[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...

Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

DnD:
:arrow? Původní D&D (alias OD&D) - anotace
:arrow? Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
:arrow? AD&D 1e - anotace
:arrow? AD&D 2e - anotace

Retroklony:
:arrow? OSRIC (anotace)
:arrow? Labyrinth Lord (LL) (anotace)
:arrow? Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
:arrow? Old School Essentials (OSE) (anotace)
:arrow? a další...
Za tento příspěvek děkují uživateli RPG Fórum:
HeadShot
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Markus »

Diskuze o mírách přesunuta z obecného pokecu o oldschoolu do tématu specificky věnovanému pravidlům starého D&D. Omlouvám se za přesuny – máme tu nějak moc příliš podobných diskuzí, snažím se v tom trochu udělat pořádek.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hranie podľa starej školy

Příspěvek od Bifi »

Bifi píše: 1. 6. 2022, 11:18 ** Ja v LBB narýchlo nikde neviem nájsť to pravidlo s tretinovým pohybom per round, aké bolo zavedené v Basic. Je možné, že sa to vôbec neriešilo a dokonca LBB predpokladal plný move (v tom prípade je bojový pohyb v podzemí 10x rýchlejší ako na povrchu v Chainmail).
Mimochodom, zavedenie prístupu, že jedno masové kolo dáva priestor na tri individuálne kolá presne sedí s tým, že za jedno individuálne kolo postava prebehne tretinu svojho pohybu a za masové kolo celý (na tej istej mierke stôp/yardov).

EDIT: Ale sorry, že som diskusiu uniesol k vzájomným interakciám modelovania masového a individuálneho boja.
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
Antharon
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Jezus
Příspěvky: 2601
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Jezus »

Jo, to dává smysl. Hlavně prostě to prosté přepnutí měřítka z individuální jeskyně do "armádního" boje pod širým nebem. Vlastně je to docela elegantní.

Mě prostě zajímalo, zda tohle bylo v ODnD od začátku - a proč si toho málokdo všiml - nebo to bylo doplněno v nějakém dodatku o X let později nebo to bylo do OSR přidáno z Chainmailu, protože z něj DnD vychází... Ono těch nuancí je celkem dost a všechny je lze vyřešit tou citací, kterou provedl Vandal :-)

Jinak vím, co jsem potřeboval, takže díky :-)
Za tento příspěvek děkují uživateli Jezus:
Bifi
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od MarkyParky »

Se vám to tu štěpí na dvě větve
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem

Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Markus »

Citát z OSE, resp. B/X D&D, předpokládá konstantní čas, jen jiné rychlosti a dostřely. To čistě pro pořádek – ono se to komplikuje tím, že lidi citují i jiné hry (např. Bifi cituje původní D&D a Chainmail), které to můžou mít jinak. A například AD&D (a Chainmail, zjevně) už má minutová kola, což zrovna B/X nemá.

Dokud každý uvádí, o čem mluví, tak je to v pohodě, spíš jen upozorňuju na to, že různé hry se v tom můžou lišit.
MarkyParky píše: 2. 6. 2022, 12:17 - v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem
Tohle jsem asi nepochopil.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od MarkyParky »

To bylo na ten Bifiho pristup.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Bifi »

MarkyParky píše: 2. 6. 2022, 12:17 Se vám to tu štěpí na dvě větve
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem

Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
B/X to robí v konštantnom čase.
U D&D/Chainmail sa ti mení čas (iná jednotka), rýchlosť (iná mierka) a aj systémy vyhodnocovania. Ešte vtedy nebol jasný spôsob, ako to zlúčiť inak, ako "prepínať". (Myslím, že sa o zlúčenie pokúsil Supplement V: Swords & Spells z r. 1976, ale teraz si nie som istý.)
Za tento příspěvek děkují uživateli Bifi:
MarkyParky
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

Markus píše: 2. 6. 2022, 12:22 Citát z OSE, resp. B/X D&D, předpokládá konstantní čas, jen jiné rychlosti a dostřely. To čistě pro pořádek – ono se to komplikuje tím, že lidi citují i jiné hry (např. Bifi cituje původní D&D a Chainmail), které to můžou mít jinak. A například AD&D (a Chainmail, zjevně) už má minutová kola, což zrovna B/X nemá.
B/X má kola desetivteřinový, je to tak? Minutový jsou v 3LBB jestli si dobře pamatuju (mělo by to tak bejt, S&W vchází z 3LBB, a má minutový). U obou ale platí, že rychlost nebo dostřel X stop v podzemí se venku mění na X yardů, ten poměr zůstává stejnej
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

Bifi píše: 2. 6. 2022, 12:54
MarkyParky píše: 2. 6. 2022, 12:17 Se vám to tu štěpí na dvě větve
- v jedné máte konstantní čas a říkáte, že volnost venkovního prostředí dovoluje se pohybovat 3x rychleji (případně mít 3x větší dostřel).
- v druhé máte konstantní rychlost a říkáte, že oné-to-oné prostředí na ní hledí s 3x větším zoomem

Obojí jsou legit přístupy, ale fakt nejsou kompatibilní a pokud oba odvozujete že stejného základu, někdo někde dělá chybu (nebo ne chybu, ale vnáší něco vlastního, co mění význam).
B/X to robí v konštantnom čase.
U D&D/Chainmail sa ti mení čas (iná jednotka), rýchlosť (iná mierka) a aj systémy vyhodnocovania. Ešte vtedy nebol jasný spôsob, ako to zlúčiť inak, ako "prepínať". (Myslím, že sa o zlúčenie pokúsil Supplement V: Swords & Spells z r. 1976, ale teraz si nie som istý.)
to už do toho ale taháš pravidla pro mass combat, ne?
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Bifi »

Rillae, nečítaš čo píšem. LBB má kolá 6-sekundové a by default používa Chainmail (ktorý nemá nutne len mass combat, ale aj man to man a fantastic combat - a minútové kolá).

EDIT: Chainmail má tieto bojové systémy/spôsoby vyhodnocovania:
1. skupinová streľba
2. streľba katapultmi
3. streľba kanónmi
4. streľba palnými zbraňami
5. mass combat/melee
6. obliehanie
7. man to man zblízka a streľba
8. rytiersky súboj
9. fantastic combat

10. prípadne kúzla

Minimálne tie označené sa chápu ako defaultná mechanika pre LBB, pričom pri väčších skupinách používaš aj 1 a 5.

Keďže však v praxi vraj skoro všetci používali alternate system z LBB, ktorý nerobí rozdiel medzi zbraňami (ani pri zásahu, ani na poškodenie či dĺžkou/iniciatívou), hneď v prvom Supplemente I Greyhawk bol zavedený variable weapon damage.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

@Bifi: koukám, že sem 3LBB neviděla vážně hodně dlouho, dík. Ale 6ti sekundový kola mě opravdu překvapujou, v tom případě Finch v S&W udělal celkem zásadní změnu
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Bifi »

On len prebral štandard z Holmes edície, ktorý sa prispôsobil Chainmail.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Bifi »

Retainers, henchmeni, mercenaries... Ako ich hráte? Súhlasíte s takouto prehľadovou tabuľkou?
retainers, henchmen a pod..png
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Selhan »

Muzes prosim jeste napsat co znaci kdyz je hodnota v zavorce?
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Passingby »

U zkušenosti/kořisti to nejspíš bude, že dostanou jenom polovinu toho, co by na jejich místě dostala hráčská postava.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host