[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Já teda zatím henchmany moc nepoužívám, ale plánuji, proto jsem nedávno backnul GigEconomy na KS, které se týká právě henchmanů (a je specificky pro OSE).
Tady máte jejich pravidla : Třeba někomu pomůžou
Tady máte jejich pravidla : Třeba někomu pomůžou
OSR - Open-world Survival horroR
Survive, Save, Solve ...pick two
Survive, Save, Solve ...pick two
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Kin: Vidím první problém už na začátku. 1k6 dostupných henchmanů je dost málo.
(EDIT: Ale koukám, že to jde navýšit utrácením peněz.)
(EDIT: Ale koukám, že to jde navýšit utrácením peněz.)
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
For a specific job... to mi príde v pohode. Ale môže to byť problém v prvom sedení.
Aj keď dá sa to tak, ako sme to mali v ASE, že každý týždeň sú k dispozícii 2-3 henchpersons - a na začiatku má navyše k tomu každá postava možnosť si 1-2 najať.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Až zase budete muset někomu vysvětlovat co je OSR, stačí poslat tohle video > https://youtu.be/0Lg-76xJhws
"Simplicity is the key to freeing the imagination!" Scotty ‘DM SCOTTY’ McFarland
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
K OSR je podle mě potřeba se dobrat skrz hafo hraní moderního (post-TSR) DnD nebo jeho klonů (Pathfinder apod.). Když už jsem se jich nahrál tolik, že mi to začalo lést krkem, tak jsem objevil velkou zálibu právě v OSR. Prve v Castles & Crusades a Labyrinth Lord, a později v DCC a Zapovězenkách (jestli se dají řadit do OSR). A Mouseritter se mi taky líbí.
Chápu, že někteří raději hráli jiné typy her (neDnD). Ti OSR tolik neocení. Nebo to, že post-TSR DnD nabízí možnost spoléhat se na pravidla a že právě pravidla přináší do hry prvky, o které se dá spolehlivě opřít. Oproti tomu v OSR a TSR DnD se musí hráči místo na pravidla spoléhat na Vypravěče (co do hry předkládá a vymýšlí a jak to celé koordinuje) a že to ve výsledku bude ohromně zábavné. A jsou hráči, kterým je to proti srsti, často ti, kteří mají neblahé zkušenosti s Vypravěčem, co je jebal do ucha. Anebo nemají rádi to, že player-skill bývá důležitější než character-skill. Ale komu se líbí myšlení out-of-the-box a miluje improvizaci, tomu OSR nabízí mnohem víc než novodobá DnD.
Líbí se mi citát Tolkiena: „Faerii (kterou jinde popisuje jako „kouzlo pohádek“) nelze polapit do sítě slov, vždyť jednou z jejích vlastností je nepopsatelnost, i když ne nepostřehnutelnost.“ Podobně to vidí i genialita OSR a TSR DnD, že kouzlo fantasy nelze polapit do mechanik pravidel, ale musí se z velké části opírat o Vypravěče. Faerie je podle Tokiena výtvorem lidského myšlení, vytvořená procesem lidského tvoření. A proto ji nelze zakovat do pravidel, ale musí plynout od Vypravěče jako tvůrce herního světa a od hráčů coby jeho účastníků. Zavření bran pohádkové říše může podle Tolkiena korespondovat s vírou, kterou v nás pohádka probudí, nebo s „potlačením nevíry“. Původní autoři DnD to podle mě chápali podobně jako Tolkien, ale časem se to z pravidel DnD vytratilo, asi hlavně kvůli turnajovému hraní, které vyžadovalo jasnou, neprůstřelnou kodifikaci pravidel.
Chápu, že někteří raději hráli jiné typy her (neDnD). Ti OSR tolik neocení. Nebo to, že post-TSR DnD nabízí možnost spoléhat se na pravidla a že právě pravidla přináší do hry prvky, o které se dá spolehlivě opřít. Oproti tomu v OSR a TSR DnD se musí hráči místo na pravidla spoléhat na Vypravěče (co do hry předkládá a vymýšlí a jak to celé koordinuje) a že to ve výsledku bude ohromně zábavné. A jsou hráči, kterým je to proti srsti, často ti, kteří mají neblahé zkušenosti s Vypravěčem, co je jebal do ucha. Anebo nemají rádi to, že player-skill bývá důležitější než character-skill. Ale komu se líbí myšlení out-of-the-box a miluje improvizaci, tomu OSR nabízí mnohem víc než novodobá DnD.
Líbí se mi citát Tolkiena: „Faerii (kterou jinde popisuje jako „kouzlo pohádek“) nelze polapit do sítě slov, vždyť jednou z jejích vlastností je nepopsatelnost, i když ne nepostřehnutelnost.“ Podobně to vidí i genialita OSR a TSR DnD, že kouzlo fantasy nelze polapit do mechanik pravidel, ale musí se z velké části opírat o Vypravěče. Faerie je podle Tokiena výtvorem lidského myšlení, vytvořená procesem lidského tvoření. A proto ji nelze zakovat do pravidel, ale musí plynout od Vypravěče jako tvůrce herního světa a od hráčů coby jeho účastníků. Zavření bran pohádkové říše může podle Tolkiena korespondovat s vírou, kterou v nás pohádka probudí, nebo s „potlačením nevíry“. Původní autoři DnD to podle mě chápali podobně jako Tolkien, ale časem se to z pravidel DnD vytratilo, asi hlavně kvůli turnajovému hraní, které vyžadovalo jasnou, neprůstřelnou kodifikaci pravidel.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Tak ja jsem treba klasickemu DnD nikdy prilis neholdoval, a k OSR jsem si nasel cestu i tak. (Pravda, zajima me spise NuSR nez pravoverne retroklony.)
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Nemělo to vyznít jako jediná možná cesta.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Zaujalo mě, že jak v The Underworld & wilderness adventures (OD&D) str. 36, tak v DMG (AD&D) str. 37 se píše,
Já jako hlavní výhodu vidím v tom, že je to jednoduché a hráči mají snahu se účastnit každotýdenního hraní, aby jejich postavy mohly ovlivňovat herní svět (když vyrazí na jednodenní výpravu jednou za půl roku, tak ho moc neovlivní). Taky to řeší ekosystém dungeonů, že postavy si do konce sezení musí najít bezpečné útočiště, nebo musí jeskyni opustit (a utábořit se někde venku a doufat, že za těch x dní se dungeon zase nezaplní. Čím dýl se nebude hrát, tím taky postavy mezi sezeními utratí víc peněz a budou mít větší potřebu znovu vyrazit za dobrodružstvím.
Jako nevýhodu vidím, že to vede k epizodním dobrodružstvím (proto ty krátké moduly a ne obří kampaně!) a těžko nasadíte cliff-hanger typu: "Vyrazili jste dveře a v místnosti vidíte rozlícenou hordu skřetů! Tak zase za týden?"
že nejlepší způsob, jak měřit čas v herním světě mezi dobrodružstvími, je 1:1 jako v reálném světě. Co vy na to?It is best to use one actual day equals one game day when no play is happening.
Já jako hlavní výhodu vidím v tom, že je to jednoduché a hráči mají snahu se účastnit každotýdenního hraní, aby jejich postavy mohly ovlivňovat herní svět (když vyrazí na jednodenní výpravu jednou za půl roku, tak ho moc neovlivní). Taky to řeší ekosystém dungeonů, že postavy si do konce sezení musí najít bezpečné útočiště, nebo musí jeskyni opustit (a utábořit se někde venku a doufat, že za těch x dní se dungeon zase nezaplní. Čím dýl se nebude hrát, tím taky postavy mezi sezeními utratí víc peněz a budou mít větší potřebu znovu vyrazit za dobrodružstvím.
Jako nevýhodu vidím, že to vede k epizodním dobrodružstvím (proto ty krátké moduly a ne obří kampaně!) a těžko nasadíte cliff-hanger typu: "Vyrazili jste dveře a v místnosti vidíte rozlícenou hordu skřetů! Tak zase za týden?"
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Je to celkem v pohodě a celkem rozumný způsob, jak zajistit, aby v kampani rozumně plynul čas, místo aby všichni dobrodruzi prožili celou svoji dobrodružnou kariéru a vylevlili v horizontu tří měsíců.
Narážet to bude spíš na nelibost hráčů, kteří budou nadávat, že když oni tři týdny nehrajou, jejich postava přece není taková lemra jako my a nepotřebuje čas volna, může chodit rovnou z dobrodružství na dobrodružství.
Cliffhangery problém nejsou, ne? Prostě mezi dotyčnými sezeními čas posouvat nebudeš a posune se o to víc, až bude možnost ho posunout.
Narážet to bude spíš na nelibost hráčů, kteří budou nadávat, že když oni tři týdny nehrajou, jejich postava přece není taková lemra jako my a nepotřebuje čas volna, může chodit rovnou z dobrodružství na dobrodružství.
Cliffhangery problém nejsou, ne? Prostě mezi dotyčnými sezeními čas posouvat nebudeš a posune se o to víc, až bude možnost ho posunout.
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Do záznamu, přesně tohle jsem nedávno navrhoval v debatě o multi-solo-Westarches kampani.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Mírnější podoba je napamovat čas začátku nového dobrodružství vždy na čas v reálném světě. Dokud běží jedno a totéž dobrodružství, klidně tři, čtyři, pět sezení, tak čas plyne podle potřeb hry (což nejspíš znamená pomalu). Pak dobrodružství skončí, postavy si jdou odpočívat a při začátku dalšího dobrodružství se čas zase synchronizuje s reálným časem.
Když jsem to tak hezky vymyslel, mám dojem, že to odteďka budu používat.
Když jsem to tak hezky vymyslel, mám dojem, že to odteďka budu používat.
- Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
- MarkyParky, ShadoWWW
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Celkem nádhera, když máš setting, kde turns a rounds používáš nejen jako mechaniku, ale i jako in-game jednotku, a ani nevíš jak na ně přejdeš i IRL
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Omlouvám se za zdvojený příspěvek, ale chci ho mít kvůli přehlednosti a dohledatelnosti jak v diskuzi o mojí sérii článků, tak v té o starém D&D.
Článek o fanouškovské scéně původního D&D.
Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu
Článek o fanouškovské scéně původního D&D.
Historie RPG 002: Fanouškovská scéna D&D a vynález roleplayingu
Je tradicí považovat D&D za první „roleplayingovou hru“, což je pravda jen částečná – přesnější by bylo říct, že idea roleplayingu se vyvinula v hráčské komunitě při hraní D&D.
Příběh oficiálního D&D už jsme nakousli v Historii RPG 001. Dnes se podíváme na D&D neoficiální. Hra totiž byla historicky jedinečná v tom, že se kolem ní už v prvních letech rychle vytvořila komunita kutilů, kteří ji všelijak upravovali, „opravovali“, vylepšovali, rozvíjeli. D&D rychle mutovalo a během pár let si různé části Ameriky i různé herní skupiny vytvořily vlastní varianty a začaly publikovat neoficiální doplňky. A někde v tomhle procesu se stalo, že ze „středověké wargame“ zvané Dungeons & Dragons se vyvinula aktivita, které dnes říkáme „roleplaying“.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Jenom takový zamyšlení, (protože si zrovna dělám systémy měn a konverzní tabulky pro jednotlivý země a městský státy svýho home settingu), tím že autoři ve starejch edicích používaj minci (basic DnD), respektive gold piece (1e) jako jednotku hmotnosti (a precedenc pro to se v historii najde, různý talenty, šekely, drachmy, marky... příkladů je víc než dost), a nastavili váhu mincí na 1.6 unce, 10 mincí do libry, tak vlastně, pravděpodobně nechtěně, dost zpříjemnili hru neamerickýmu a nebritskýmu okruhu hráčů, protože váhovej systém tak trochu "metrifikovali"... místo různejch uncí a pod. máš akorát libru a její desetiny v podobě coins/gp...
Najednou to použití mincí nevypadá tak blbě
Najednou to použití mincí nevypadá tak blbě
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Ne že by ta libra byla úplně metrická.
Ale ano, ty váhy se díky tomu dají rozumně přepočítávat. Akorát to vychází, že jedna zlatá mince váží nějakých 50 gramů. Což je obří – fakt moderní, tlustá mince, ne takové ty historické tenké plíšky. Někdo o tom psal i články, které teď jsem línej googlit.
A taky to vychází, že 20 mincí je kilo váhy, což je trochu neintuitivní (ale zlato je těžké, tak proč ne).
Ale vlastně na ničem z toho moc nezáleží.
Ale ano, ty váhy se díky tomu dají rozumně přepočítávat. Akorát to vychází, že jedna zlatá mince váží nějakých 50 gramů. Což je obří – fakt moderní, tlustá mince, ne takové ty historické tenké plíšky. Někdo o tom psal i články, které teď jsem línej googlit.
A taky to vychází, že 20 mincí je kilo váhy, což je trochu neintuitivní (ale zlato je těžké, tak proč ne).
Ale vlastně na ničem z toho moc nezáleží.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti