Třináct klasických použití duchů v RPG

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Třináct klasických použití duchů v RPG

Příspěvek od Pieta »

Třináct klasických použití duchů v RPG

1) Pozadí
Na kopci je dům, ve kterém prý straší, ale nikomu se tam nikdy nic nestalo. Knihovník zemřel a možná si toho ani nevšiml - dál chodí knihovnou a ochotně poradí, kde najít knihu, kterou právě potřebujete.
Někteří duchové jsou tu, ale vlastně nesejde na tom, že to jsou duchové, nebo že vůbec existují. Jejich duchovitost je jen takový zajímavý detail, zpestření. Pokud se ale dostanou do středu pozornosti hráčů, obvykle se rychle přesunou do některé z dalších kategorií.
Příklady: Už vzhledem k povaze téhle kategorie žádné výrazné příklady nejsou.

2) Potvora
Pozor na něj, je zranitelnej jen magickou zbraní nebo stříbrem, vysává levely, a dokáže se úplně zneviditelnit!
Duch - potvora sedí ve své věži, po nocích kvílí, a čeká, až přijdou hrdinové, zabijou ho a vezmou si jeho expy. Duch ve vymlacovacím pojetí je potvora, která má neobvyklé schopnosti a zranitelnosti, a pokud je něčím děsivý, tak tím, že vítězství vás může přijít zatraceně draho - v léčebných nákladech na návrat ztracených úrovní.
Příklady: D&D, Dračí doupě

3) Zápletka
Přísahal jsem, že se nezastavím, dokud kraj nezbavím hrůzovlády hraběte Hrůzana Hrůzoviče a jeho rodu, ale padl jsem v souboji s ním. Teď mi má přísaha nedá odpočinout, zatímco další a další z jeho rodu sužují tento kraj, a já jsem bezmocný. Pomozte mi, dobří lidé, zbavte nás toho zla.
Duchové obvykle nemohou odejít, dokud si nevyřeší to, čím jsou připoutáni k našemu světu, a jako nehmotní s tím mají veliké problémy. Na koho jiného by se obrátili pro pomoc než na družinu odvážných hrdinů? Narozdíl od jiných zadavatelů úkolů duchové ovšem obvykle dost mizerně platí.
Příklady: Hamlet

4) Instantní emoce
Kdybys mě byl býval poslechl, synu, mohl jsem být ještě stále naživu.
Duchové porušují rčení, že "mrtví nemluví". Naopak, mrtví mluví rádi a obvykle vám toho řeknou víc, než byste chtěli. Mrtví přátelé, které jste nestihli zachránit, rodiče, jejichž představám o správném potomkovi rozhodně neodpovídáte, nevinné oběti, které vám ochotně poví o svém strašlivém skonu, ba i mrtví nepřátelé - ti všichni vám mají co říci a tím ve vás vyvolat všelijaké emoce, nejčastěji smutek, lítost a výčitky. Přeci jen, kdybyste tehdy byli trochu pohotovejší, nemuseli jste se tu teď bavit s duchem své mrtvé dívky, ale pořádně se obejmout. Emoční duchové obvykle jen zaskočí, protože dříve či později by jim každý hráč řekl "jednou jsi mrtvý, tak si holt zvykej".
Příklady: Nesčetné - tohle je přece klišé jak sviňa.

5) Spojenec
Dovolte mi promluvit, pane! Během pravidelné obchůzky jsem objevil hnízdo přízraků na půdě domu číslo 34. Dovolte mi provést útok, pane!
Zaživa měl své povolání, své zvyky, a po smrti se příliš nezměnil, jen je jimi možná ještě o něco posedlejší. To z něj ale může dělat cenného spojence. Starý voják, jehož duch hlídkuje v okolí vašeho domu a zahání temné duchy a přízraky, či psycholog, který vám pomůže se vyrovnat s neobvyklými důsledky vašich darů, všichni se hodí. Jen je třeba nezapomínat, že přeci jen nejsou živí, a mají své zvláštnosti.
Příklady: Šestý smysl

6) Osobní duch
Půjdu dovnitř první, Franku, a trochu se tam rozhlídnu. Krej mě. Anebo vlastně ani nemusíš.
Váš parťák ve službě koupil pár kulek, ale druhý den po pohřbu na vás zase čekal na spolujezdcově místě ve služebním autě. Trvá na tom, že s vámi pojede na obhlídku, a naprosto ignoruje toho zelenáče, který s vámi hlídkuje teď. Typický osobní duch, čili duch, který je s vámi spojený a víceméně pořád se kolem vás točí. Může to být bývalý parťák či nejlepší přítel, může to být rodinný předek, který se rozhodl dohlédnout na posledního své krve. Obvykle bývá užitečný, ale sám přináší kupu potíží. V ideálním případě je ukecaný a vy jste jediný, kdo ho vidí.
Příklady: Randall a Hopkirk

7) Nepřítel
Jak jsem pak zjistil, sledoval mě tři týdny. Věděl, kde bydlím a kde pracuju, s kým chodím na obědy, kam večer na pivo, s kým se kamarádím a koho mám rád. Věděl, jakou knížku zrovna čtu a na kterém boku spávám. Teprve pak udeřil.
Duch nepřítel je velmi špatná zpráva. Ať jde on po krku vám či vy jemu, jste hráči na opačných stranách šachovnice. Má svou minulost, motivaci, své emoce. Jako vy hledáte způsob, jak se mu dostat na kobylku, i on hledá vaše slabá místa. Je nepříjemně schopný. Často ho potkáte v horroru, který může skončit pěkně krvavě.
Příklady: Horrory ???

8) Tajemství
Stíny v místnosti náhle jako kdyby zhoustly.
Pohyby na kraji zorného pole. Podivné zvuky z míst, kde nikdo nemůže být. Divné změny nálady. Noční můry a podivné sny. Dlouho ani nemusíte vědět, že jde o tajemného ducha, dlouho si ani nemusíte být jisti tím, že se něco děje. Přesto tu ale nepochybně je a má své cíle. Tajemný duch může být nepřátelský, může se jen snažit o kontakt, možná si vás ale ani nevšímá. Rozhodně ho ale neuvidíte osobně, a pokud ano, může už být pozdě. Narozdíl od nepřítele je tu výraznější jeho bezmoc, nepřímé ovlivňování událostí, pokusy o kontakt. Horror dělá psychologičtějším, plným náznaků, hrajícím si spíš s atmosférou.
Příklady: Horrory ???

9) Postava se vrací
Kamarád je kamarád, ale ještě jednou mi vlezeš do koupelny, když se sprchuju, a volám exorcistu.
Pokud ve světě existují duchové, pak není důvod, proč by se jako jeden z nich nemohla vrátit i hráčská postava. Dotyčný může být obětí náhodného hodu, nebo může celou dobu počítat s tím, že zemře, ale důležité je, že ostatní ho znali zaživa. Znáte jeho povahu i zvyky, on zná vás, ale všechno to najednou tak trochu vidíte v novém světle. On má najednou nové schopnosti, nová omezení, a celý nový svět, se kterým se musí vyrovnat. Vy se možná zase musíte vyrovnat s tím, že něco jako duchové vůbec existuje. Pro obě strany je to období objevování nového ve světě, ale možná i v sobě a ostatních - někoho totiž poznáte doopravdy, teprve až umře.
Příklady: Randall a Hopkirk (opět)

10) Duch jako postava
Pěkně jste se vylekali, co? To nic není, jen Marta zase chřestí řetězama. Marta je úplně neškodná. Zato kdyby ty hodiny ve věži začaly... A sakra.
Duchové mají rádi živé, kteří je slyší. Hodí se jim někdo, pro koho jsou triviální všechny ty věci, které by sami řešili zdlouhavě a možná nezvládli vůbec. Takové spojenectví může být výhodné pro obě strany, duchové přece jen mohou být hodně staří a vědět (a dokázat) věci, které lidé dávno zapomněli nebo nikdy neuměli. Narozdíl od varianty navrátivší se postavy tu malou roli hraje společné objevování nového či vyrovnávání se se smrtí nesmrtí blízké osoby, podstatné zato budou komunikace, spolupráce a soužití s někým, kdo je dávno mrtvý, a také důvěra - protože jak si ověříte, že vám duch nelže, když je jediný z vás, kdo svět mrtvých vůbec vidí? A jaké může takový mrtvý mít skryté motivace?
Příklady: ???

11) Jsou mezi námi
Jsme tři, takže bysme ho měli zvládnout, ale nejdřív tam musí dojít někdo z vás a odmazat kus toho pentagramu, nebo se k němu ani nedostanem.
Někdy nejsou duchové tak vzácní, aby jich nemohlo být v družince několik. Na obou stranách je pak více, než jedna postava, situace je rovnovážnější. Takový příběh bude tíhnout spíš k prozkoumání a prožití duality obou světů, které jsou paralelní, úzce spolu souvisejí, a přitom mají každý svá pravidla a své zvyky. Přirozeně také bude družinka tíhnout k řešení problémů, které existují v obou světech najednou. Pozor ovšem na to, aby se hra neroztrhla na dvě nezávislá sólování.
Příklady: Witchcraft (The Twilight Order)

12) Nejdelší party
Nevím, jak jste si to představovali vy, ale já po smrti čekal něco trochu jinýho. Nechceme se tu přece věčně plácat a koukat, jak se další živý roděj a umíraj. Někde musí bejt nějaký nebe, Valhalla nebo stroj na reinkarnaci, a já ho najdu. Jdete do toho se mnou?
Všichni jste zemřeli, ale světlo na konci tunelu nebylo ani zdaleka tak úchvatné, jak se líčívá. Kde to jste? Co tu můžete dělat? Jak se ubránit starším a silnějším duchům? A navíc na dohled, ale nikoliv na dosah, se živí dál věnujou všem těm zbytečnostem, které vám jsou odepřené. Tenhle styl hry bude nejspíš plný sžívání se s novým prostředím, bezmoci, vyrovnávání se s vlastní smrtí, pokusů o ovlivnění světa živých, shánění médií. Časem si většina duchů nejspíš uvědomí, že život jde dál, a pokusí se najít cestu ven, někam dál.
Příklady: Wraith: The Oblivion (částečně)

13) Vstříc novým světům
Kde to jsem? Tohle nevypadá jako nebe.
Ne všichni duchové musí nutně zůstat strašit na Zemi. Zásvětí může mít různou podobu, od obrovských pochmurných nekropolí, přes surreálné světy, kde mrtví znovu prožívají snově zkreslené okamžiky svých životů, přes bitvy bohů a démonů až po planety, kde v tělech z masa a kostí žijí běžný lidský život a vzpomínka na to, že kdysi žili na nějaké Zemi a pak zemřeli, se jim zdá stále méně reálná. O takové hře těžko cokoliv říct - vše bude záležet na tom, kde se mrtví ocitnou. Jisté je jediné - svoje staré životy, oblíbená místa a prátele už uvidí opravdu jen ve vzpomínkách.
Příklady: Wraith: The Oblivion (částečně), Řeka zmrtvýchvstání
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Proč tohle není článek na RPG.sk? :>;o)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Markus píše:Proč tohle není článek na RPG.sk? :>;o)
Asi ho tam nikdo nedal.
Jak jsem psal jinde, tohle aktuálně asi rok čekalo na korektury - a na doplnění příkladů tam, kde nic není.Takže jestli někoho napadnou sednoucí příklady k 7, 8, 10, 11, tak to klidně může být i na rpg.sk. (-;
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
lotrando
Příspěvky: 586
Registrován: 28. 6. 2007, 09:28
Bydliště: Karlovy Vary
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od lotrando »

dik, hezky napsané
Petr "Lotrando" Kulda
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quentin »

dekuji :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
theolive
Romikovec
Příspěvky: 72
Registrován: 1. 6. 2007, 18:58
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od theolive »

Prima výčet.
Příklad k tajemství by se určitě našel třeba v některém Bradburym...
Akce Plzen___________Jezdci Apokalypsy___________Romikova družina__________POINAR________Vředy

též čokoláda a malíček.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Příspěvek od ilgir »

Fakt dobrý. Takové pietní.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Pěkným příkladem pro typ 12 by mohl být Beetlejuice. Dál ještě pořád moc nevím.
theolive píše:Příklad k tajemství by se určitě našel třeba v některém Bradburym...
Vybavuje se ti něco konkrétního? Já sám si na Bradburyho s duchem nemůžu vzpomenout.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

Tak ty příklady - lehce namáhám unavenou mozkovnu:
1) Pozadí
myslím, že u Pratchetta jsou takoví "vedlejší" duchové - třeba parta Rumpála Žičky (Mrtví ano - pasivní nikdy!)
2) Potvora
Klasika, v literatuře ale spíš netypická; ducha se normálně bojíme a nebojujeme s ním. Válčit začal třeba úplně nejprvnější příběh o Zaklínačovi (Sapkowski) - byla to striga, ale jakoby se stalo.
3) Zápletka
Příklady: Hamlet, jistěže - ale také máme opačnou figuru prokletí zlého ducha, viděno z jeho perspektivy - jeden méně slavný Lovecraft.
4) Instantní emoce
Duch s Patrickem Swayze, ten mne napadá jako první.
Taky Havran by Edgar Allan Poe.
5) Spojenec
Příklady: Šestý smysl
velmi netypická figura- Šestý smysl byl svého druhu vynález.
6) Osobní duch
Příklad byl uveden. Legenda mezi duchy. taky Casper.
7) Nepřítel
Příklady: Skutečně horory. Boulterovi Kanáři, Souboj, zkrátka se ukáže, že "ten pán, co mně nemá rád, není živej".
Tajemství
Dnes už hodně out. S tím šlo uspět tak za Sheridana Le Fanu - ti Bpoutlerovi kanáři představují "moderní, vědeckou" variantu, a po nich už snad jen Ghost busters, parodie téhož.
Vlastně ne, kecám - Pod povrchem, můj milovaný film.
9) Postava se vrací
A no jo. těch už se vrátilo.
kryje se skutečné tématicky; postava se totiž vrací buď jako nerozlučný přítel, nebo enemík, aby se pomstil (třeba minulý bod).
10) Duch jako postava
Mrtvý muž, Byla žila stará žena, oboje Ray Bradbury.
Skvosty.
Nebo Strašidlo Cantervillské.
11) Jsou mezi námi
Tak tohle moc neznám - je to podle mne transplantace s ufologie; trochu měli ten ráz ti Bouterovi kanáři.

12) Nejdelší party
Interwiew s upírem. Sice ne o duchovi, ale jako by se stalo.
13) Vstříc novým světům
Oblíbené v anglosaském světě.
Bruce almighty, například. Jak přicházejí sny.
Furt něco dalšího.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Argonante, jsi úplně zlatej. Na něco takovýho čekám už rok.

Reakce a přemejšlení:
4) Duch s Patrikem Swayze - ten se mi zdá na instantní emoci moc aktivní, spíš by se hodil někam k 10, 11 - ostatně jsem se právě přistihl při tom, že jsem celou dobu věřil, že jsem ho tam někde už použil.

Mám teď takový pocit, že takovéhle duchoemoce jsou oblíbené v anime, ale nemám nakoukáno.

5) Vynález ve filmech, ve hrách věc vcelku běžná. Inu, kam se na nás hrabe nějaký Shamalayan, že? (:

8 ) Vlastně osmička je hodně často první fází sedmičky, to bych měl zapracovat do textu.

9) se pro mě liší v tom, že je už specificky herně určená - je to hráčská postava, která si dala druhé kolo. Těžko odlišit v zdrojových materiálech, uznávám.

11) Asi bude taky spíš zvykem ve hrách, než v jiných uměních (:

12) Výbornej postřeh, dík.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

No, jen se s důvěrou obrať; drakověda má pro duchovědu pochopení.

Kdyby se někdo ujal duchů stejně maniakálně a vědecky, došel by asi hodně daleko; máloco je tak přesnou trefou do podstaty lidského bytí a všech možných mýtů.

Hloubku propasti možná naznačí můj odkaz

http://www.kpufo.cz/wsm/ps_sp.htm

který asi znáš.
také doporučuji najít dost neuvěřitelnou poslední knihu A.C. Doyla ze série profesora Challengera, Země mlhy.
To není kniha, to je agitace.

Přiznám, že jsem kolem duchů jenom opatrně obcházel.

Jinak - je-li něco ve hrách, je třeba si uvědomit, že je to z hlediska mytologie vysloveně zánovní; připomínám svoji devizu "nevěřte ničemu novějšímu, než 300 let".
Má svoje hlubší důvody.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15029
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Argonantus píše:Hloubku propasti možná naznačí můj odkaz

http://www.kpufo.cz/wsm/ps_sp.htm

který asi znáš.
Neznal jsem, odloženo ke studiu na dobu, kdy nebudou dvě hodiny ráno. (:
Argonantus píše:Jinak - je-li něco ve hrách, je třeba si uvědomit, že je to z hlediska mytologie vysloveně zánovní; připomínám svoji devizu "nevěřte ničemu novějšímu, než 300 let".
Jako člověk hluboce fascinovaný postmodernou jsem velmi zaujatý vším, co "tu vždycky bylo" a "tu nikdy předtím nebylo", a především místy, kde se tyhle dvě kategorie ve zdánlivém paradoxu protínají. Proto taky duchové ve hrách - (místy) velmi nový pohled na (místy) velmi starou věc.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
theolive
Romikovec
Příspěvky: 72
Registrován: 1. 6. 2007, 18:58
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od theolive »

Pieta píše:Pěkným příkladem pro typ 12 by mohl být Beetlejuice. Dál ještě pořád moc nevím.
theolive píše:Příklad k tajemství by se určitě našel třeba v některém Bradburym...
Vybavuje se ti něco konkrétního? Já sám si na Bradburyho s duchem nemůžu vzpomenout.
Hm... Teď se nemůžu upamatovat, ale nějaký duch byl v knížce, která se jmenovala nějak jako Hřbitov šílenců nebo tak, ale už si nemůžu vzpomenout na podrobnosti. No, příští týden půjdu vrátit knížky do knihovny, tak se můžu podívat.
Akce Plzen___________Jezdci Apokalypsy___________Romikova družina__________POINAR________Vředy

též čokoláda a malíček.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů