[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Diskuze o hrách, které se vracejí k herním stylům D&D v 70. letech.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...

Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

DnD:
:arrow? Původní D&D (alias OD&D) - anotace
:arrow? Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
:arrow? AD&D 1e - anotace
:arrow? AD&D 2e - anotace

Retroklony:
:arrow? OSRIC (anotace)
:arrow? Labyrinth Lord (LL) (anotace)
:arrow? Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
:arrow? Old School Essentials (OSE) (anotace)
:arrow? a další...
Za tento příspěvek děkují uživateli RPG Fórum:
HeadShot
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

Jo, už sem to sem někam dávala, jak by taková 1.6 uncová mince vypadala... našla sem jenom jednu, a i ta je pro většinu quasi-středověkejch fantasy RPG settingů dost pozdní... zlatá 5ti guinea ražená za Charlese II a Jamese II
Ale to platí jenom pro 1e. Pro B/X (můžeš zkontrolovat jestli se to přeneslo do OSE?) se sice mince pro účely naložení počítá jako 1/10 libry, reálná velikost (a hmotnost) jednotlivejch mincí je ale mnohem menší, asi 0.4 oz na minci.
Each coin is about the size and weight of an American half-dollar piece.
(B/X strana B47), asi 11.34 gramů
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Vitus »

Je to sice OT, ale když nad tím tak přemýšlím, tak se divím, že parta staromilců, co původně jela v historickém wargamingu, pro přepočet mincí zvolili desítkový systém a nikoliv systém založený na tuctech - při tom v bývalém britském impériu ten tuctový systém počítání peněz "dobíhal" právě někdy do konce 60. let (poslední to opustila Nigerie v roce 1973 https://en.wikipedia.org/wiki/%C2%A3sd), ale asi to bude tím, že USA opustily tuctový systém 10 let po získání nezávislosti a Kanada (překvapivě s Indií) v rámci britského impéria jej rovněž neužívala. :)
Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 490
Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
Bydliště: Waterdeep

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od Rillae »

@Vitus: možná proto, že přeci jen jeli na americkej systém (vidíš to i na mírách a váhách v různejch edicích, na mílích a stopách to sice nepoznáš, na gallonech už jo... tam kde se americký a imperiální odlišujou sou použitý americký jednotky), a byli už zvyklí na decimalizovanou měnu. (Mimochodem, Gygax se zas v 1e přibližuje britskýmu systému, má 1gp = 20 sp, podle vzoru 1 libra = 20 šilinků)

A když už jedeme v tomhle OT historickym okýnku, první pokusy o decimalizaci libry máš už v devatenáctym století, ale jedinnej úspěch byl zavedení florinu (dvoušilinková mince), kterejch bylo 10 do libry.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

[OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: 13. 3. 2023, 12:21 Není sjednocená. Já používám metodologii podle Judges Guild. :D
Takže houserule :wink: ...

Also, když už jsme u těch čtverečků vystříhaných z pravidel. Jak jsem včera koukal do B/X, jestli tam není délka dobrodružství, tak jsem tam našel tohle:
React01.png
React02.png
React02.png (25.3 KiB) Zobrazeno 472 x
Což je myslím ten samý princip, který někde vedle Iwas Passing citoval z ADnD.
V OSE to - nevím proč - vypadlo.


Popravdě - to už je druhá docela zásadní věc, co je OSE jinak než v předloze (předtím to byla ta individuální iniciativa) a má zásadní vliv na průběh hry. :naughty:
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 2):
Markus, Jezus
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od Markus »

Marky: Tohle víceméně přesně používám, akorát na druhé a další hody nemám tabulky s jinými čísly. Ale taky to mám tak, že první hod házím bez modifikátoru charismatu (protože se ještě neprojevilo), a další hody už s charismatem a případnými úpravami za to, co družina dělá. Prostě jde o to, že většina hodů dává „nejistý výsledek“, což je vlastně jen chvilkové časové okno na jednání, než házím znovu, jestli se to nerozsekne.

Ale je pěkné vidět, že B/X to má konkrétnější – a tak teda nechápu, proč to z OSE autor vyhodil. Koukáš fakt do téhle verze, ne do jiné? (Holmes, Mentzer...)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od MarkyParky »

Do téhle.

Ale asi není problém se za studijním účelem mrknout do té tebou odkazované.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od Passingby »

MarkyParky píše: 13. 3. 2023, 12:55 Což je myslím ten samý princip, který někde vedle Iwas Passing citoval z ADnD.
V OSE to - nevím proč - vypadlo.
Tady
MarkyParky píše: 13. 3. 2023, 12:55 Popravdě - to už je druhá docela zásadní věc, co je OSE jinak než v předloze (předtím to byla ta individuální iniciativa) a má zásadní vliv na průběh hry. :naughty:
Koukáš do BECMI, ne do B/X. To je zásadní dnd-grognardské nebo osero-hipsterské faux pas :naughty: :D

EDIT A dá se to jednoduše poznat podle sazby. Když vypadá jako ve starým DrD (znal jsem ho po 1.5, ale čekal bych, že v 1.6 to bylo stejné) - tři sloupce a úplně stejný tabulky, je to BECMI. Když je na dva sloupce jako OSE, je to B/X.
Naposledy upravil(a) Passingby dne 13. 3. 2023, 13:22, celkem upraveno 1 x.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 13. 3. 2023, 13:18 Do téhle.
Aha, tak tím se to vysvětluje. To není B/X, ale BECMI, o dva roky novější verze.

Fakeedit: Ninja'd by Passingby.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od MarkyParky »

Iwas Passingby píše: To je zásadní dnd-grognardské nebo osero-hipsterské faux pas :naughty:
Jsem zdrcen.

Za trest okamžitě s̶t̶a̶h̶u̶j̶u̶ v knihovně vypůjčuji za studijním účelem správnou B/X a podívám se tam na oboje.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Passingby
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od MarkyParky »

Takže odkazovaná B/X:

Iniciativa je taková ... všelijaká.

Iniciativa pro encounter je stejně jako v OSE (tzn. ten první roll je o tom, kdo bude první reagovat a když nastane combat, tak se má první kolo útoku).

Jakmile se ale spustí combat, háže se každé kolo tak, jak je psáno v OSE.

Odstaveček o tom, že indivindy iniciativa se používá jako optional rule v Paired Combat tam je, ale je krátký a na rozdíl od BECMI v něm je ještě víc zdrcnuté to naznačení, proč se to vlastně jmenuje Paired combat.

Dávám pro srovnání texty:
OSE píše: Individual Initiative (Optional Rule)
Instead of an initiative roll per side, a roll may be made for each individual involved in a battle, modified by DEX (see Ability
Scores, p20). The referee may determine an initiative modifier for monsters that are very fast or slow, instead of applying a DEX modifier.
B/X píše: PAIR COMBAT (optional): The DM may chose to roll initiative for each character and the monsters he or she is fighting instead of for each side. If this is done, character’s Dexterity scores (see page B7) are used to adjust the initiative die rolls. The DM may wish to adjust the monsters’ initiative rolls for monsters which are very fast.
Jakože - kdybych nevěděl co hledat a nemělo to nadpis PAIR COMBAT, tak to tam nevidím a přijde mi, že oba ty texty říkají to samé. Navíc rozdíl od BECMI je tohle samostatné volitelné pravidlo (navíc ještě řazené mezi začátek encounteru a PARTY ACTIONS, které zahrnují i nebojové reakce) - není to sub-pravidlo volitelného pravidla o pohybu.

Pak následuje povídání o reakcích.

Je to jednovrstvé, jako v OSE. Bez žádných doprovodných textů o opakování, natož o úpravách těch hodů v dalších kolech o RP.

A nakonec Combat sequence,
B/X píše: A. Each side rolls for initiative (1d6).
B. The side that wins the initiative acts first (if simultaneous all
actions are performed by each side at the same time):
- 1. Morale checks, if needed (page B27).
- 2. Movement per round, meleed opponents may only move
defensively (spell casters may not move and cast spells).
- 3. Missile fire combat:
-- a. choose targets
-- b. roll 1d20 to hit; adjust result by Dexterity adjustment, range, cover, and magic
-- c. DM rolls damage
- 4. Magic spells (roll saving throws, as needed: 1d20).
- 5. Melee or hand-to-hand combat:
-- a. choose (or be attacked by) opponents
-- b. roll 1d20 to hit; adjust result by Strength adjustment and magic weapons
-- c. DM rolls damage; adjust result by Strength adjustment and magic weapons
C. The side with the next highest initiative acts second, and so on using the order given above, until all sides have completed melee.
D. The DM handles any surrenders, retreats, etc. as they occur.
která se liší jen tím, že DM vždycky hází damage.

Info o tom, že retreat se má hlásit před iniciativou je až o dva odstavce dál v Defensive movement části, která ale na rozdíl od BECMI není volitelná. Stejně tak není volitelná střelba.


Je tam ještě example combat, jdu si ho taky pročíst.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od MarkyParky »

Takže - ukázkový combat:



1) Je tam setkání 4 hrdinové (bojovnice, elf, trpaslík a klerička) vs 12 hobgoblinů a překvapení na obou stranách
- vůbec se pak nehodí iniciativa, ale GM nechá jednat jako první hráče
2) Je tam diskutovaný opakovaný hod na reakci - nejdřív se hodí 4+1 (za znalost hobgoblinštiny mluvčím a vstřícné gesto), po krátkém vyjednávání se do místnosti nasouká celkem 4 hobgoblini. Pak druhý hod na reakci 3 a dojde k boji.
3) V prvním kole boje hrdinové vyhrají iniciativu:
- odehraje se pohyb hrdinů, který je "zaujmutí obrané pozice" a "stoupneme si tak, abychom neschytali sesílaný Sleep"
- odehrají se ranged attacky (bojovnice zabije jednoho hobgoblina lukem, trpaslík druhého zranění vrhací sekerou)
- elf sešle kouzlo (uspí 6 hobgoblinů - 3 v místnosti, dva v průchodu a jednoho v chodbě ze které přišli)
- vůbec se nehraje meele (asi si máme domyslet, že jsou všichni out of range)
- GM vůbec neřeší hobgobliny .... všichni co jsou v místnosti a těsné za ní, jsou tuzí nebo chrápou, ty co jsou v chodbě text nezmiňuje,
4) Hobgoblini hází morálku, uspějí (btw je jich 7 dole).
5) Druhé kolo vyhrají iniciativu hobgoblini.
- zbytek hobgoblinů z chodby vtrhne do místnosti
- ‼️GM varuje elfa, že když ho hobgoblini hitnou, tak mu přeruší kouzlo‼️. Elf se rozhodne přezbrojit
- ‼️GM prohlásí, že to bylo 20' pohybu a hrdinové tak měli dost času střílet‼️. Bojovnice mine.
- Hobgoblini zabijí trpaslíka a zraní bojovnici.
- Bojovnice už nemůže bojovat na meele (v tomhle kole střílela), ale GM jí dovolí přebzbrojit
- Elf a klerici hrají meele a společně zabijí hobgoblina.
5) Třetí kolo vyhrají iniciativu postavy
- Řeší se jen meele
- Elf a klerici minou, ale bojovnice zabije jednoho hobgoblina
- GM podruhé hází na morálku - hoboglini to nehodí a vzdají se.

Já nevím, ale mě to celé přijde, jakože to vůbec nesedí na tu combat sequence. Zejména ty dva červené řádky jdou proti sobě. Ten první vypadá jako že zahájení sesílání je před sekvencí, ale po iniciativě, pak sekvenční odehrávka... a ted druhý jako že se hraje po fázích a střelba předchází pohybu.
A morálka se taky hází později, než podle pravidel.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od Passingby »

MarkyParky píše: 13. 3. 2023, 16:06 Já nevím, ale mě to celé přijde, jakože to vůbec nesedí na tu combat sequence. Zejména ty dva červené řádky jdou proti sobě. Ten první vypadá jako že zahájení sesílání je před sekvencí, ale po iniciativě, pak sekvenční odehrávka... a ted druhý jako že se hraje po fázích a střelba předchází pohybu.
A morálka se taky hází později, než podle pravidel.
To je klidně možný, přece jenom je to přes 40 let starý text... Jinak řečeno, já mam podezření, že tam nějak bugy budou, a obdivuju kohokoliv, kdo se snaží z toho udělat něco s čistou a jasnou interpretací a nezblázní se přitom :wink:

Text z nějakýho random blogu (zkusil jsem hledat "dnd bx combat example," ale nechce se mi tím prohrabávat):
What really stands out to me is that these combat rules are undeniably miniatures rules. This is interesting more for the fact that in the mid-eighties, I don’t recall anyone playing with these rules even close to as they are written. Indeed, none of us would be able to afford miniatures until after we graduated college. Never mind that we’d maybe never obtain the requisite skill and patience in order to actually sit down and work them up. Of course, these rules as remembered will always be much closer to the loose, lean, simplistic form of play that seemed to spontaneously emerge on playgrounds at elementary schools all over North Armerica right around 1983 or so and which just so happened to be reflected in computer games like Zork and Ultima II.

Is playing correctly something that would even be worth the effort? Well, with a game that was utterly opaque for as long as this one was, it is arguable that it cannot ever be played “correctly.” It’s part of the attraction. Certainly there are dozens of better explained, more tightly designed games of this sort that will effectively go unplayed for all eternity. I have to admit, I take a special pleasure in playing by the more child-like rules. They not only signal that a session played with them will be focused far more on exploration, pretend, and what we now term as resource management, but they also make what is ultimately an obscene gesture at the thirty years of design and development that have occurred within role playing games since the release of Moldvay and Cooke’s B/X rulebooks.
Plus ještě kdesi na Redditu chválili tohle, ale je to směska Holmese, BX, BE(CMI) a RC.
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [OSEnauti] Bastlírna – Diskuze o pravidlech

Příspěvek od Markus »

MarkyParky píše: 13. 3. 2023, 16:06 Já nevím, ale mě to celé přijde, jakože to vůbec nesedí na tu combat sequence.
Za cenu toho, že budu způsobovat mindfuck nebo opakovat zjevné...

Pravidla starých edic D&D nikdy nebyla zamýšlena tak, že by ses jich měl držet doslova. Od úplného začátku se pracuje s předpokladem, že to sudí ubude situačně ohýbat. Takže ten příklad můžeš brát prostě jako ilustraci situačního ohýbání, kdy sudí v danou situaci usoudil, že pevná sekvence z pravidel nesedí na fikční situaci a potřebuje pozměnit. To je working as intended.

Já chápu, že to může být frustrující pro někoho, kdo si to chce zahrát „archeologicky“ RAW... jenomže ta hra prostě nebyla psaná pro hraní RAW. Což dokládaly její texty, včetně Gygaxových, jak v samotné hře, tak v různých zpětných dovysvětleních v časopisech a tak. Pravidla jsou postupy pro nejběžnější situace, ale nad tím má vždycky být úsudek sudího, který s nimi situačně pracuje.

Trochu jiná pohádka je AD&D, které už je pevnější a kodifikovanější – představuje vlastně Gygaxovy postupy, ke kterým dospěl po cca pěti letech hraní. Ale i v AD&D ti Gygax běžně napíše, že pokud si to situace žádá nebo je to přínosné pro plynutí hry, máš nějaké pravidlo ohnout nebo pominout.

Sedmdesátá léta jsou prostě doba, kdy se hraní RAW nepěstovalo. Pravidla jsou v zásadě chápána jako podklady pro sudího – pro simulaci, která běží v jeho hlavě. Ale ta simulace běží v hlavě sudího a sudí je ten, kdo ji finálně koriguje. Nemá běžet mimo hlavu sudího tak, že do ní sudí nijak nezasahuje a jen přebírá její výstupy.

A teď prosím neřeším, jestli tohle je správně, funkční, nefunkční, zábavné, problematické... Jen se snažím říct, jak ta hra byla chápána.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od MarkyParky »

Markus:
On to vůbec není mindfuck. Tohle nastavení je v pohodě, když máš baseline nebo chceš-li, hrubou kostru. Jenže baseline ti vznikne dvěma způsoby:
- že si jí přineseš odjinud (z wargamingu), což byl asi případ prvních her a/nebo
- že ji získá GM na základě přečtení pravidel, udělá si ji.. a pak se o ní opírá, hraje konzistentně a hráči se mají na co spolehnout (což je vlastně náš stav v OSEnautech, kdy to každý chápeme a vykládáme o chloupek jinak)

To, že nad tím pak přijde nadstavba, kdy GM kvůli nějaké situaci baseline nedrží poruší, resp. té kostry se drží velmi vágně, to je v pohodě a žádoucí - rulling, not rules.

Jenže:
- v dobře didakticky napsané příručce by ti autoři oddělili baseline on GM zásahů a ten ilustrační combat by byl udělaný třeba tak, že by dvě kola běžely "ideálně" a pak by přišlo jedno kolo GM zásahu, který by to ilustroval. Tady bohužel v jedné příručce nemáme příklad žádný, v druhé pak máme příklad, který je od prvního kola plný balastních GM zásahů, takže nepoznáš, jestli to je výklad té kostry nebo už je pozměněný kousek.

Třeba když na začátku toho encounteru vynechá hod na iniciativu - tam není ani zbla informací o tom, proč to udělal. Chtěl zahrát, že koboldi dávají hrdinům šanci? Zapomněl na to? Přišlo mu, že hra je lepší, když v zaseklých momentech jsou pro-aktivní hráči? Viděl, že hráči měli 2 na překvapení a hobgoblini jen 1, takže usoudil, že hobgoblini byli překvapení víc?

Netuším.

Nebo ta střelba do přibíhajících.
Kdybych vzal striktně tu sekvenci akcí, tak vystřelit nestihnou.
V textu se píše, že GM usoudil, že to stihnou.

Takže pravidla mi říkají, že střelci to nestihnou nikdy, pokud nebudou couvat.
Text příkladu říká, že když mi bude připadat, že střelci stihnou vystřelit do přibíhajících meele, tak to přeci jen stihnou.
Nojo, ale to je 9 případů z 10, ne? A pokud ano, proč není combat sekvence rovnou obráceně? Proč mám věc, kterou 9z10 případu budu vyhodocovat pořád stejně, řešit GMfiatem, který jsem se naučil z příkladu, a není už kodifikovaná combat sekvencí?


Tzn. ano, ten midnset je naprosto v pořádku - a je naprosto v pohodě ho zkoušet tak hrát i dnes. Ale zároveň dnes už hráči kladou na hru mnohem větší nároky např. ohledně předvídatelnosti pravidel (obzvlášť když jim hrozí smrt na každém rohu) a má-li být hra předvídatelná, musí i GMovské rozhodování být konzistentní. A protože nejsme 4x týdně hrající nerdi, co si všechno pamatují nazpaměť, tak nepotřebujeme najít RAW hraní ... ale potřebujeme kodifikovat nějaký výklad, o který se můžeme opřít (i kdyby tenhle výklad byl v každém OSEnautském světě trochu jiný, jako že je).

A tam tak nějak mířim.

Tzn. já sem ty věci nevypisuju proto, abych našel as-written jediný správný výklad starého DnD, závazný pro všechny. To vím, že nebude.
Já to sem spíš píšu proto, abychom si nad tím poklábosili, viděli třeba ty rozdíly a každý z OSEnautských GMů si z toho pak vybral, co zrovna jemu sedí a jemu bude fungovat a konzistentně nad tím bude schopen dělat ten rulling.

A případně se o tom bavili a předávali si zkušenosti.

Např. ten opakovaný reaction roll je fakt dobrá věc.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...

Příspěvek od MarkyParky »

BTW koukám ještě do Holmese (Teoreticky úplně první DnD Basic).
Holmes k iniciativě píše: When two figures are brought into position 10 scale feet (or less) apart thev may engage in melee.
The character with the highest dexterity strikes first. If the Dungeon Master does not know the dexterity of an attacking monster he rolls it on the spot. Subject to the limitation of heavy weapons the two figures exchange blows in turn until the melee is resolved]. If dexterities are within 1 or 2 points of each other, a 6-sided die is rolled for each opponent, and the higher score gains initiative - first blow.
Attackers who surprise an opponent or who approach him from behind always get the first blow.
Characters who are wounded continue to strike valiantly until they are killed or the melee ends in their favor, unless they choose to break off the combat and flee. If combat is broken off, the fleeing party must accept an attack without any return on his part, the attacker adding +2 to his die roll for hit probability, and the armor class of the fleeing party can not include a shield.
Iniciativa se tedy zjevně týká jen meele.
Tohle je velmi blízké tomu, co je v BECMI označené jako Paired combat - dílčí dvojičky si rozhodí ini ... a řeší jí jen mezi sebou. Akorád každé kolo (zatímco tady se hodí jen na začátku, kdo dostane first blow) a střelci můžou střílet do meele + pokud to dělají, mohou si dohodit (zatímco tady střílet do meele nesmí).
Holmes k sekvenci píše: When there is time, or when a magic-user says he is getting a spell ready, magic spells go off first. This is followed by
any missile fire, if the distance to the monsters permits, and then melee is joined, after which no missile fire is permitted because of the danger of hitting friendly
forces
. If a magic-user is not involved in the melee he can get another spell off after 1 or more melee rounds
have gone by. If he is personally attacked he can't concentrate to use his magic but must draw his dagger and defend his skin! However, if the magic-user had some magical device - such as a wand or staff - it could be used in lieu of the dagger as an attack weapon.
Za povšimnití stojí, že to vlastně není žádná sekvenci v rámci kola, ale je to struktura boje samotného.

Na druhou stranu se text odkazuje na ADnD1E s tím, že tohle je zjednodušená verze a tam se lidi dozví, jak to dělat pořádně.

Což bude moje další zastávka....
Odpovědět

Zpět na „Old School Renesance (OSR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti