Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Stařec »

EDIT: Rozodl jsem se sem přidávat seznamy toho, co objevím (ne, že by toho bylo hodně)

Začal mě víc a víc zajímat tento žánr, který možná ani nepojmenovávám správně. Všechno to začalo PC hrou Hyper light Drifter, která v sobě spojuje estetiku studia Ghibli s přímými odkazy na Naušiku z Větrného údolí, prvky post-apokalyptického žánru, sci-fi, které by se diskutabilně a subjektivně dalo označit za retro, a klasické fantasy.

Obrázek

Pak jsem díky několika lidem tady/na Karlově Discordu narazil na Ultraviolet Grasslands, které mě zcela uchvátily - odkazy na Moebia, míšení sci-fi, fantasy a surrealismu a já nevím, co ještě, prostě mi to opravdu sedlo.

A snažím se sehnat víc materiálů, které by žánrově/esteticky zapadly do těchto špatně definovatelných kolonek. Problém je v tom, že tenhle žánr vnímám optikou vlastních subjektivních dojmů a tak nedokážu přesně popsat, co považuji za zásadní prvky a proč tam něco patří, a něco už ne.

Vím, že pulpové retro často mixovalo sci-fi, fantasy i postapo, ale nevyznám se v tom - nejde jen o kombinování sci-fi technologií a magie, ale i o prostředí a celkové tematické ladění (a nedokážu se vyjádřit lépe). Rád bych nalezl materiály, které nabízí nějaký world(building) nebo zápletky. Spousta materiálů nabízí seznamy - postav a hlavně předmětů, ale ty jsou převážně statickými tropy, které nelze jednoduše kombinovat tak, aby hra či příběh měly jasnou identitu tohoto zvláštního žánru. V konečném důsledku bych byl rád schopen zahrát si hru, která bude mít žánrovou identitu jako - ehm - post-(post)-apocalyptic (retro) science fantasy, nikoliv jako tradiční fantasy s divnými předměty. UVG se toto daří, ale je jediné, které znám (a místy je stejně vágní jako má vyjádření toho, co hledám a proč).

Co jsem zatím našel, něco z toho je trefa do černého, něco méně (hlavně proto, že to má málo obsahu, nikoliv proto, že by to stylově vybočovalo)
  • Acid Death Fantasy: de facto jen list backgroundů pro Troiku (které lze použít i jako seznam charakterových tropů a NPC) a monster
  • blog Prismatic Wasteland, jehož autor má rád asi to, co hledám, ale zatím nepublikoval své hlavní dílo a začíná menšími projekty, jako je jeho pubcrawl Barkeep on the Borderlands (to je asi fantasy, ale minimálně úvodní ilustrace na mě působí, že je ovlivněna Moebiovým Arzachem)
  • nádherný, ale příliš strohý a místy vágní GROK?!
  • Vaults of Vaarn - systém a generátor dobrodružství v jednom, vesměs je to přesně to, co jsem chtěl a hledal (i když by to mohlo být místy divnější a místy by to mohlo být atmosféričtější, melancholičtější): https://www.drivethrurpg.com/product/40 ... xe-Edition
  • Silent Titans: dobrodružství pro Into the Odd. Into the Odd vůbec má materiály, které se sem hodí. Nejsem si jistý, jestli se do toho hodí i Electric Bastionland, protože jsem ho jen proletěl, ale možná taky. https://www.drivethrurpg.com/product/27 ... Titans-PDF
Pak ještě vím o DCC a jeho Purple Planet, ale zatím jsem nečetl a nevím, jestli mi do tohoto sedne, nebo jsou podobnosti příliš povrchní, a stejně tak nevím, jak je na tom MCC (Mutant Crawl Chroniscles), které tohle možná emuluje taky (a možná taky ne).

Numenera mi do tohoto moc nezapadá (minimálně ve své PnP podobě, PC hra se tomu blížila víc), možná proto, že sci-fi porci nemixuje dostatečně s fantasy, ale cosi v její estetice mi nepřijde na roveň s Hyper Light Drifter/UVG.
Naposledy upravil(a) Stařec dne 23. 6. 2023, 04:00, celkem upraveno 3 x.
Za tento příspěvek děkují uživateli Stařec:
Jarilo
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Markus »

Skerples do té mapy UVG rozmístil různé tématicky podobné moduly, tak kdyby ses nudil, můžeš si je jeden po druhém projít. :)

(EDIT: Tu mapu se vším všudy by měl někdo vzít do OSEnautů.)

Koukni taky na tvorbu Guse L, aktuálně třeba Tomb Robbers of the Crystal Frontier. To mám doma a je to cool (byť podrobně jsem to ještě nestudoval).

A všechno tohle samozřejmě začalo už před 11 lety s Anomalous Subsurface Environments.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Passingby »

Prazdrojem je tady asi Gamma World (MCC je v podstatě jeho remake v pravidlech DCC), ale ten asi bude až moc divokej a gonzo (ulítlý a hodně nevyvážený kombinace mutací - ale dá se hrát i za čistý nezmutovaný lidi, frakce typu antropomorfních jezevců, nebo čeho, kteří uctívají plakát s jezevcem-maskotem nějaké univerzity, náhodný tabulky pro sandboxovou hru, generování a zkoušení artefaktů atd.). Na nahlídnutí je asi ideální 2e, je pořád ještě dost stručná, ale proti 1e asi líp uspořádaná a má víc obrázků. Ale 2e je 80kovej oldschool (takže pravidla se spoustou tabulek a číst dobrodružství je dungeon crawl mezi wall-of-textama). Poslední edice (7e) byla v pravidlech DnD 4e.

A popravdě řečeno, co takhle vzít pravidla pro nějaký Star Wars?
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Markus »

Iwas Passingby píše: 25. 11. 2022, 20:16frakce typu antropomorfních jezevců, nebo čeho, kteří uctívají plakát s jezevcem-maskotem nějaké univerzity
V Gamma Worldu obří zmutovaný medvěd založil Ligu zdatných s touhle vlajkou:

RanksoftheFitFlag.jpg

A když k němu přijdeš, můžeš spatřit, že čte knihy „Od Arcolu po Waterloo: Pravidla napoleonských bitev“, „Pumping Iron“ od Arnolda Schwarzenegger a samozřejmě Caesara.

Jo a ten medvěd se jmenuje Císař Napoleon.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Passingby »

Ve 2e vlajku nemají, jenom takový neurčitý logo, ale zato mají o něco bohatěji vybavenou knihovnu :wink: Byla trochu jiná doba a rpgčkoví nerdi nebyli pod takovým drobnohledem jako dneska...
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Stařec »

Díky, já věděl o té mapě s Trilemma dobrodružstvími pro UVG a nevšiml jsem si, že tam je ještě verze s nějakým dalšími. Právě teď, jak hrajeme Xyntillan, jsem konečně díky praktické ukázce pochopil řadu věcí ohledně OSR/dungeon crawlingu a organizace informací v UVG náhle začíná dávat mnohem větší smysl (i když teda pořád není ideální).

Tomb Robbers jsem nedávno obdivoval pro ten vizuál a ani mi nedošlo, že to není fantasy a že to míchá žánry. Musím se na to podívat.

Jinak nevím, jestli bych UVG vnímal vyloženě jako gonzo - s ASE mám zkušenosti jen z tvého blogu, Markusi, a Gamma World akorát vím, že existuje, tak na to mrknu. Připadá vám to ovšem opravdu podobné jako UVG?
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Stařec »

Upsal jsem se Rejecovu Patreonu, kde publikuje skoro-finální "RPG ekosystém" SEACAT - ale zatímco SEACAT pravidla v UVG byla místy poněkud těžkopádnou iterací všemožných OSR pravidel, nová podoba - Uranium Butterflies či spíš Synthetic Dream Machine (nedávno změnil jméno, protože tomu komunita začala přezdívat UrButt) - je chaotickým, artovým generátorem neuvěřitelných nápadů, které pomáhají vytvářet kreativní mišmaš, kterým UVG tak vyniká. Zatím jen čtu a nevím, jak moc je to funkční, ale připadá mi, že vzniká nová bizarní věc - tvorba RPG příručky jako forma umělecké exprese, kde pravidla, jejich obsah a organizace mají poskytnout především estetický zážitek, nikoliv koherentní systém :D
Za tento příspěvek děkují uživateli Stařec:
Selhan
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Markus »

Ano, takzvaný artpunk. :)

Ono to vždycky vypadá super, ale otázka je, jak dobře se to dá hrát (mám jisté pochybnosti i o Utraviolet Grasslands).
Stařec píše: 25. 11. 2022, 21:55 Jinak nevím, jestli bych UVG vnímal vyloženě jako gonzo - s ASE mám zkušenosti jen z tvého blogu, Markusi, a Gamma World akorát vím, že existuje, tak na to mrknu. Připadá vám to ovšem opravdu podobné jako UVG?
Já to nemám poctivě načtené, takže těžko soudit. Ty věci jsou každá trochu jiná. ASE je asi nejujetější, ale naopak ten Gus L. ty věci sice má psychedelické, ale zároveň „drsné“ a při zemi – sám to někde nazval „science fantasy westernem“ či co. Přijde mi to k těm UVG nejpodobnější.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Stařec »

Jak vlastne definovat ten artpunk? Ja zatim jako artpunk videl oznacene ty produkty, ktere mely vysokou estetickou hodnotu vizualniho zpracovani, ovsem (jak jsem myslel) bez ohledu na esteticnost obsahu textu (opet vyjma fontu a layoutu, ktere rovnez byvaji nositeli krasna).

U tech novych Rejecovych pravidel me prave fascinuje to, ze i bez ohledu na ilustrace jsou nositelem estetickeho prozitku i ty pravidlove texty.
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Markus »

Stařec píše: 27. 11. 2022, 10:31 Jak vlastne definovat ten artpunk?
Tak, jak se definoval sám, nebo hanlivě? :)

S tím slovem přišel jako první tuším Patrick Stuart jako vyjádření toho, co dělá a co ho zajímá – herní produkty, které jsou zároveň „uměním“, a to nejen po vizuální stránce, ale i po stránce textové (texty snové, poetické, evokativní, každé slovo pečlivě cizelované). Zároveň se zabývá netradičními tématy, každý produkt musí mít nějakou myšlenku „high concept“ a tuším, že v té jeho původní definici (kterou jsem teď línej hledat) zaznělo i levičáctví a progresivismus.

Hanlivě se artpunk říká produktům, které jsou „navrch huj, vespod fuj“. Na první pohled to vypadá strašně cool, má to úžasnou atmosféru a prostě to chceš hrát!!!!! No a pak zjistíš, že když zazoomuješ na detaily, tak to řemeslo game designu (u her) nebo level designu (u dobrodružství) prostě není tak dobré. Autor se snaží utáhnout publikum na atmosféře a dojmu (což mu většinou vychází), ale pokulháhá v „hernosti“ (což většinou nevadí, protože to lidi většinou zjistěj, až když to mají koupené). Z her mě napadá Mörk Bork a Troika!, z dobrodružství třeba Maze of the Blue Medusa nebo Deep Carbon Observatory (ha! nemáme anotaci!). Nebo věci jako Veins of the Earth, u kterých si typicky říkáš: „Tohle je genální, ale co s tím můžu dělat?“

S důležitou poznámkou, že někteří lidi jako zrovna ten Patrick Stuard ten artpunk umí a zvládají psát (občas) herně kvalitní věci. Nejhorší bývá armáda jejich následovníků, třeba o fanouškovských dobrodružstvích pro Mörk Bork se traduje, že je to výkal za výkalem.

Souvislost s tématem.... spíš okrajová. Ty artpunkové věci bývají žánrově spíš jinde než a psychedelickém science fantasy – bývá to spíš gritty, rádoby edgy, temná fantasy. Jen se to shodou okolností potkalo v osobě Luky Rejeće a jeho Ultraviolet Grasslands, které jsou taky hodně „umělecké“ (a zároveň bych řekl, že má zvládnuté i designové řemeslo). Ty ostatní věci, co jsem doporučoval, moc umělecké nejsou, jsou spíš herní. (Ale Gus L má k tomu nádherný vizuál)
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Stařec
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Stařec »

Vim, ze uz zabihame dost jinam,, ale tema je zajimave.

Na Mork Borg uz jsem videl dstit zklamani na Discordu, ale na Troiku jsem dosud videl jen same pozitivni ohlasy. Cetl jsem, moc nechapu, co ten system nabizi tak svetoborneho, ale ja treba nemam rad minimalisticky character progression OSR sceny (chapu snad, proc tomu tak je, ale i tak muj vkus lezi jinde) a navic jsem to nehral.

A Maze of the Blue Medusa zminujes v negativni konotaci? Ja myslel, ze to je prave neco kultovniho.
Verba vana aut risui apta non loqui!
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Markus »

Nemyslel jsem to negativně, zrovna ta Medusa mi přijde jako dobrá ukázka toho, jak se dá skloubit „umění“ s herním zpracováním. Svého času se proslavila hlavně layoutem a způsobem předávání informací DMovi – celá ta dnešní vlna užitečného layoutu začala tuším někde u ní. (I když layout pořád není „hratelný obsah“ - ale Medusa má i ten.)

Ultraviolet Grasslands vnímám podobně. Základem je nějaký silný vizuál, poetický text, ale nakonec to autor všechno důsledně implementuje do konkrétních mechanik, tabulek sektání, pravděpodobnosti objevení toho či ono místa atd.

Jen teda podotknu, že ani jedno jsem nehrál, a možná by se v reálném hraní ukázalo, že ta „uměleckost“ dost překáží. Takhle ale těžko říct.

Ehm... co že byla původní otázka? :)

EDIT: Já zase na Troiku vídám jen příšerné ohlasy, ale je to asi rozdíl toho, co čteme (já hardcore OSR blogy). Troika je – pokud to správně chápu (nečetl jsem) – spíš zástupce improvizačně-divadelní školy, její „herní“ složka je slabá, až neexistující. (A dobrodružství pro ni bývají „umění“ bez „hry“.)
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Selhan »

Herní stránka Troiky rozhodně existuje, je to normální NuSR. Dobrodružství jsou, pravda, už mnohem improvizačnější. Markuse by to nebavilo, ale za artpunkery si myslím, že je to v pohodě, byť mi na ní pár věcí vadilo, a Into the Odd podle mě dělá takřka to samé, ale lépe.
Acid Death Fantasy jsem nečetl, ale Troika je každopádně mnohem víc k praštěné komedii - je to takové Stopařův průvodce RPG.
Ty věci pro DCC a co tady doporučovali mí předchůdci jsou pak zase spíš opravdu ke gonzo béčkovému sci-fi, nemá to tu poetickou postapokalyptickou nostalgii.

Nic co by vyloženě trefovalo náladu Driftera a Naušiky mě popravdě nenapadá, ale vzhledem k tomu, že by ch si to sám rád zahrál, tak se rád přidám do studijního kroužku. Tady jsem kupříkladu právě našel zine, který vypadá nadějně: Vaults of Vaarn https://vaultsofvaarn.com/
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1595
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Passingby »

Ještě doplním oldschool tipy, když už jsem se sepisoval s anotacema :wink: Prakticky to asi moc použitelné není, max pro inspiraci... :(
  • GURPS Space: Unnight (Není postapo, ale kdysi dávno kolonizovaná planeta, na které se vyvinuly předtechnologické společnosti.)
  • Skyrealms of Jorune (Kupodivu asi nejblíž té "poetické postapokalyptické nostalgii" ale stejně jako jiné poeticko-nostalgické hry sice možná hezky čitelné, ale zato těžko hratelné. Odehrává se na vzdálené planetě kolonizované lidmi, kteří skoro zlikvidovali původní obyvatele. Bohužel dlí v IP-limbu.)
  • GURPS Horseclans (podle románů Robert Adamse; středověká feudální společnost na území postapo USA, snad i s nějakou psionikou)
Ale bacha jsou to oldschooly z 80tek a 90tek s kotlem textu a průměrnými až podprůměrnými ilustracemi (až na Jorune, tam jsou naopak ilustrace dobré).

Jinak Naušika je takový středověký dieselpunk, ne?
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Stařec
Příspěvky: 226
Registrován: 25. 8. 2010, 11:30

Re: Post-post-apocalyptic (retro) science fantasy?

Příspěvek od Stařec »

Díky za tipy, podívám se na to.
Iwas Passingby píše: 28. 11. 2022, 23:24 Jinak Naušika je takový středověký dieselpunk, ne?
To nevím, jestli by to tak šlo charakterizovat, nevím, jestli znám dostatečně tropy dieselpunku.
Ale měli tam nějaké biotechnologie, válečné kolosy se rodily z vajec a předčasně vylíhnutý robot se tam ve slavné vizuálně orgastické pasáži roztékal a tlel před očima (vizuál, který třeba posléze převzal i ten Hyper Light Drifter)

A jo, ona vlastně lítala na nějakém rogalu a byly tam snad i nějaké dvouplošníky. Ta technologie tam byla na různých úrovních a dohromady působila lehce anachronisticky (ale zase patřičně tomu, že to bylo postapo).
Verba vana aut risui apta non loqui!
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů