné velké galaxie, ve které žijí lidé a další tři mimozemské rasy. Hra je postavena na jednoduchém skill-based systému a existuje k ní velké množství doplňků, včetně samostatných pravidel pro vesmírné lodě a bitvy. Pravidelně také vychází fanzin, v němž lze nalézt nové doplňky jako skilly, rasy, či pravidla. Sympatické na celé hře je to, že lze všechny kompletní příručky stáhnout zdarma. Jako odkaz na domovskou stránku uvádím web fanzinu, kde lze pohodlně stáhnout pravidla i řadu doplňků.

Extreme Vengeance

Rýchla a zbesilá hra o akčných filmoch - béčkach
Steve Miller
1997

V tejto hre budete odohrávať príbehy ako vystrihnuté z béčkových filmov 80. a 90. rokov. Systém je rýchly a jednoduchý na používanie, tvorba postáv sa skladá z výberu jedného prídavného a jedného podstatného mena (kniha ponúka zoznam siedmich z každého). Budete teda hrať "zachmúreného policajta" či "akrobatického vedca".

Hra je unikátna v jednej veci: vašou nie je samotný hrdina akčného filmu, ale herec ktorý ho hrá. Môžete teda s tou istou postavou hrať raz sci-fi, inokedy fantasy či druhú svetovú. Vždy však pôjde o divokú akciu s dramatickými efektami. Počas hry váš herec zbiera "skúsenosti" v podobe miery nadšenia, ktorú záber vyvolá vo vašich fanúšikoch.

Traveller

Robustný klasický systém na hard science-fiction hry
Gareth Hanrahan
2008

Jedna z prvých sci-fi RPG vôbec, Traveller je hra o ľuďoch túžiacich po slobode medzi hviezdami. Medzi jej charakteristické prvky patrí jedinečný systém vytvárania postáv, ktorý je takmer samostatnou hrou. Vzniknuté postavy však majú zaujímavé a prepracované pozadie a prepojenia na svet, v ktorom žijú. Daľej hra obsahuje podrobný systém na tvorbu vesmírnych lodí či generovanie náhodných svetov, ktoré môžu postavy skúmať.

Od svojho vzniku v roku 1978 prešla hra mnohými rozličnými prevteleniami. Najnovšie vydanie z roku 2008 hru modernizuje a približuje dnešným štandardom hrateľnosti a prehľadnosti.

Feng Shui

Žánr hongkongských akčních filmů převedený do RPG.
Robin D. Laws
1996

Cílem Feng Shui je zachytit podstatu akčních filmů s bojovým uměním. Prostředí hry je podobně přímočaré jako pravidla a je inspirováno sběratelskou karetní hrou Shadowfist. Odehrává se uprostřed tajné války různých skupin o místa Fen Shuii, jejichž vlastnictví propůjčuje moc a slávu. Aby mohly postavy pocházet z různých žánrů Hong Kongských filmů můžete cestovat i v čase. Bojový systém umožňuje a motivuje k různým senzačním kouskům, magii a zvláštní efektům, neboť čím stylovější provedení, tím větší šance na úspěch. Všechno, co jste kdy viděli ve filmu, máte tady šanci vyzkoušet…

Dark Ages: Inquisitor

Tajní inkvizitoři stojící proti silám temnoty v hororové verzi našeho středověku
White Wolf
2002

Herní rozšíření pro Dark Ages: Vampire adaptuje námět hry Hunter: the Reckoning do středověké verze Světa temnoty. Hráči ve hře představují inkvizitory z řad tzv. Stínové inkvizice, tj. tajné organizace určené církví k ochraně nic netušících věřících proti ďábelským stvůrám obcházejícím pozemský svět. Jejich úkolem je v tajnosti pátrat po těchto tvorech, jejich aktivitách i jejich smrtelných spojencích a bojovat proti nim, kdekoliv na ně narazí. Celé téma je pojato tak, aby pokud možno předcházelo možným kontroverzím, které hra za inkvizitory může přinést. Pravidlově hra vychází z DA: V a obsahuje poměrně složité herní mechaniky.

Ratpack

Hra o predmestskom prežití svorky potkanov
Jared A. Sorensen
2005

Krátka hra o svorke potkanov, ktorí sa potýkajú s bežnými potkaními problémami. Potkany v tejto hre sú tvory inteligentné, schopné používať ľudské technológie a dokonca aj (občas) rozumieť ľudskej reči. Taktiež sú to však tvory demokratické - nemajú pevne stanoveného vodcu, pri prekážke sa každý potkan snaží získať pre svoj plán ostatných. Pravidlá sú veľmi jednoduché, ich vysvetlenie a tvorba postavy trvajú spolu max. 5 minút. Ak vás aj tento počin geniálneho Jareda Sorensena na prvý pohľad neláka, skúste mu dať šancu a možno s prekvapením zistíte, že sa veľmi dobre bavíte. Vhodné na "zaúčanie" začiatočníkov!

Call of Cthulhu d20

Hororově laděná na motivy H. P. Lovecrafta.
Monte Cook, John Tynes
2002

Původním záměrem stojícím za vydáním této hry bylo ukázat šíři apikovatelnosti d20 systému a jeho variabilitu. Neobsahuje ani rasy ba ani povolání, zato však pravidla pro šílenství, kouzla sesílaná za cenu ztráty vlastních sil a pravidla pro masivní zranění činí ze hry brutální a temný horor. I díky zdařilým textům Johna Tynese o mýtu Cthulhu a kvůli omezenému nákladu se hra stala sběratelskou záležitostí.

DeGenesis

Nemecká hra z postapokalyptickej Európy, v ktorej ľudstvo bojuje proti samotnej Zemi.
Christian Günther, Marko Djurdjevic
2004

Svet človeka 500 rokov po katastrofe je ohrozený novým ľudským druhom, lepšie adaptovaným na nehostinné podmienky. DeGenesis je hra s jednoduchým a intuitívnym systémom, určená širokej skupine hráčov a poskytujúca námety siahajúce od holého prežitia cez horor či akčné prestrelky až po osobné témy a otázky o povahe ľudstva. Systém je „gritty“, postavy nemajú žiadne špeciálne schopnosti, talenty ani mutácie, a boj je relatívne smrtiaci. Tvorba a zdokonaľovanie postavy sú založené na zručnostiach. Základná príručka v nemčine je k dispozícii zdarma ako PDF, do slovenčiny je preložená skrátená verzia pravidiel.

Legend of the Five Rings

Legend of the Five Rings je hra odehrávající se ve fantaskním světě Rokugan který je inspirovaný japonskem a východoasijskou kulturou.
AEG
2005

Legend of the Five Rings je hra odehrávající se ve fantaskním světě Rokugan který je inspirovaný japonskem a východoasijskou kulturou. Ve hře zastáváte úlohy samurajů, mnichů nebo čarodějů a řešíte situace ve světě, kde vládnou klany a bojují proti proradné Zemi stínů. Hra používá takzvaný „roll and keep“ systém, který dobře simuluje napětí, realitu a smrtelnost samurajských soubojů. Zajímavý je dovednostní systém a systém škol a rodů, které si vybíráte při tvorbě postavy a který je dobře spjat s atmosférou prostředí.

Usagi Yojimbo RPG (Autumn Moon Edition)

Samurajská dobrodružná hra v prostředí komiksu Usagi Yojimbo.
Jason Holmgren, Pieter van Hiel
2005

Hra vychází z prostředí komiksové série Usagi Yojimbo o králičím samuraji Usagim. Postavy jsou antropomorfní zvířata zasazená do prostředí středověkého Japonska, s lehce mýtickými prvky. Pravidla kombinují tradiční přístupy k dobrodružnému hraní RPG s neotřelými nápady. Přestože tvorba postavy zahrnuje rasy (samozřejmě zvířecí) a povolání (nejen samurajská, ale i například nindžovská nebo kněžská), vývoj postavy během hry se podobá spíše dovednostním systémům.

Promethean: The Created

Hororová hra v kůži golemů a jiných uměle stvořených bytostí
White Wolf
2006

Promethean je hororová hra z nového Světa temnoty, která nemá přímou analogii ve hrách ze starších edic. Svým námětem vychází především z příběhů o Frankensteinovi a jemu podobných, využívá ale také některé motivy ze starověkých mýtů, alchymie a moderního okultismu. Postavy hráčů se v ní vžívají do rolí Prométeanů, bytostí vytvořených z mrtvých těl a oživených pomocí mystického Božského ohně. Tato stvoření však postrádají jednu věc, a to duši. Její nabytí pro ně představuje tu nejvyšší možnou hodnotu. Hra se tak stává poutí za jejím získáním a pátráním po tom, co to vlastně znamená být člověkem.

Inquisitor: Battle For Emperor’s Soul

Taktická hra s prvky roleplayingu zasazená do temného prostředí Warhammeru 40.000
Games Workshop
2004

V této hře, zasazené do prostředí neogotické military sci-fi Warhammeru 40.000, převezmou hráči postavy inkvizitora nebo jeho doprovodu. Hra se zaměřuje především na ztvárnění taktických bitek, které podporuje velmi omezenými prvky roleplayingu, soustředěnými na vývoj psychických („psycherských“) a fyzických dovedností postavy. Hra používá procentuální systém porovnání statistik. Přesně splňuje svůj vlastní popis: „vyprávěcí válečná hra“!

Werewolf: the Forsaken

Nová verze hororové hry v kůži vlkodlaků
White Wolf
2005

I tento nástupce starší hry Werewolf: the Apocalypse staví postavy do role vlkodlaků ve Světě temnoty - ochránců přírody a posledních zbytků přirozenosti. Nová verze přináší mnoho změn, především v komunitě, v níž tito tvorové žijí, a také v tom, kým vlastně jsou. Jaké to je být zavrženým? Jaké to je vědět, že všichni v tomto i jiném světě vás mají jen za zrůdu, kterou je třeba zničit? Jaké to je vědět, že jediný, koho máte, jsou vaši bratři a sestry ve smečce? Hra o násilí, sebeovládání a přijetí vlastní zrůdnosti.

Syndikovat obsah