[beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

[beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Antharon »

Obrázek

Ahoj deti,

vitajte na vidieku, okolo babičkinho domu je nespútaná príroda, lesy, hory a nekonečné polia plné zaujímavých vecí, ktoré je potrebné preskúmať. Koľko toho stihnete počas šesťdesiatich dní letných prázdnin?

Čunder je jednoduchý mierumilovný hexcrawl o deťoch počas letných prázdnin v štýle Slávnej päťky alebo Rýchlych šípov, obsahuje jednoduché mechaniky pre skúšky, následky a prežitie v divočine spojené s oldschoolovým hexcrawlom. Hra má v hráčoch vzbudiť nadšenie a nostalgiu z ich detstva, keď všetko bolo jednoduchšie a krásne.

Čunder vám prinášam v dvoch podobách - ako klasický e-book a ako booklet ktorý sa dá vytlačiť ako knižka formátu A4 (použite obojstrannú tlač preklopenú podľa dlhej strany). Obe PDF majú zhruba 100mb, ale časom sa to snáď zlepší :)

Ak by ste mi chceli zanechať nejaký feedback alebo pomôcť so sadzbou urobilo by mi to veľkú radosť. V dohľadnej dobe k hre pridám príklad hrania a setting pre hranie.

Booklet
E-book
Za tento příspěvek děkují uživateli Antharon tito uživatelé (celkem 5):
Jarilo, radunamlejn, Winnie, boubaque, Selhan
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 1101
Registrován: 5. 6. 2009, 00:49
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Jarilo »

Jej, to vypadá krásně, přes týden to pročtu doufám.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jarilo:
Antharon
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Quentin »

Nechal jsem se zlákat vedlejší diskuzí k dalšímu nahlédnutí :)

Napadají mě tři věci, které to možná dělají vizuálně neatraktivní. Někdo povolanější mě případně opraví.
  • Většina ilustrací jsou velké panoramatické záběry, které by v obyčejném produktu byly na celou stranu nebo dvoustranu. Tady jsou tak malé, že skoro nejsou vidět. Nejlépe použitý obrázek přímo v textu je ta holka u tvorby postavy.
  • Odstavce resp. sloupečky se zdají být úzké. Někde tady na foru někdo radil, že to chce aspoň osm slov na šířku (Boubaque?)
  • Často přetékají kapitoly ze stránky na stránku. IMHO je už vesměs standard, že se snažíme psát do stran případně dvoustran. Mnohem lépe se pak v knize/pdf orientuje a vypadá to přehledněji.

layout_test.png

Google test zde
Za tento příspěvek děkují uživateli Quentin:
Passingby
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Quentin »

První krok u zkoušky se zdá být u některých situací navíc (?)

Připlížím se po střeše a nenápadně odposlechnu jejich hovor
Tady hráči ani za cenu nemohou urychlit čas.

Už mám té šikany dost, uhnu a pravým hákem ho pošlu k zemi
Tady mi taky přijde, že je to pár sekund a není moc, proč vyjednávat o čase.

Mám to číst tak, že ty tři odrážky nejsou check-list, kterým musíme pokaždé projít, ale můžeme rovnou skočit k hodu?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Antharon »

Quentin píše: 18. 10. 2022, 18:30 První krok u zkoušky se zdá být u některých situací navíc (?)

Připlížím se po střeše a nenápadně odposlechnu jejich hovor
Tady hráči ani za cenu nemohou urychlit čas.

Už mám té šikany dost, uhnu a pravým hákem ho pošlu k zemi
Tady mi taky přijde, že je to pár sekund a není moc, proč vyjednávat o čase.

Mám to číst tak, že ty tři odrážky nejsou check-list, kterým musíme pokaždé projít, ale můžeme rovnou skočit k hodu?
Ak hovoríme o:
Ak ťa hráči presvedčili, povedz im, koľko to bude činnosť trvať a započítaj aj prestávky a plánovanie. Ak sa hráčom rozhodnutie nepozdáva, ponúkni im cenu za úspech – únavu, následok, či zničenie vybavenia.
Tak ono je to odporúčaný postup pre nových hráčov. Ak sa niečo stane hneď, tak sa to proste stane hneď. Celá tá kapitolka je taký myšlienkový pochod ako pristupovať v skúške:

-kolko to bude trvať?
-je to automatický úspech?
-mohol by byť za určitú cenu?
-je to automatický neúspech?
-dalo by sa o tom za určitú cenu diskutovať?
-je to riskantné, náhodné laebo niečo podobné? Hoď si!
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Antharon »

Čo sa týka sadzby, tak tam určite uvítam rady, lebo je to môj prvý pokus a išiel som na to veľmi spontánne. Moje myšlienkové pochody boli takéto:

-Chcel som aby hra bola malý dobre stráviteľný zošítok ktorý sa dá vytlačiť a spracovať doma. Preto som zvolil formát A5. Má to niekoľko úskalí.
-Prvým je pomerne malý priestor, druhým je, že nie každý zvládne knižku orezať a potom grafika ktorá má ísť do stratena vyzerá divne.
-Jednostĺpcový design nevyzeral vábne a zle sa čítal, zvolil som teda dva.
-Nakoniec tu máme počet strán. Ten musí byť v prípade bookletu deliteľný štyrkou. Tiež bežné domáce rezačky nezvládnu viac ako päť-šesť listov a s 24 stranami vrátane obalu som mal na booklet 6 listov a to už je na hranici.
-Formáty obrázkov sú obvykle použité ako výplň priestoru na koncoch odsekov aby nový celok začínal na novej strane.

A to je vlastne dôvod prečo tento konkrétny počet strán. Čo sa týka formátu obrázkov, priznávam, že som šiel pocitovo a stále nevidím do pozadia kedy a ako sa používajú ale chcel som ich mať vela.

Tajne túžim po textúre na pozadí, ale obávam sa, že už takto to nie je veľmi printer friendly.
Přílohy
IMG_20221014_202719.jpg
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Quentin »

Antharon píše: 18. 10. 2022, 19:03-Chcel som aby hra bola malý dobre stráviteľný zošítok ktorý sa dá vytlačiť a spracovať doma. Preto som zvolil formát A5. Má to niekoľko úskalí.
-Prvým je pomerne malý priestor, druhým je, že nie každý zvládne knižku orezať a potom grafika ktorá má ísť do stratena vyzerá divne.
-Jednostĺpcový design nevyzeral vábne a zle sa čítal, zvolil som teda dva.
Mám pro tebe úžasně dementní řešení :D :D
Snímek obrazovky 2022-10-18 195805.png


Jednosloupečkový layout má výhodu při čtení na telefonu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Quentin »

Antharon píše: 18. 10. 2022, 18:45-kolko to bude trvať?
-je to automatický úspech?
-mohol by byť za určitú cenu?
-je to automatický neúspech?
-dalo by sa o tom za určitú cenu diskutovať?
-je to riskantné, náhodné laebo niečo podobné? Hoď si!
Snímek obrazovky 2022-10-18 201315.png
To je velmi, velmi povědomé :D Skoro mám chuť ocitovat tvoji recenzi na 2400.
Antharon píše:skúsil som si hru upravit, skúsil som v nej pripraviť a odmastrovať hru a spätne som došiel k názoru, že táto hra je pekelne nudná. Dôvodom je, že obsahuje iba jednu jedinú mechaniku. Hra pozostáva z voľného, rozprávania, ktoré systém nijak nepodporuje
Minimalistická mechanika + několik stránek flavoru pro předání žánru.
Jen ty máš rychlé šípy namísto cyberpunku, a hexíky namísto misí. :D


---
Každopádně už to mám stažené v telefonu, časem mrknu na hexovou proceduru a ostatní subsystemy, jestli něco nepřehlížím :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Log 1=0 »

Tak vy jste chtěl vidět inspektora Trachtu při práci? Nu, tak mě tedy uvidíte. Ale líbit se vám to nebude.

Já vím, že začít se má pozitivně, ale já prostě nevím jak. Ne že by byla ta hra špatná a urážela by mě, a chtěl bych ji zničit. To určitě ne. Ale je to fakt úplně o ničem.

Je to minimalistické indie. Ještě menší než třeba mausritter. Ale nemá v sobě vůbec nic žánrového. A to vnímám jako solidní fail. Ostatně už to, že v inspiračních materiálech jsou Rychlé šípy a To, je docela varující. Tedy, nechápej mě špatně, já jsem ten poslední, kdo by říkal, že by RPG mělo být nějak extrémně úzce zaměřené. Ale tohle je implicitně širší než záběr DnD, a přitom mi to kvůli minimalismu není schopno s tím budováním žánru jakkoli pomoct. I proto jsou ty inspirační tabulky tak šíleně mdlé, můžu potkat lidi a zvířata... To mě má inspirovat? Vždyť to je k ničemu, bez pardonu.

Podle mě by sis měl vybrat o něco užší záběr a ten trochu dopracovat. Buďto jít tím směrem To a podobně. A pak je to regulérní fantasy/sci-fi/horor akorát s mladšími hrdiny. A pak bys měl mít ty věci, co pro tohle potřebuješ. Pokud chceš pracovat s tím, že to nebudou hrát jen RPG veteráni, tak v prvé řadě, jak pracovat s hrůzou. Opustil bych v tom případě ti ten "safe" prostor, že děckám se nic nestane. Ale pak si je třeba dát bacha, aby se neznechutili hráči. K tomu potřebuješ i nějaká ta pravidla, souboják, pravidla pro magii, bestiář. A vide, hned tu je nějaký ten hratelný kontent (který třeba Mausritter má a Čundr ne).

Nebo jít směrem těch Rychlých šípů, a to zas žádá jiné věci. Tady bych naopak bral, že se děckám prostě nic fatálního nestane. A tečka. Odřeniny, rozbitá kolena, to samozřejmě, ale nic, co by je definitivně dostalo ze hry. A to i když budou dělat blbost, prostě mají štěstí. Mělo by tu být víc soft návodů, co dělat. Tabulka komplikací při skautské bojovce. Návody na detektivku (dětské detektivky jsou docela vděčný žánr, a dá se v něm krásně vyblbnout), klidně jen soft. Pravidla pro stavbu klubovny. Jako bez prdele, co je to za Foglarovské RPG bez pravidel pro stavbu klubovny? Neříkám, že mají být komplexní a realistická, naopak, ale měly by tam být.

Naopak bych se nebál zahodit reliktní OSR vlivy. Nepotřebuješ hexcravl, děcka nehexcravlí. Něco je zaujme a tam jdou. A když je nic nezaujme, blbnou tam, kde jsou. Ano, "cestou jsme na něco narazili" je legitimní zápletka. A zároveň rozhodně nebrojím za nějaké sešněrování "dětí". Ale spíše než hexmapu to chce point-line mind mapu zajímavostí a zápletek. Klidně i ve formě lokací. A nepočítej čas. V žádném z příběhů, co znám, se to nikdy neřešilo, resp. pokud jo, tak to bylo dané konkrétní zápletkou. Nepatří to k žánru.

Zamyslel bych se nad věkem. Náhodně 7-17 je blbost, různé věkové kategorie mají jinou dynamiku, a jejich míchanice ještě jinou dle konkrétních kombinací. A to by se mělo určit cíleně. Jo, a hod na domácí vězení je blbost.

No, tak tady máš můj feedback. Ano, jsem si vědom toho, že jsem ti právě napsal, ať smažeš, co máš, a dáš tam něco úplně jiného. Ale takhle mi to prostě připadá.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Antharon »

Quentin píše: 18. 10. 2022, 20:14
Antharon píše: 18. 10. 2022, 18:45-kolko to bude trvať?
-je to automatický úspech?
-mohol by byť za určitú cenu?
-je to automatický neúspech?
-dalo by sa o tom za určitú cenu diskutovať?
-je to riskantné, náhodné laebo niečo podobné? Hoď si!
Snímek obrazovky 2022-10-18 201315.png

To je velmi, velmi povědomé :D Skoro mám chuť ocitovat tvoji recenzi na 2400.
Antharon píše:skúsil som si hru upravit, skúsil som v nej pripraviť a odmastrovať hru a spätne som došiel k názoru, že táto hra je pekelne nudná. Dôvodom je, že obsahuje iba jednu jedinú mechaniku. Hra pozostáva z voľného, rozprávania, ktoré systém nijak nepodporuje
Minimalistická mechanika + několik stránek flavoru pro předání žánru.
Jen ty máš rychlé šípy namísto cyberpunku, a hexíky namísto misí. :D


---
Každopádně už to mám stažené v telefonu, časem mrknu na hexovou proceduru a ostatní subsystemy, jestli něco nepřehlížím :)
No ano, no ano. Ale aby som sa zastal svojho hodnotenia 2400...

Tu som tú minimalistickú mechaniku zvolil preto, že som nechcel aby tvoje skilly boli ustredným prvkom hry. Nechcel som aby to bola konfliktná hra. Moja predstava o dynamike hry je taká, že deti cestujú po okolí, spoznávajú ho a odhaľujú tajomstvá, nekonflikná ľahká hra. Výsledkom, estetikou, by potom mohla byť detská nevinnosť a hľadanie zábavy počas prázdnin. Či to funguje? To zatiaľ neviem :)

v 2400 som celý čas točil dookola mechaniku na vyhodnocovanie konfliktov, lebo hra neponúka inú zábavu. Iste, človek si to môže nadrátovať na svoj subsystém napríklad pre cestovanie alebo prežitie na neznámej planéte, ale znamená to, že je to dobrá hra, alebo je to iba dobrá aplikácia hry na strane game mastra? 2400 v podobe ako som ho hral ja ani raz nebolo zabavne :(
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6890
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Antharon »

Log 1=0 píše: 18. 10. 2022, 20:54 Tak vy jste chtěl vidět inspektora Trachtu při práci? Nu, tak mě tedy uvidíte. Ale líbit se vám to nebude.

Já vím, že začít se má pozitivně, ale já prostě nevím jak. Ne že by byla ta hra špatná a urážela by mě, a chtěl bych ji zničit. To určitě ne. Ale je to fakt úplně o ničem.

Je to minimalistické indie. Ještě menší než třeba mausritter. Ale nemá v sobě vůbec nic žánrového. A to vnímám jako solidní fail. Ostatně už to, že v inspiračních materiálech jsou Rychlé šípy a To, je docela varující. Tedy, nechápej mě špatně, já jsem ten poslední, kdo by říkal, že by RPG mělo být nějak extrémně úzce zaměřené. Ale tohle je implicitně širší než záběr DnD, a přitom mi to kvůli minimalismu není schopno s tím budováním žánru jakkoli pomoct. I proto jsou ty inspirační tabulky tak šíleně mdlé, můžu potkat lidi a zvířata... To mě má inspirovat? Vždyť to je k ničemu, bez pardonu.

Podle mě by sis měl vybrat o něco užší záběr a ten trochu dopracovat. Buďto jít tím směrem To a podobně. A pak je to regulérní fantasy/sci-fi/horor akorát s mladšími hrdiny. A pak bys měl mít ty věci, co pro tohle potřebuješ. Pokud chceš pracovat s tím, že to nebudou hrát jen RPG veteráni, tak v prvé řadě, jak pracovat s hrůzou. Opustil bych v tom případě ti ten "safe" prostor, že děckám se nic nestane. Ale pak si je třeba dát bacha, aby se neznechutili hráči. K tomu potřebuješ i nějaká ta pravidla, souboják, pravidla pro magii, bestiář. A vide, hned tu je nějaký ten hratelný kontent (který třeba Mausritter má a Čundr ne).

Nebo jít směrem těch Rychlých šípů, a to zas žádá jiné věci. Tady bych naopak bral, že se děckám prostě nic fatálního nestane. A tečka. Odřeniny, rozbitá kolena, to samozřejmě, ale nic, co by je definitivně dostalo ze hry. A to i když budou dělat blbost, prostě mají štěstí. Mělo by tu být víc soft návodů, co dělat. Tabulka komplikací při skautské bojovce. Návody na detektivku (dětské detektivky jsou docela vděčný žánr, a dá se v něm krásně vyblbnout), klidně jen soft. Pravidla pro stavbu klubovny. Jako bez prdele, co je to za Foglarovské RPG bez pravidel pro stavbu klubovny? Neříkám, že mají být komplexní a realistická, naopak, ale měly by tam být.

Naopak bych se nebál zahodit reliktní OSR vlivy. Nepotřebuješ hexcravl, děcka nehexcravlí. Něco je zaujme a tam jdou. A když je nic nezaujme, blbnou tam, kde jsou. Ano, "cestou jsme na něco narazili" je legitimní zápletka. A zároveň rozhodně nebrojím za nějaké sešněrování "dětí". Ale spíše než hexmapu to chce point-line mind mapu zajímavostí a zápletek. Klidně i ve formě lokací. A nepočítej čas. V žádném z příběhů, co znám, se to nikdy neřešilo, resp. pokud jo, tak to bylo dané konkrétní zápletkou. Nepatří to k žánru.

Zamyslel bych se nad věkem. Náhodně 7-17 je blbost, různé věkové kategorie mají jinou dynamiku, a jejich míchanice ještě jinou dle konkrétních kombinací. A to by se mělo určit cíleně. Jo, a hod na domácí vězení je blbost.

No, tak tady máš můj feedback. Ano, jsem si vědom toho, že jsem ti právě napsal, ať smažeš, co máš, a dáš tam něco úplně jiného. Ale takhle mi to prostě připadá.
no, je to tak, napísal si mi, že mám zmazať to čo som napísal presne tak :)

Ale skúsim to nejak adresovať a spísať čo ma viedlo k daným rozhodnutiam, lebo ma zaujíma či ti budú dávať zmysel. Ty totiž hľadáš v tej hre niečo úplne iné ako ja a chcel by som aby si sa skúsil na to všetko mojím pohľadom. Ty od toho chceš silný príbeh, z jedného bodu do druhého, vzťahy emócie a napätie. Iste v tom prípade je to úplne iná hra, ktorá by vytvárala úplne iný feeling a určite by nemusela byť zlá (ostatne je ich tu hromada).

Ako som naznačil ale už v predchádzajúcom príspevku, ja túžim po tom aby tá hra vytvárala pocit prázdninovej nudy a brouzdání po okolí. Decká spolu idú von, sadnú na bicykle a idú sa pozrieť, čo je za koľajnicami. Nie preto, že ich ženie smrteľné nebezpečenstvo, ale preto, že ich tam ťahá zvedavosť.

A tu máme otvorený priestor v okolí tvojho domova, kde môžeš ísť kam ťa napadne, tu stretneš jedného človeka, tu iného a postupne sa ti začnú spájať súvislosti. Toto je sandboxové hranie. A s ním všetky tie OSR mechaniky ktoré tam sú. Je to spoločné vytváranie príbehu miesto prvoplánovej dramaturgie. Iste je to casual hranie, ktoré sa buduje pomaly, ale o to väčšie uspokojenie prináša v dlhodobom horizonte.

Vrátim sa k postavám. Deti sú thin client, hráča sa tak snažím vtiahnuť viac do deja a celkovo mi príde takýto prístup u detí lepší, keď sa pozrieš na naše touchstony, ich hlavní hrdinovia nie sú priliš prekreslení, sú to deti, majú nejaký koníček, alebo skill, svoje meno a vek. To stačí, lebo ďalej sa postava už buduje zážitkami. Ak si spíšeš dvojstranovú históriu postavy čo budeš objavovať neskôr? Vekový rozsah je tu aj preto, že prvotná predstava je, že tieto skupiny nemusia a nebývajú nutne tvorené skupinkami rovnako starých detí. Napríklad v Stranger things vidíme niekoľko skupín, ktoré medzi sebou prelínajú. Máme hlavných hrdinov, ktorí sú decká postupne sa dostávajúce do puberty, ale občas sa k nim pridá Nancy, či Steve, ktorí už sú prakticky dospelí. Otvára to možnosti aj west marchovému hraniu. Naopak nie je výnimkou, že niekto z detí nafasuje mladšieho súrodenca, napríklad Lucas Eriku a hoci mladší súrodenec nemá toľko schopností ako starší, vnáša do hry zodpovednosť a zaujímavú dynamiku.
...K tomu potřebuješ i nějaká ta pravidla, souboják, pravidla pro magii, bestiář...
eeeee.... toto nie je taká hra... toto je naturistický realizmus.

Ešte sa vrátim k tomu, čo spája všetky uvedené touchstony - stranger things, slávnu päťku, to, rýchle šípy, alebo napríklad také stand by me. Všade máme presne rovnaký typ príbehu a postáv! Máme tu zvedavé deti, ktoré sú hnané túžbou po dobrodružstve, nebezpečenstvo, hrozbu maléru, focus na exploráciu. Iste každý z príbehov má svoju vlastnú estetiku v rýchlych šípoch spolu zápolia rôzne kluby a upravujú si klubovňu, v To hľadajú malého súrodenca, je to temné a nebezpečné. Ale vlastne to je všetko iba setting a je to veľmi vhodný materiál pre modul pre túto hru.

Vieš si teraz predstaviť túto hru? Prípadne chápeš moje zámery? Kľudne sa pýtaj, som rád, že sme sa dostali k nejakej diskusií :)
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od sirien »

Víš, jak jsem v diskusi o kritice psal, že příjimat kritiku je skill?
Tak až upneš level, tak si ho zkus prozačátek aspoň unlocknout.

Jinak teda... nebylo tu někde téma s hláškama?
ja túžim po tom aby tá hra vytvárala pocit prázdninovej nudy
hlavní hrdinovia nie sú priliš prekreslení, sú to deti
[Rychlé šípy] toto je naturistický realizmus.
Deti sú thin client
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien:
kin
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od sirien »

oh my. Ok. You want it, you get it.

Log je zbytečně diplomatickej. Ta hra je totálně nanic a pro nikoho.

Zaprvé, efektivně mi to nepřijde jako hra, ale jako sbírka random mechanik ("OSR" samozřejmě, bo teď na Fóru všechny kchůl kids jedou OSR, takže OSR musí bejt best), které jsou napasované na děti stylem hranatý kolíček do kulaté dírky. Prakticky u všeho se můžu ptát "proč" a zároveň poukazovat na to proč to nedává smysl (ani žánrově, ani realisticky), netvoří to žádný celistvý koncept nebo styl.

Pokud to má být hra pro dospělé o dětech, tak naprosto míjim v čem, proč a jak má být zábavná a pokud něco takového existuje, tak jak mi v tom má to co tam je jakkoliv pomoct.
Pokud to má být hra pro děti, tak good luck prodat jim tvoje představy o nich (jako třeba že si vezmou baterku, pláštěnku a kompas a už jen tím se stanou naložené... když jim je 17 a sou to sprotovci, protože yeah, sure, let's Jerson this, why not.)

Jakože - přijde mi to tak mimo že ani nevim jak bych kritizoval jednotlivé části, protože vlastně nevim k čemu a jak je vztáhnout, posoudit, vyhondnotit (leda bych šel full Jerson a začal bych to parodicky pitvat... což, actually, by tady mohla bejt i docela zábava, škoda že zrovna nemám až tak prokrastinační náladu).


Poznámka bokem: začít pasáž pro GMa jakýmkoliv tvrzením o náročnosti této role by mělo být automaticky diskvalifikující.
Za tento příspěvek děkují uživateli sirien tito uživatelé (celkem 2):
Antharon, Quentin
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Log 1=0 »

Měl bych jít spát, protože nejsem dítě na prázdninách a zítra jdu do práce, ale nedá mi to.

Nesouhlasím s úplně všemi premisami, které jsi zde předložil. To není nadsázka. Skutečně s ani jednou.

1) Mícháš do sebe dva druhy příběhů, a oba navíc špatně interpretuješ.
Přiznám se, že jsem To nečetl, protože nejsem moc hororový, ale i ze synopse na Wiki je jasné, že to není nic o prázdninovém dětském blbnutí, ale je to horor, skoro až kosmický horor, a má to určitě blíže k Lovecraftovi, než k Foglarovi. Není to o průzkumu, ale skutečně o střetu s tím cizím Zlem. Akorát to má za hrdiny partu dětí. To je jediná povrchní spojitost.

Foglarovky jsou skutečně o dětech, které zažívají nějaké ty svoje dobrodružství. Ale to neznamená, že tam ti kluci (o holkách Foglar moc nepsal) jen tak prochází odnikud nikam, a teprve postupně se jim něco začíná dít. Naopak, tohle ti projde možná u literatury pro dospělé. Děcka chtějí a potřebují, aby se tam něco dělo. Takže skutečně dobrodružné (nebo vtipné) věci se dějí od začátku. To samé Kopyto a Mňouk, Jirka Brown, Bořík a spol., Pátrači... Žádná nuda se nepřipouští. A pokud má RPG evokovat tyto příběhy, je rovněž nepřijatelná.

2) Když už jsem zmínil tu nudu... Já nechci tvrdit, že nemůže existovat RPG, kde se nudí postavy a hráči ne, ale rozhodně to nebude nic snadného, určitě ne něco, co chceš dělat s generickým minimalistickým systémem. Takže vyvolávat nudu... nechceš. Fakt ne, jinak tě všichni umlátí.

3) Máš tam plno pitomých strawmanů. Nikde nepíšu nic o tom, že postavy mají být na dvě stránky, ani nic o silném příběhu, emocích a podobných kravinách. To tenhle žánr (beru, že cílem je varianta Foglar atp. a Kinga atp. necháváme spát) nevyžaduje. Ostatně poté, co jsem přečetl desítky příběhů Kopyta a Mňouka ti neřeknu, čím se od sebe liší. Ale vyžadují, aby se tam něco dělo. To dosáhneš mnohem snáze pointcrawlwm, kde se nezdržuješ nezajímavými věcmi. A nijak se to nevylučuje s postupným odhalováním pozadí. Ale OK, klidně i hexcrawl, sandbox, když po něm toužíš. Ale pak to nemá být sandbox svázaný OSR mechanikami, omezeními a účetnictvím, ale doslova mapa narvaná zajímavými věcmi, do kterých vrážíš doslova na každém kroku.

4) A přesně to ti ty OSR mechaniky a generátory, cos napsal, nevytvoří. Mechaniky budou akorát překážet (vážně, nejdeme do dungeonu, jsme pár kiláků za vesnicí, nehraje se o zdroje, nanejvýš je výzva získat něco, k čemu nemáš mít přístup). A ty tvoje generátory ti nevytvoří zajímavé věci, ale nudnou krajinu. Jako, naživo by jí možná bylo i fajn procházet, ale v RPG to bude naprosto o ničem, protože krásnou scenérii stejně neuvidím a výšlap mě neunaví.

5) Výhrada k věku... nejde o ro, že se nemůže sejít věkově nesourodá skupina. Ale jednak to ve skutečnosti není tak časté, jednak to naprosto změní fungování té skupiny, co chce a může dělat. Něco, co nemá vzniknout náhodnými hody, ale co je dané tématem celé hry.

6) Naturalistický realismus neznamená to, co si (soudě z tvého postu) myslíš, že znamená.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [beta] Čunder, RPG o prázdninách v prírode

Příspěvek od Jerson »

Tak jsem si ten Čunder také přečetl, a ... vůbec nevím, zda k němu mám něco psát, protože se prakticky doslova naplňuje to co jsem psal do tématu o zpětné vazbě.
Antharone, hrál jsi to vůbec? A pokud ano, opravdu se ti pomocí těchto mechanik podařilo do toho dostat hry typu Rychlé šípy, Hoši od Bobří řeky, To, nebo dokonce Stranger Things? Protože mechaniky v tom nemohly pomoct - ty naplňují jen tvůj záměr jak vytvořit prázninovou nudu. Možná prázdnou nudu, možná ani ne tak v herním světě jako ve hře.

Není mi jasná základní mechanika, není jasný vliv některých mechanik, generování krajiny nedává smysl, jednotky času a vzdálenosti jsem si pořád musel přepočítávat na SI, abych zjistil, v jakých směrech mechaniky ulétávají. Máš generátory krajiny a setkání, ale už ne generátory nebo alespoň nějaký seznam zápletek. Na to, že je tahle hra o toulání krajinou v mnoha směrech popírá moje vlastní zkušenosti z turistického kroužku a táborových výletů, a to prakticky ve všech směrech - rychlost cestování, dohled, nosnost, únava, časová náročnost činností (jako vážně, děti 7 - 17 let se rozhodnou ulovit srnku a za hodinu si na ní pochutnávají? To je hra o mladém Tarzanovi říznutém Wolverinem?) Kdybych opravdu rozebíral odstavec po odstavci, tak by se Čunder zařadil mírou výsměchu mezi Dračí hlídku a Draky a Pútníky.

A když čtu tvore reakce na zpětnou vazbu, tak přesně naplňuješ model "autor vysvětluje čtenářům, že jeho koncept je dobrý a oni ho nechápou, a nechce zpětnou vazbu, ale pochvalu." Předpokládám, že při čtení téhle reakce jsi už připravený všechno co píšu rovnou odmítnout, ale vážně mě nenapadá, co kladného bych mohl napsat, abych tuhle kritiku alespoň zabalil do pozitivního sendviče (jakkoliv mi to přijde jako ubohý trik).

Btw. hru na téma Stranger Things nebo To bych si zahrál velmi rád, ale vůbec nevidím průnik s tématem prázninové nudy nebo náplní Čundru. A kdybys mě navnadil na jeho čtení tím, že mi řekneš "tady máš pravidla na hraní hry jako Stranger Things nebo To" a já je četl natěšený, tak ti je teď omlátím o hlavu mnohem víc, než když jsem je četl s náladou "očekávej nudné prázdninové flákání party dětí". Ale nevím, zda to brát jako kladný bod.
Za tento příspěvek děkují uživateli Jerson tito uživatelé (celkem 2):
Pan Bača, Quentin
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů