[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Diskuze o mírách přesunuta z obecného pokecu o oldschoolu do tématu specificky věnovanému pravidlům starého D&D. Omlouvám se za přesuny – máme tu nějak moc příliš podobných diskuzí, snažím se v tom trochu udělat pořádek.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Hranie podľa starej školy
Mimochodom, zavedenie prístupu, že jedno masové kolo dáva priestor na tri individuálne kolá presne sedí s tým, že za jedno individuálne kolo postava prebehne tretinu svojho pohybu a za masové kolo celý (na tej istej mierke stôp/yardov).
EDIT: Ale sorry, že som diskusiu uniesol k vzájomným interakciám modelovania masového a individuálneho boja.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Jo, to dává smysl. Hlavně prostě to prosté přepnutí měřítka z individuální jeskyně do "armádního" boje pod širým nebem. Vlastně je to docela elegantní.
Mě prostě zajímalo, zda tohle bylo v ODnD od začátku - a proč si toho málokdo všiml - nebo to bylo doplněno v nějakém dodatku o X let později nebo to bylo do OSR přidáno z Chainmailu, protože z něj DnD vychází... Ono těch nuancí je celkem dost a všechny je lze vyřešit tou citací, kterou provedl Vandal
Jinak vím, co jsem potřeboval, takže díky
Mě prostě zajímalo, zda tohle bylo v ODnD od začátku - a proč si toho málokdo všiml - nebo to bylo doplněno v nějakém dodatku o X let později nebo to bylo do OSR přidáno z Chainmailu, protože z něj DnD vychází... Ono těch nuancí je celkem dost a všechny je lze vyřešit tou citací, kterou provedl Vandal
Jinak vím, co jsem potřeboval, takže díky
- MarkyParky
- Příspěvky: 16378
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Se vám to tu štěpí na dvě větve
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem
Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem
Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Citát z OSE, resp. B/X D&D, předpokládá konstantní čas, jen jiné rychlosti a dostřely. To čistě pro pořádek – ono se to komplikuje tím, že lidi citují i jiné hry (např. Bifi cituje původní D&D a Chainmail), které to můžou mít jinak. A například AD&D (a Chainmail, zjevně) už má minutová kola, což zrovna B/X nemá.
Dokud každý uvádí, o čem mluví, tak je to v pohodě, spíš jen upozorňuju na to, že různé hry se v tom můžou lišit.
Dokud každý uvádí, o čem mluví, tak je to v pohodě, spíš jen upozorňuju na to, že různé hry se v tom můžou lišit.
Tohle jsem asi nepochopil.MarkyParky píše: ↑2. 6. 2022, 12:17 - v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem
- MarkyParky
- Příspěvky: 16378
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
B/X to robí v konštantnom čase.MarkyParky píše: ↑2. 6. 2022, 12:17 Se vám to tu štěpí na dvě větve
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem
Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
U D&D/Chainmail sa ti mení čas (iná jednotka), rýchlosť (iná mierka) a aj systémy vyhodnocovania. Ešte vtedy nebol jasný spôsob, ako to zlúčiť inak, ako "prepínať". (Myslím, že sa o zlúčenie pokúsil Supplement V: Swords & Spells z r. 1976, ale teraz si nie som istý.)
- Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
- MarkyParky
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
B/X má kola desetivteřinový, je to tak? Minutový jsou v 3LBB jestli si dobře pamatuju (mělo by to tak bejt, S&W vchází z 3LBB, a má minutový). U obou ale platí, že rychlost nebo dostřel X stop v podzemí se venku mění na X yardů, ten poměr zůstává stejnejMarkus píše: ↑2. 6. 2022, 12:22 Citát z OSE, resp. B/X D&D, předpokládá konstantní čas, jen jiné rychlosti a dostřely. To čistě pro pořádek – ono se to komplikuje tím, že lidi citují i jiné hry (např. Bifi cituje původní D&D a Chainmail), které to můžou mít jinak. A například AD&D (a Chainmail, zjevně) už má minutová kola, což zrovna B/X nemá.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
to už do toho ale taháš pravidla pro mass combat, ne?Bifi píše: ↑2. 6. 2022, 12:54B/X to robí v konštantnom čase.MarkyParky píše: ↑2. 6. 2022, 12:17 Se vám to tu štěpí na dvě větve
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem
Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
U D&D/Chainmail sa ti mení čas (iná jednotka), rýchlosť (iná mierka) a aj systémy vyhodnocovania. Ešte vtedy nebol jasný spôsob, ako to zlúčiť inak, ako "prepínať". (Myslím, že sa o zlúčenie pokúsil Supplement V: Swords & Spells z r. 1976, ale teraz si nie som istý.)
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Rillae, nečítaš čo píšem. LBB má kolá 6-sekundové a by default používa Chainmail (ktorý nemá nutne len mass combat, ale aj man to man a fantastic combat - a minútové kolá).
EDIT: Chainmail má tieto bojové systémy/spôsoby vyhodnocovania:
1. skupinová streľba
2. streľba katapultmi
3. streľba kanónmi
4. streľba palnými zbraňami
5. mass combat/melee
6. obliehanie
7. man to man zblízka a streľba
8. rytiersky súboj
9. fantastic combat
10. prípadne kúzla
Minimálne tie označené sa chápu ako defaultná mechanika pre LBB, pričom pri väčších skupinách používaš aj 1 a 5.
Keďže však v praxi vraj skoro všetci používali alternate system z LBB, ktorý nerobí rozdiel medzi zbraňami (ani pri zásahu, ani na poškodenie či dĺžkou/iniciatívou), hneď v prvom Supplemente I Greyhawk bol zavedený variable weapon damage.
EDIT: Chainmail má tieto bojové systémy/spôsoby vyhodnocovania:
1. skupinová streľba
2. streľba katapultmi
3. streľba kanónmi
4. streľba palnými zbraňami
5. mass combat/melee
6. obliehanie
7. man to man zblízka a streľba
8. rytiersky súboj
9. fantastic combat
10. prípadne kúzla
Minimálne tie označené sa chápu ako defaultná mechanika pre LBB, pričom pri väčších skupinách používaš aj 1 a 5.
Keďže však v praxi vraj skoro všetci používali alternate system z LBB, ktorý nerobí rozdiel medzi zbraňami (ani pri zásahu, ani na poškodenie či dĺžkou/iniciatívou), hneď v prvom Supplemente I Greyhawk bol zavedený variable weapon damage.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
@Bifi: koukám, že sem 3LBB neviděla vážně hodně dlouho, dík. Ale 6ti sekundový kola mě opravdu překvapujou, v tom případě Finch v S&W udělal celkem zásadní změnu
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
On len prebral štandard z Holmes edície, ktorý sa prispôsobil Chainmail.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Retainers, henchmeni, mercenaries... Ako ich hráte? Súhlasíte s takouto prehľadovou tabuľkou?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Muzes prosim jeste napsat co znaci kdyz je hodnota v zavorce?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
U zkušenosti/kořisti to nejspíš bude, že dostanou jenom polovinu toho, co by na jejich místě dostala hráčská postava.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host