[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
[OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Anotace v Databázi
Domovská stránka Old School Essentials na Mytagu
Retroklon pravidel Basic/Expert D&D. V roce 2022 vyšel v češtině.
Herní pomůcky:Old-School Essentials (OSE) jsou retroklon jedné z verzí prapůvodní fantasy hry na hrdiny, Basic Dungeons and Dragons (konkrétně její varianty Basic/Expert neboli B/X). Pravidla existují ve dvou různě obsáhlých variantách. Classic Fantasy je „čistá“ varianta základních pravidel tvořená jen obsahem převzatým z Basic D&D. Advanced Fantasy je r ozšířená varianta základních pravidel, která obsahuje veškerý obsah varianty Classic Fantasy, navíc ještě rozšířený o spoustu obsahu převzatého z Advanced D&D.
Deníky, zástěna, různé pomůcky, varianty pravidel
SRD - online verze pravidel na Mytagu
Varianty pravidel:
Položkové zatížení – inventář založený na řádcích; stáhněte si na Mytagu speciální deníky
Rychlé vybavení - rychlejší systém výběru vybavení pro postavy
Posuzování zlodějských dovedností - jak vyhodnocovat zlodějské dovednosti
Bojové talenty - volitelné pravidlo, které dává povolání bojovníka něco navíc
Pokročilý kouzelník - volitelná pravidla pro kouzelníky z OSE Advanced Fantasy (pravidla převzatá z 1. edice AD&D)
Morálka a muži – podrobnější systém pro verbování družiníků a práci s nimi
Nová povolání:
Mág, Lesní elf, Pán šelem, Chodec, Houbník, Mystický bard
Česky dostupná dobrodružství: (přehled i těch anglických najdete v Databázi)
Oficiální pro OSE:
- Díra v dubu – mýtické podsvětí pro 1. až 2. úroveň (viz taky samostatná diskuze)
- Síně Krvavého krále – upírské dobrodružství pro 3. až 5. úroveň
- Volokarnovy katakomby – poctivé úvodní dobrodružství tak, jak má podle standardních pravidel vypadat (samostatná diskuze)
- Gornatův hvozd – pointcrawl v lese plném záhad
- Ve stínu Božského města – městské dobrodružství s menšími dungeony + pointcrawl ve ztraceném údolí
- Chrám padlé hvězdy - sci-fantasy minidungeon pro 1. až 3. úroveň, vyšlo v Drakkaru
Další materiály:
Bestiář AD&D 2e – Český překlad bestiáře pro AD&D 2e. Je sice pro jinou hru, ale kompatibilní. Skoro 400 stran materiálů!
Zajímavé odkazy a informace (budu doplňovat):
Principia Apocrypha - knížečka zenových rad pro hraní oldschoolových her
Markusův blog Zpátky do dungeonu – spousta článků o old-schoolu, vč. zápisů z her a rad, jak na to (viz přehled článků)
Epizoda podcastu Dinosaurium obskurních světů o OSE
Původní organizační diskuze k překladu OSE (teď zamčená)
Materiály pro tvůrce a překladatele:
Český překladový klíč (glosář)
Errata:
str. 30 – Půlčíkovy hlavní vlastnosti jsou obratnost a síla. Později v textu je zmíněna „inteligence“ - má být „obratnost“.
str. 56 - Konkurence: „Družiník může souhlasit s nižší mzdou, když se o práci uchází víc zájemců, naopak může žádat nižší mzdu, když nemá konkurenci.“ Místo druhého „nižší“ má být „vyšší“.
str. 131, rámeček vpravo nahoře, poslední bod: „Pokud je zasažená VTZ stejná nebo nižší než protivníkova VTZ,
útok zasáhne.“ Má být vyšší.
str. 135, tabulka útoků, nahoře vlevo: „TZ nestvůry“ má být „KŽ nestvůry“. (Na předsádce vzadu knihy je to správně.)
- Přílohy
-
- Old School Essentials - glosář.xlsx
- (22.58 KiB) Staženo 70 x
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Na vesnici máš šanci 80 %, že tam bude k najmutí 1k4 civilistů, šanci 60 %, že tam bude 1k4 lehkých pěšáků, šanci 30 %, že tam bude 1k4 těžkých pěšáků...
EDIT: Přepsal jsem to do množného čísla, snad je to tak jasnější.
EDIT: Přepsal jsem to do množného čísla, snad je to tak jasnější.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Vybírání družiníků bylo v Markusově OSE kampani vždy velmi zábavné, zejména hod na počet životů, který probíhal až po najmutí .
Každopádně jsem ten systém vzal, upravil pro ZZ (snížil počty dostupných družiníků apod.) a používám ho při našem hraní (akorát hráči si družiníky moc najímat nechtějí, hrabivci jedni).
Přikládám excel, který mi náhodně generuje, kolik a jakých družiníků v dané osadě / vesnici / městě je. Včetně vzhledu, zvláštnosti a jména (nejsem jazykovědec, takže jsou občas dost krkolomná).
Pár poznámek:
Pravděpodobnost výskytu daného typu jednotky změním v zelených sloupečcích.
Počet dostupných jednotek změním ve sloupečku "Počet" (RANDBETWEEN).
Editovat možné vzhledy, zvláštnosti a jména se dá v oblasti "Zdrojová data".
Každopádně jsem ten systém vzal, upravil pro ZZ (snížil počty dostupných družiníků apod.) a používám ho při našem hraní (akorát hráči si družiníky moc najímat nechtějí, hrabivci jedni).
Přikládám excel, který mi náhodně generuje, kolik a jakých družiníků v dané osadě / vesnici / městě je. Včetně vzhledu, zvláštnosti a jména (nejsem jazykovědec, takže jsou občas dost krkolomná).
Pár poznámek:
Pravděpodobnost výskytu daného typu jednotky změním v zelených sloupečcích.
Počet dostupných jednotek změním ve sloupečku "Počet" (RANDBETWEEN).
Editovat možné vzhledy, zvláštnosti a jména se dá v oblasti "Zdrojová data".
- Přílohy
-
- druzinici.xlsx
- (19.79 KiB) Staženo 21 x
Okolí Kamence / Labyrint Chodce v tmách / Setkání v Zapovězených Zemích I / Setkání v Zapovězených Zemích II / Poslední uctívač / Noc krve (adaptace původního Night of blood pro ZZ)
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Zpětná vazba mi pomůže se zlepšit. Díky.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Tohle vypadá moc zajímavě. Nešel někdo do toho, aspoň pdf? Ta magie... mhmmm, podle Leibera... mhmmmmmmm, bych si nechal líbit.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Jako nevydržel jsem to a koupil PoD+pdf, takže to pdfko už zrovna projíždím.
Třeba toto se mi líbí, je to takové benevolentnější pro chudáky wizardy s jedním kouzlem na prvním levelu. Ale asi to už trochu [škrt]rozhazuje rovnováhu sil[/škrt] - co to kecám, u oDnD (OSE) se na rovnováhu kašle.
Povzdechnutí: To phpBB neumí strikethrough skrz [s][/s]? Tak jde to jsme?
Třeba toto se mi líbí, je to takové benevolentnější pro chudáky wizardy s jedním kouzlem na prvním levelu. Ale asi to už trochu [škrt]rozhazuje rovnováhu sil[/škrt] - co to kecám, u oDnD (OSE) se na rovnováhu kašle.
Povzdechnutí: To phpBB neumí strikethrough skrz [s][/s]? Tak jde to jsme?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Tohle je ale už v OSE Advanced (převzato z AD&D) a já bych to doporučil používat všem jako volitelné pravidlo. Mít v knize jenom tolik kouzel, kolik si umíš zapamatovat, je opruz.
Dobrý detail je ale to, že Read Magic má mít každý a zdarma - je to nutné kouzlo na to, abys vůbec mohl číst magické texty jako svitky nebo kouzelné knihy. Tohle v OSE Advanced chybí.
Dobrý detail je ale to, že Read Magic má mít každý a zdarma - je to nutné kouzlo na to, abys vůbec mohl číst magické texty jako svitky nebo kouzelné knihy. Tohle v OSE Advanced chybí.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Je to v podstatě svazek 5 zinů dohromady. Tady je takový výtah z průletu, podrobnější pročtení nechám, až dorazí PoD verze - radši čtu pěkně v klidu někde v křesle, než při civění do displeje kompu, mobilu.
- Kapitola Wondrous weavings warped and weird
Pro Magic-usery a elfy:
Tabulka na náhodné události a dění ve městě/v dungeonu/v divočině.
- Kapitola Notable novices and notorious newcomers
Tabulky na pomoc tvorby backstory hráčské postavy
Pro kleriky
- Kapitola Wondrous weavings warped and weird
Pro Magic-usery a elfy:
- Od startu 1 kouzlo + 1 za každý další známý jazyk (takže podle INT modifikátoru), plus od startu Čtení magie
- Magické bádání: Sesilatel se může rozhodnout, že zredukuje standardní 15% šanci na selhání na 7%, ale v případě neúspěchu si háže na tabulku Magických nehod (taky přítomna v té knize, přepisovat jí tu ale nebudu).
Tabulka na náhodné události a dění ve městě/v dungeonu/v divočině.
- Kapitola Notable novices and notorious newcomers
Tabulky na pomoc tvorby backstory hráčské postavy
- Kdo jsi?
- Jaký je tvůj příběh?
- + tabulka nějakých již nalootovaných věcí, se kterými může postava začínat (equip, i magický, svitky).
Pro kleriky
- Alteruje fungování božské magie - klerik si nemusí kouzla na každý den připravovat, ale stále se musí denně jednu hodinu modlit, jinak by si vykoledoval hod na tabulku Nepřízně božstva (Divine disapproval - mrk mrk DCC). Může se zkusit "modlit extra intenzivně" a vymodlit si tak kouzlo o level vyšší, než ke kterému by měl normálně přístup.
Hod na Modlitbu: Záchrana proti smrti + modifikátor Mdr. - level zamýšleného levelu modlitby.
- Nějaké další tabulky generující Divine quest.
- Tabulky nových magických božských předmětů.
- Prostě generátor draků, vč. barvy, věku, fyzických fičur, dechové zbraně, slabiny, inteligence, jazyka a magie, motivací a touhy a dračích jmen.
- A generátor dračích pokladů vč. celkové hodnoty, skladby (který druh mincí apod.), obsažených magických předmětů, původu, a spešl poklad - dračí vejce vč. toho jak ho nechat vyklubat, za kolik prodat malého dráčka popř. kolik by stálo nechat ho vycvičit.
- Tabulka na vygenerování bandy nepřátel draka XY.
- Tabulku s háčky ke dračímu dobrodružství.
- Tabulku na vygenerování dračího doupěte.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
A víš, že jsem v Klasických pravidlech úplně minul to, že jich nemůžu mít v knize víc, než kolik se jich dokážu nabiflovat? Protože ve Vaarsuvisových OSEnautech už jsme včera dyndali u jednoho mentora, že nás naučí, co umí. Což by teda tak být nemělo...
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Nedyndali, nabídl to sám. Dyndáním už jsme se jen na konci sezení připomínali.
A když to nabídne GM, tak je to implicitní houserule, že můžem
A když to nabídne GM, tak je to implicitní houserule, že můžem
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Mám dotaz na zkušené veterány. Dala by se hrát dobrodružství (a moduly) pro DnD 5. edici v OSE?
Já se nikdy nepřiměju přečíst ani Dnd ani JaD, ale OSE by snad šlo (to není taková nálož stránek).
Já se nikdy nepřiměju přečíst ani Dnd ani JaD, ale OSE by snad šlo (to není taková nálož stránek).
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
No, když to nějak rozumně zkonvertuješ, tak určitě.
Někde na netu se válí pár článků na převod 5E na B/X, třeba ti nějaký pomůže.
Edit: třeba tady tenhle?
Někde na netu se válí pár článků na převod 5E na B/X, třeba ti nějaký pomůže.
Edit: třeba tady tenhle?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Pátá edice má ve srovnání se starými edicemi hlavně obrovskou inflaci veškerých číselných hodnot. V boji tě budou zajímat třídy zbroje, životy a zranění způsobené útokem – to všechno je v 5e výrazně větší. Mimo boj se zase projeví to, že postavy v 5e mají výrazně víc bonusů k činnostem, takže kdyby ses nějak pokusil aplikovat uvedené obtížnosti na OSE, vznikne ti příliš drsné nastavení.
Upřímně myslím, že nejlepší způsob „konverze“ z 5e je prostě vymazat veškeré číselné hodnoty a nahradit je z fleku novými. Místo kouzel, lektvarů, magických předmětů atd. najít něco odpovídajícího v OSE. Místo příšer použít jejich ekvivalenty z OSE, místo toho aby ses je nějak snažil převádět.
Pokud ti bestiář, kouzla, předměty atd. z OSE nebude stačit, můžeš vygooglit ekvivalenty z AD&D první nebo druhé edice – jejich čísla se dají použít v OSE víceméně beze změny. (Jen je potřeba převést sestupnou třídu zbroje na vzestupnou – dělá se to dopočítáním do čísla 19).
EDIT: Pak si myslím, že ve verzi pro 5e bude málo příšer a budou divně rozmístěné (moc nařídko a izolovaně). 5e je psaná tak, aby setkání byla vyvážená a každé vedlo v rovnoměrný souboj. V OSE to budeš chtít rozhodit tak, aby to bylo různorodé. Něco jednoduché, něco brutálně těžké.
Možná pomůže, co vidím z druhé strany, když se dívám, jak se moduly pro staré D&D konvertují do 5e. Většinou se ubírá počet příšer. Například pokud máš někde v OSE dobrodružství pro 1. úroveň střetnutí s deseti orky, v páté edici budou tak čtyři. A o pár místností později další dva. A pak další tři. Ale ne společně, to by bylo „nevyvážené“.
===
Poradit by mohl taky Marky, ten aktuálně řeší totéž.
Upřímně myslím, že nejlepší způsob „konverze“ z 5e je prostě vymazat veškeré číselné hodnoty a nahradit je z fleku novými. Místo kouzel, lektvarů, magických předmětů atd. najít něco odpovídajícího v OSE. Místo příšer použít jejich ekvivalenty z OSE, místo toho aby ses je nějak snažil převádět.
Pokud ti bestiář, kouzla, předměty atd. z OSE nebude stačit, můžeš vygooglit ekvivalenty z AD&D první nebo druhé edice – jejich čísla se dají použít v OSE víceméně beze změny. (Jen je potřeba převést sestupnou třídu zbroje na vzestupnou – dělá se to dopočítáním do čísla 19).
EDIT: Pak si myslím, že ve verzi pro 5e bude málo příšer a budou divně rozmístěné (moc nařídko a izolovaně). 5e je psaná tak, aby setkání byla vyvážená a každé vedlo v rovnoměrný souboj. V OSE to budeš chtít rozhodit tak, aby to bylo různorodé. Něco jednoduché, něco brutálně těžké.
Možná pomůže, co vidím z druhé strany, když se dívám, jak se moduly pro staré D&D konvertují do 5e. Většinou se ubírá počet příšer. Například pokud máš někde v OSE dobrodružství pro 1. úroveň střetnutí s deseti orky, v páté edici budou tak čtyři. A o pár místností později další dva. A pak další tři. Ale ne společně, to by bylo „nevyvážené“.
===
Poradit by mohl taky Marky, ten aktuálně řeší totéž.
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Ach bože, raději nad tím přestanu uvažovat.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Překlady:
VtM 5V startovací sada, Vetřelec startovací sada, Rozbité příběhy-rychlý start
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] [CZ] Old School Essentials (OSE)
Staty do OSE vymyslís za par sekund. Jediné,co potřebuješ z 5e, je lvl (hd) a schopnosti.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti