Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Oficální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Čutis
Příspěvky: 20
Registrován: 19. 12. 2018, 10:04

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Čutis »

Takže obecně výhody nelze používat jako přípravu? To znamená, že bravurní příprava přepadení nepovede pravidlově k výhodě 3 při přepadení, ale promítne se možná jako vyšší ohrožení nebo jenom jako výhoda 1 nebo třeba jako iniciativa z fikce? Případně nějaká kombinace?
MarkyParky
Příspěvky: 13129
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Výhody mají znázorňovat přípravu, to ano.

Ale protože ne všechna příprava, kterou před konfliktem uděláš, se v něm nakonec projeví a Výhoda je žolíkový zdroj, který může pak pálit na cokoliv, tak platí, že místo toho abys počítal Výhodu za každou jednu přípravnou akci a nějak sis je nasyslil, tak prostě před přepadením provedete nějaké přípravné akce, a ve chvíli kdy začne konflikt to Průvodce vyhodnotí a převede do Mechaniky. A na to má víc nástrojů:

- může vám dát nějaké Výhody
- může nastavit připraveným Ohrožení nízko, nebo přepadeným vysoko
- může zohlednit, že přepadení o připravených neví a první kolo odehrát podle pravidel pro útok skrytého útočníka
a pod...
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Shunker
play3r
Příspěvky: 14
Registrován: 3. 12. 2020, 14:48

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od play3r »

Jistě, že může cílit plochu a asi může ta plocha být čepel meče ale v takovém případě musí být kouzlo plošné a tudíš z účinků nejde nikoho vyjmout takže by ten postih platil i pro zesilatele (pokud by byl v dosahu kouzla). Tenhle případ použití už jsem zde psal předtím. Pokud by takové kouzlo bylo čistě jen na čepelích (aby se držitel těch měčů vyhnul postihu) by byl problém v tom, že ten postih by se projevil jen pokud by se těmi čepelemi soupeře dotýkal (dostal je do dosahu kouzla), což nejspíš už nebude mít žádný význam, protože by se takový postih projevil později než by šel uplatnit (i když by to tahle bylo v pořádku, protože by se proti tomu dalo bránit).

Další věc je, jak je to s pohyblivostí plošného kouzla, jde na někoho umístit dlouhodobé kouzlo, že tam kam jde se mu dělá pod nohama bažina a dává mu a všem okolo do velikosti chýše postih na pohyblivost? Můžou se plošná kouzla na cíl "přilepovat"? Nemyslím a nenašel jsem v pravidlech nic co by něco takového umožnovalo.

Jen pro upřesnění, jedná se o případ který se tu řeší, jestli lze si ráno okouzlit předmět a dávat tak postih někomu v budoucnu. Nejde to. Jde pokud už jsem konfliktu a cíle vidím zakouzlit tohle kouzlo rozsáhle (a projev toho kouzla ve fikci jsou třeba ty očarované čepele) a dát jim postih, ale s tím, že oni na můžou reagovat a případně tomu zabránit. Pokud by bylo možné dávat postih do budoucna bez toho aby na to zasažený mohl reagovat byla by to díra v pravidlech, ale naštěstí tomu tak není.
MarkyParky
Příspěvky: 13129
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

play3r:
Píšu ti jako člověk, co revizi magii přímo designoval.

Autorský úmysl byl, aby kouzla typu "můj meč mě bude bránit a proto ti, co se mnou šermují mají postih" nebo "mám větrný štít a ti co na mě střílí, mají postih" nebo "nesu si do sálu meč, ale díky iluzi to vypadá, že mám hůl a ti, co mě budou kontrolovat u brány budou mít postih na jeho odhalení" seslat šla.

Stačí tohle vyjádření jako vyjádření autority?

EDIT: Samozřejmě to musí být podpořené adekvátní mechanikou, tedy:
- dlouhodobá magie
- je to postih na činnosti nejvýše v rozsahu cca jedné dovednosti
- je to na jeden předmět nebo, má-li to být na víc předmětů, použil jsem manévr rozsáhle
- kouzlo nebude mezitím zrušeno (ani) přirozenými prostředky (např. strčit meč do pochvy asi větrný boost čepele zruší)

Ale v principu tohle ty magie mají umět.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky tito uživatelé (celkem 4):
Agros, Čutis, Fafrin, Shunker
play3r
Příspěvky: 14
Registrován: 3. 12. 2020, 14:48

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od play3r »

Úmysl to být mohl, ale nijak se to neprojevilo v pravidlech, a ani tam není žádný příklad který by na to ukazoval. Ale je možné, že je to tam někde ukryté. Prosím tedy o odkaz v pravidlech na mechaniku která by umožňovala udělovat postih bytostem na které kouzlo není cílené a zároveň nejsou v plošném dosahu kouzla.

Všechny tvoje příklady lze řešit přímým cílením kouzla na ty co se mnou šermují, střílí, kontrolují. Nemyslím, si a nenašel jsem v pravidlech nic o tom, že by postih mohl být udělen někomu koho nevidím (což by samo o sobě stačilo) a nebo ani nevím že existuje. A kouzla sami o sobě nemají akce které by tyhle bytosti mohly cílit a postih jim udělovat a to, ještě bez toho aby se tomu mohli bránit.
trajda
Příspěvky: 1000
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

není v pravidlech stále ta zmínka o košili, co se sama sešívá a dává chabě na proražení?
MarkyParky
Příspěvky: 13129
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Když budu mít čas, tak zkusím najít.

Ale musím teda říct, že když dostaneš oficiální výklad od někoho z autorského týmu a stejně jí nevěříš/zpochybníš, tak nad tim trochu kroutím hlavou.
trajda
Příspěvky: 1000
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

Pro pokročilé obory magie navíc platí, že magie působící dlouho dokáže zběhlost a postih udělit všem, kdo procházejí určitým místem (např. všichni, kdo se pokusí překonat rozmoklé pole, budou mít postih chabě) nebo dokážou ztížit či zjednodušit působení určitých dovedností na cíl kouzla (např. pokud se mág ukryje na statku mezi prasaty dlouhodobou iluzí, že je jedním z nich, stráže, které ho budou hledat, budou mít nepřesně na jeho nalezení).
Str 189
v takovém případě musí být kouzlo plošné a tudíš z účinků nejde nikoho vyjmout takže by ten postih platil i pro sesilatele (pokud by byl v dosahu kouzla).
Ano, pokud by se dostal do rozsahu vlastního kouzla, kouzlo by na něj také působilo. Ale poslední slovo by měla mít fikce. Například, pokud mezi dvěma armádami lučištníků vytvoříš silný vítr směrem od jedné armády k druhé, tak armáda, která střílí proti větru má postih, zatímco armáda, která střílí po větru může a nemusí mít postih. Tam záleží, jak sesílatel chtěl kouzlo seslat.

Edit: Je důležité, aby sesílatel správně popsal kouzlo, aby si všichni u stolu představili totéž. Pak už by měla rozhodovat fikce.
Můžou se plošná kouzla na cíl "přilepovat"?
Ano, dají. Hořící meč a neviditelnost jsou toho důkazem.
jestli lze si ráno okouzlit předmět a dávat tak postih někomu v budoucnu.
Ano, jde to. ten postih je všude uvnitř rozsahu kouzla (jako aura, řekněme). Každý, kdo se dostane do rozsahu kouzla, bude mít postih, a pokud odejde z rozsahu kouzla, tak postih mít nebude.
Za tento příspěvek děkují uživateli trajda tito uživatelé (celkem 2):
Fafrin, Shunker
play3r
Příspěvky: 14
Registrován: 3. 12. 2020, 14:48

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od play3r »

Tak o plošných kouzlech není řeč, tam je to jasné, že způsobí postih všem v dosahu, a to i na ty kteří do dosahu teprve vstoupily.

Spor je v tom, jestli jde udělit postih někomu kdo není cílem kouzla při použití dlouhodobé magie která není plošná. Přitom pravidla říkají jasně, že zběhlost nebo postih lze udělit pouze cíly kouzla (nic víc tam není, je to jednoduché pravidlo), co může být cíl kouzla pak určují jednotlivé magie.

Příklad s lučišníky: V řeči pravidel je ta druhá armáda cílem kouzla, proto má postih nebo je v dosahu plošného kouzla, zatímco ta první není cíl nebo není v dosahu. V tom není žádný problém. Odpovídající příklad je, že kouzelník očaruje uprostřed bojiště kámen dlouhodobou magii. Cílí ten kámen, není to plošné kouzlo. Projevuje se to tak, že kolem kamene je silný vítr. Později přijdou na bojiště armády, předtím tu nebyli. No a podle MarkyParkyho dostane nepřátelská armádá automaticky postih, ta přátelská ne. A to aniž by vůbec ten kouzelník věděl, že tam ta armáda dojde. Podle mně, ne. Protože to jde proti pravidlům. Co se fikce týče tak střelba skrz tenhle vítr způsobí nanejvšíš náročnost a to pro obě strany.

Hořící meč a neviditelnost nejsou nutně plošná kouzla. Myšleno bylo vis příklad s pohyblivou bažinou, jestli může ta plocha přesahovat cíl kouzla a zároveň se pohybovat s tím, na co byla přilepena.

Košile co se sama sešívá je spíš artefakt než projev dlouhodobé magie.
MarkyParky
Příspěvky: 13129
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od MarkyParky »

Play3r:
Sorry, že to musím napsat takhle, hrozně nerad jsem na lidi příkrý, ale nedáváš moc na výběr.

Trajda ti to vysvětlil dobře, i ti ocitoval část pravidel, na které je to založené. Možná to není vidět na první pohled, ale když zkombinuješ dílčí příklady z pravidel dlouhodobé magie, můžeš dostat přesně výsledek typu "meč, který komplikuje útočníkům zásah toho, kdo ho třímá v ruce".

Ode mne o tomu máš komentář, že ano, bylo zamyšleno, aby pravidla takové věci umožňovaly, není to chyba, je to vlastnost.

Máš dvě možnosti:
- budeš si dál tvrdit svou (blbě) a zkoušet to vyvracet
- nebo si poslechnout autorský výklad, případně položit doplňující dotazy, kde tomu nerozumíš/nefunguje ti to.

Pro tu druhou jsem k dispozici. V té prvni jsi na to sám.
Za tento příspěvek děkují uživateli MarkyParky:
Shunker
Čutis
Příspěvky: 20
Registrován: 19. 12. 2018, 10:04

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Čutis »

MarkyParky píše: 7. 2. 2022, 10:54 Výhoda je žolíkový zdroj, který může pak pálit na cokoliv
Tady chápu tvůj postoj. My to řešíme tak, že si koupím třeba výbušninu, ale nemám alchymistu, tak si nechám poradit za výhodu, jak konkrétní předmět použít a tím si vyslouzim výhodu na použití konkrétně toho jednoho předmětu... tudíž výhodu mám, ale mohu ji použít jedině na velice konkrétní věc.

Je to správné rozhodnutí, nebo takové nastavení je v základu chybou?
trajda
Příspěvky: 1000
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

play3r píše: 7. 2. 2022, 15:47Tak o plošných kouzlech není řeč, tam je to jasné, že způsobí postih všem v dosahu, a to i na ty kteří do dosahu teprve vstoupily.
Takže, vytvořili jsme plošné kouzlo, které všechen terén v okolí promění na bažinu. Cílem kouzla je terén. Dostane terén nějaký postih? Ne. Ale všechny bytosti, které přijdou do kontaktu s bažinou, budou mít postih. Pokud na tomto terénu zrovna někdo stojí, zatímco se mění v bažinu, tak má právo hlásit protiakci, protože bažina ho ohrožuje. Pokud nebude reagovat, bude mít zvýšené ohrožení a postih. Každý další, kdo do bažiny vstoupí, bude také mít postih. Každý další, ať už kouzleník počítal s přítomností někoho dalšího nebo ne, kdo vstoupí do rozsahu kouzla, bude také mít postih.
play3r píše: 7. 2. 2022, 15:47Příklad s lučišníky: V řeči pravidel je ta druhá armáda cílem kouzla, proto má postih nebo je v dosahu plošného kouzla, zatímco ta první není cíl nebo není v dosahu.
Cílem kouzla je opět vzduch. Vzduch nedostane postih, ale každý, kdo přijde do kontaktu se vzduchem ano. Obě armády jsou v rozsahu kouzla a v závislosti na tom, jak bylo kouzlo popsáno (tedy zda je složité střílet proti směru, po směru, nebo kdekoliv v prostoru kouzla), dostane jedna, druhá, nebo obě armády postih. Armáda, které hrozí, že se jim zhorší situace v příběhu, má právo hlásit protiakci. Pokud jí nenahlásí, bude mít postih a zvýšené ohrožení. Každý další, ať už kouzleník počítal s přítomností někoho dalšího nebo ne, kdo vstoupí do rozsahu kouzla, bude také mít postih.
play3r píše: 7. 2. 2022, 15:47V tom není žádný problém. Odpovídající příklad je, že kouzelník očaruje uprostřed bojiště kámen dlouhodobou magii. Cílí ten kámen, není to plošné kouzlo. Projevuje se to tak, že kolem kamene je silný vítr. Později přijdou na bojiště armády, předtím tu nebyli.
Kouzlo necílí kámen, cílí vzduch kolem kamene. Pokud se někdo ocitne v rozsahu kouzla, tzn. poblíž kamene, kde je silný vítr, bude mít postih. Pokud v okolí kamene vane silný vítr jen jedním směrem a kouzelník během sesílání kouzla určil, že každý, kdo se pokusí střílet proti větru, bude mít postih, tak bude mít postih. Jelikož epicentrum kouzla je přilepené na kámen, tak pokud se kámen přesune, epicentrum kouzla také. Pokud bude kámen ponořen ho země, vzduch nebude moci proudit kolem kamene a kouzlo proto zanikne přirozenými prostředky.
play3r píše: 7. 2. 2022, 15:47Hořící meč a neviditelnost nejsou nutně plošná kouzla. Myšleno bylo vis příklad s pohyblivou bažinou, jestli může ta plocha přesahovat cíl kouzla a zároveň se pohybovat s tím, na co byla přilepena.
Pokud druid vytvoří kouzlo: "Všude kolem mě až do vzdálenosti statku se bude z hlíny dělat bažina, a každý kdo vstoupí do bažiny, bude mít postih", tak každý, kdo vstoupí do bažiny, bude mít postih. Včetně druida. Pokud si druid udělá druhé dlouhodobé kouzlo, které mu dovolí chodit po bažině, tak už postih mít nebude. (Hodně záleží na tom, jak ty kouzla byla nadefinována při kouzlení.) Jelikož epicentrum kouzla je přilepené na druidovi, tak se bažina bude tvořit všude kolem něj, zatímco se přemisťuje.
play3r píše: 7. 2. 2022, 15:47Košile co se sama sešívá je spíš artefakt než projev dlouhodobé magie.
Pokud druid sešle dlouhodobé kouzlo na lněnou košili (protože umí Paměť dřeva), aby se sama zcelovala, tak cílem kouzla je košile, rozsahem kouzla je taky košile, a epicentrum kouzla je přilepené na košili. Každý, kdo se dostane do rozsahu kouzla, tzn. každý, kdo se pokusí prorazit košili, má postih.
play3r píše: 7. 2. 2022, 15:47 Spor je v tom, jestli jde udělit postih někomu kdo není cílem kouzla při použití dlouhodobé magie která není plošná. Přitom pravidla říkají jasně, že zběhlost nebo postih lze udělit pouze cíly kouzla (nic víc tam není, je to jednoduché pravidlo), co může být cíl kouzla pak určují jednotlivé magie.
Pokud čaroděj použije vzdušnou magii, k tomu, aby vytvořil dlouhodobé kouzlo magie větru a řekne: "Vzduch před touhle zbraní fouká směrem od zbraně a všechny bytosti, které se pokusí zbraní prorazit tuhle oblast, budou mít postih. Epicentrum kouzla je přilepené na zbrani, ale fouká pouze jední směrem - směrem od zbraně. Cílem kouzla je zbraň, kouzlo je plošné.

V podstatě ti doporučuju se naučit, že bytosti umí cílit pouze magie zvířat, magie mysli, zaříkání a znamení. Ostatní magie vždycky cílí plochu. Může to být plocha bytosti, plocha kolem bytosti, nebo klidně plocha, kde nejsou žádné bytosti, prostě plocha.
Za tento příspěvek děkují uživateli trajda tito uživatelé (celkem 2):
Čutis, Shunker
trajda
Příspěvky: 1000
Registrován: 1. 6. 2015, 22:11

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od trajda »

Čutis píše: 7. 2. 2022, 16:22
MarkyParky píše: 7. 2. 2022, 10:54 Výhoda je žolíkový zdroj, který může pak pálit na cokoliv
Tady chápu tvůj postoj. My to řešíme tak, že si koupím třeba výbušninu, ale nemám alchymistu, tak si nechám poradit za výhodu, jak konkrétní předmět použít a tím si vyslouzim výhodu na použití konkrétně toho jednoho předmětu... tudíž výhodu mám, ale mohu ji použít jedině na velice konkrétní věc.

Je to správné rozhodnutí, nebo takové nastavení je v základu chybou?
Děláte si hru dobrovolně složitější, než byl původní záměr pravidel, ale já to podporuji, taky takhle hrajeme.
Za tento příspěvek děkují uživateli trajda:
Shunker
Čutis
Příspěvky: 20
Registrován: 19. 12. 2018, 10:04

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od Čutis »

trajda píše: 7. 2. 2022, 17:22
Děláte si hru dobrovolně složitější, než byl původní záměr pravidel, ale já to podporuji, taky takhle hrajeme.
Složitější mi to nepřijde, neboť když umím nabrousit nůž a mám tak výhodu ostré čepele, nevidím důvod proč bych měl mít možnost tu výhodu využít na složení rozebraných hodinek.
play3r
Příspěvky: 14
Registrován: 3. 12. 2020, 14:48

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Příspěvek od play3r »

Tak pardon téhle věty jsem si nevšiml "nebo dokážou ztížit či zjednodušit působení určitých dovedností na cíl kouzla"

Dobrá z toho tedy vyplívá, že dlouhodobá kouzla můžou udělat postih i bytostem které nejsou přímo cílem kouzla, ale na cíl kouzla působí.

Takže, samotný očarovaný šutr uprostřed bojiště by nestačil na udělovaní postihu, pokud by teda ten kámen samotný nebyl cílem. Museli by být očarovaní přímo ti lušištníci na které by stříleli ti druzí pro udělení postihu. Pak by ale musel samotný očarovaný meč být cílem akce aby uděloval postih, ale dejme tomu to už je jen takový detail.

Trajda tohle chápu, plošné působení v pohodě, šlo o případy kdy kouzlo nebylo plošné ale přesto způsobovalo postih.

Díky všem za objasnění.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti