Prúvodce hrou
Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles
Prúvodce hrou
Dobrý deň chcel by som sa vás spýtať, v Dračom doupěti zakladáme novú začiatočnickú družinu je lepšie keď sa jeden ujme role prúvodce hrou a ten nebude hrať ako hrdina alebo keď sa budú dvaja či traja v roli prúvodce hrou striedať napríklad po dvoch výpravách?
Za odpovede vopred ďakujem.
Za odpovede vopred ďakujem.
Re: Prúvodce hrou
Pokud jeto možné, doporučuji zkusit se střídat.
Pro dobro toho jednoho, co by jinak byl navždy a furt Průvodce Hrou.
Pro dobro toho jednoho, co by jinak byl navždy a furt Průvodce Hrou.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Re: Prúvodce hrou
Pruvodce hrou je tezka role. Musis se pripravovat dopredu, nemuzes hrat sam za sebe a v podstate nemuzes ani vyhrat zadny souboj. A i kdyz najdes zpusib, jak vyhrat bitvu, tak nesmis vyhrat valku. Zato hraci jenom prijdou, casto nemaji ani kostku a uzivaji si pribehu. Pozice pruvodce hrou by se urcite mela stridat, aby vsichni si zvykli, ze to na ne jednou prijde.
Re: Prúvodce hrou
Z odpovědi trajdy a Fafrina vyplývá, že být Průvodcem je "nutné zlo" a někdo to musí dělat. Rozhodně to není pravda. Být Průvodcem je super. Styl Průvodce se liší dle toho, jakou hru chce vést. Někdo dává přednost dalekosáhlým přípravám, hromadě plánků a mapek a rozepsání příběhů a legend, jiný společně s hráči nadhodí zápletku a hru odvede téměř bez přípravy. Záleží ale čistě na Průvodci, jak se rozhodne a jakou přípravu zvolí.
Proč je být Průvodcem super? Máš nad hrou o mnoho větší moc než hráči postav. Hráč postavy do hry většinou vstupuje jen prostřednictvím toho, co má postava napsáno v deníku. Průvodce ale může doslova cokoli. Létající města, výbuchy sopek, potápění lodí, draci a princezny. Průvodcova fantazie se dostane daleko více do hry než fantazie ostatních hráčů. Máš moc převést libovolnou myšlenku z jakéhokoli filmu, knížky, odkudkoli do hry a zkusit si "co by kdyby". A máš k tomu celý svět a ještě lidi, kteří ti to odehrají.
Být Průvodcem není o vyhrávání soubojů, bitev, válek, o hraní postavy, být Průvodcem ani neznamená dělat hráčům chůvu a bavit je. Být Průvodcem znamená dávat život svým představám. Stačí ti k tomu nápad a skupinka lidí, které nadchneš k tomu, aby tvé fantazie prožívali s tebou.
Proč je být Průvodcem super? Máš nad hrou o mnoho větší moc než hráči postav. Hráč postavy do hry většinou vstupuje jen prostřednictvím toho, co má postava napsáno v deníku. Průvodce ale může doslova cokoli. Létající města, výbuchy sopek, potápění lodí, draci a princezny. Průvodcova fantazie se dostane daleko více do hry než fantazie ostatních hráčů. Máš moc převést libovolnou myšlenku z jakéhokoli filmu, knížky, odkudkoli do hry a zkusit si "co by kdyby". A máš k tomu celý svět a ještě lidi, kteří ti to odehrají.
Být Průvodcem není o vyhrávání soubojů, bitev, válek, o hraní postavy, být Průvodcem ani neznamená dělat hráčům chůvu a bavit je. Být Průvodcem znamená dávat život svým představám. Stačí ti k tomu nápad a skupinka lidí, které nadchneš k tomu, aby tvé fantazie prožívali s tebou.
Re: Prúvodce hrou
Ďakujem za odpovede a súhlasím s Artenom my sme chceli sprievodcovia dvaja ale nevedeli sme či v tom nebude zbytočne chaos.
-
- Příspěvky: 791
- Registrován: 10. 5. 2018, 07:17
Re: Prúvodce hrou
V tom případě spíše doporučuji střídat se po delších kusech (pokud nejste na to vedení hry až tak natěšení, že to nevydržíte, ale to mi zní trochu šíleně). U nás jsme se střídali po 8 sezeních (cca 3 měsíce) DnD/Shadowrun.
Taky bych vzal do úvahy, jestli se střídat v jedné kampani, nebo vést každý svou (s jinými postavami). Osobně tedy doporučuji spíš to druhé, ale teoreticky lze samozřejmě obojí.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Prúvodce hrou
Popravdě, tohle je přesně důvod, který řadu hráčů od RPG odradí dřív než pořádně začnou a taky důvod, proč je tak málo dobrých Průvodců. Tak jak to popisuješ to totiž vypadá, že hráči postav jsou jen figurkami ve světě, který Průvodce vytvořil podle vlastních představ a ve kterém se děje jen to, co on chce. Při takovém postupu je to on, kdo pak musí vytvářet většinu zábavy a taky musí řešit nespokojenost hráčů, kteří v herním světě často nenalézají to, kvůli čemu RPG hrajou, ale nedokážou si to uvědomit.Arten_CZ píše: ↑4. 9. 2018, 14:06 Proč je být Průvodcem super? Máš nad hrou o mnoho větší moc než hráči postav. Hráč postavy do hry většinou vstupuje jen prostřednictvím toho, co má postava napsáno v deníku. Průvodce ale může doslova cokoli. Létající města, výbuchy sopek, potápění lodí, draci a princezny. Průvodcova fantazie se dostane daleko více do hry než fantazie ostatních hráčů. Máš moc převést libovolnou myšlenku z jakéhokoli filmu, knížky, odkudkoli do hry a zkusit si "co by kdyby". A máš k tomu celý svět a ještě lidi, kteří ti to odehrají.
Být Průvodcem není o vyhrávání soubojů, bitev, válek, o hraní postavy, být Průvodcem ani neznamená dělat hráčům chůvu a bavit je. Být Průvodcem znamená dávat život svým představám. Stačí ti k tomu nápad a skupinka lidí, které nadchneš k tomu, aby tvé fantazie prožívali s tebou.
Tenhle přístup je dobrý pro pasivní hráče, kterým je doopravdy jedno, co budou hrát - a nemyslím tím, když říkají, že je jim to jedno, a skutečně jim to je jedno - nebo v několika málo konstelacích, kdy se jejich představy sejdou s představou Průvodce. Ve všech ostatních případech je to dobrý recept na nespokojenost, dohadování a vyhoření z vedení hry.
hraju: Ω Projekt Omega
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Prúvodce hrou
Pochopil jsme tě tak, jak jsi to napsal - do hlavy ti nevidím. Nicméně by mě zajímalo, jak jinak jsi to mohl myslet, protože z toho co píšeš mi tvé myšlenky vyplývají celkem jasně. Ostatně to není poprvé, kdy o takovém přístupu slyším. Takže budu rád, když mi to vysvětlíš.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Prúvodce hrou
(Bý průvodcem je super. Být průvodcem furt bez možnosti být občas sám hráčem je trošku opruz.)
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Re: Prúvodce hrou
Doporučuji se střídat, a třeba při tom zjistíte, že jednomu z vás ta role vyhovuje víc než hráčská a ustálí se to tak k oboustranné spokojenosti. U nás to tak bylo.
Re: Prúvodce hrou
My se teď v posledních letech střídali cca po roce (vždy s trochu obměněnou partou). To je totiž maximum doby, než mi začne jako hráči připadat, že PH už to nevede tak dobře jako dřív a že já bych to dělal mnohem líp Ten pocit mě obvykle po půl roce mého Průvodcování přejde, takže během dalších měsíců dokončíme rozehrané a já to zase s povděkem předám. A pak si zase dlouho užívám ten osvobozující pocit hrát "jenom" postavu...
Vždycky teda měníme i prostředí (a někdy i systém), ale když jsem se vracel jako PH, zase jsme se vrátili tam, kde jsme cca před rokem přestali.
Pokud začínáte doporučuju určitě se střídat častěji (ideálně mezi těmi, kdo o to mají zájem) a zatím ani neměnit postavy. Časem ale možná zjistíte, že si jako dva PH vzájemně vkládáte do světa věci, co vás pak omezují nebo ruší vaši představu. Nebo chcete odehrát delší tažení, které "cizí" zápletky trochu narušují. Taky se může objevit i nevědomá snaha házet ve "své" hře šikovné věcičky nebo narážky pro "svoji" postavu apod. (Záleží samozřejmě jak "vážně" tu hru budete brát )
Pak ale bývá lepší střídat i "družiny" (třeba na druhé straně téhož světa). To má někdy i výhodu v tom, že se hráčům jejich postavy tak rychle neobehrají, protože střídají alespoň dva různé charaktery. Zase to ale brání rychlému "dohrání" a dosažení velkých úrovní...
Vždycky teda měníme i prostředí (a někdy i systém), ale když jsem se vracel jako PH, zase jsme se vrátili tam, kde jsme cca před rokem přestali.
Pokud začínáte doporučuju určitě se střídat častěji (ideálně mezi těmi, kdo o to mají zájem) a zatím ani neměnit postavy. Časem ale možná zjistíte, že si jako dva PH vzájemně vkládáte do světa věci, co vás pak omezují nebo ruší vaši představu. Nebo chcete odehrát delší tažení, které "cizí" zápletky trochu narušují. Taky se může objevit i nevědomá snaha házet ve "své" hře šikovné věcičky nebo narážky pro "svoji" postavu apod. (Záleží samozřejmě jak "vážně" tu hru budete brát )
Pak ale bývá lepší střídat i "družiny" (třeba na druhé straně téhož světa). To má někdy i výhodu v tom, že se hráčům jejich postavy tak rychle neobehrají, protože střídají alespoň dva různé charaktery. Zase to ale brání rychlému "dohrání" a dosažení velkých úrovní...
Re: Prúvodce hrou
Momentálně aktivně nehraji, ale naposledy jsme se ve vedení hry střídali po odehrání jednoho dobrodružství. Postavy jsme měli stejné, hráli jsme v jednom světě a nebyl tam žádný hlavní zloun, nebo tak něco, ale spíše jsme tím světem putovali.
Jako PJ jsem to bral trochu jako službu hráčům, často jsem se "bál", aby byli hráči spokojení, ale časem se do toho jeden dostane a zjistí, že hráči jsou spokojení - nebo to alespoň říkají :) Je fajn se vystřídat a hrát postavu. Postava (hráč) nezná zápletku a záměr PJ, takže to co jsem já považoval za kiks a zjevnou chybu, hráči vlastně ani nepostřehli. Takže se není třeba obávat. Není to boj, je to hra.
Někdy jsem si chystal mapy, zloduchy, našel nějaké hotové dobrodružství, jindy jsem "sprostě" namíchál ad hoc příběh podle zápletky z nějaké knížky a trochu to ohnul, kdyby to nějaký hráč znal, tak aby to nebylo okatě vidět :)
Pro začátek hrajte kratší dobrodružství na 1 - 3 sezení a pak se prohoďte. My jsme hrávali v DrD+, tak jsme buď udělali s "tím druhým" PJ sezení ve dvou a odehráli paralelní dobrodružství pro postavu aktivního PJ, nebo jeho postava dostala zkušenost na postup, aby nezaostávala za zbytkem družiny.
edit: Jinak ano, PJ je svým způsobem "vládce světa", ale měl by se bavit tím, že si to hráči užívají, ne že je podusí... To, jestli PJ provede postavy nejakým lineárním příběhem, kde postavy sice něco řeší, ale nakonec se příběh odehraje více méně podle plánu PJ, nebo PJ nahodí zápletku a zbytek je výsledek nějakého kolektivního jednání a dopadne různě, to je IMO celkem jedno a záleží na každé skupině a lze to u různě střídat a kombinovat.
Jako PJ jsem to bral trochu jako službu hráčům, často jsem se "bál", aby byli hráči spokojení, ale časem se do toho jeden dostane a zjistí, že hráči jsou spokojení - nebo to alespoň říkají :) Je fajn se vystřídat a hrát postavu. Postava (hráč) nezná zápletku a záměr PJ, takže to co jsem já považoval za kiks a zjevnou chybu, hráči vlastně ani nepostřehli. Takže se není třeba obávat. Není to boj, je to hra.
Někdy jsem si chystal mapy, zloduchy, našel nějaké hotové dobrodružství, jindy jsem "sprostě" namíchál ad hoc příběh podle zápletky z nějaké knížky a trochu to ohnul, kdyby to nějaký hráč znal, tak aby to nebylo okatě vidět :)
Pro začátek hrajte kratší dobrodružství na 1 - 3 sezení a pak se prohoďte. My jsme hrávali v DrD+, tak jsme buď udělali s "tím druhým" PJ sezení ve dvou a odehráli paralelní dobrodružství pro postavu aktivního PJ, nebo jeho postava dostala zkušenost na postup, aby nezaostávala za zbytkem družiny.
edit: Jinak ano, PJ je svým způsobem "vládce světa", ale měl by se bavit tím, že si to hráči užívají, ne že je podusí... To, jestli PJ provede postavy nejakým lineárním příběhem, kde postavy sice něco řeší, ale nakonec se příběh odehraje více méně podle plánu PJ, nebo PJ nahodí zápletku a zbytek je výsledek nějakého kolektivního jednání a dopadne různě, to je IMO celkem jedno a záleží na každé skupině a lze to u různě střídat a kombinovat.
Re: Prúvodce hrou
Za mne dvě doporučení:
1) Není vůbec na škodu, když se roli PH zkusí každý ze skupiny, neboť jednak je to přinutí seznámit se hlouběji s pravidly (jinak budou znát primárně pravidla jen k vlastní postavě) a jednak si osahají hru i z té "druhé strany".
Když hráči mají za sebou i zkušenost jakožto PH, tak hra je pak obvykle plynulejší a hráči méně dělají "koniny", které bourají hru (či dokonce logiku herního světa), protože už vědí, jak je pro PH občas těžké/únavné/zdržující se s těmito situacemi vypořádat/na ně reagovat.
Platí to i obráceně - PH by měl mít zkušenost hráče, aby věděl, jak určitá rozhodnutí PH či herní situace mohou hráče frustrovat a proč, s jak hráči uvažují apod. DrD2 není symetrická hra, kdy pro NPC platí identická pravidla co pro hráčské postavy - jsou tam trochu jiné některé mechaniky (např. Zdroje hráčských postav vs. Sudba; využívání Jizev; vytváření postavy (podmiňující se povolání) vs. charakteristika u NPC...), takže pokud PH zažil na vlastní kůži hru i z pozice hráče, pak dokáže lépe hru vést.
Toto vystřídání se všech lidí ve skupině v roli PH stejně nejspíš proběhne jen krátce na začátku, neboť pak (jak už tu bylo řečeno) vám nejspíš vykrystalizuje jeden až dva PH a na tom se to ustálí.
2) Pokud se budete střídat jako PH, rozhodně doporučuji mít oddělené světy i hráčské postavy. Sice věřím, že mohou existovat dva i více PH, kteří dokáží společně udržet jeden svět s jedněmi zákonitostmi a obecnou dějovou linkou, ale nám to dělalo obrovské problémy.
1) Není vůbec na škodu, když se roli PH zkusí každý ze skupiny, neboť jednak je to přinutí seznámit se hlouběji s pravidly (jinak budou znát primárně pravidla jen k vlastní postavě) a jednak si osahají hru i z té "druhé strany".
Když hráči mají za sebou i zkušenost jakožto PH, tak hra je pak obvykle plynulejší a hráči méně dělají "koniny", které bourají hru (či dokonce logiku herního světa), protože už vědí, jak je pro PH občas těžké/únavné/zdržující se s těmito situacemi vypořádat/na ně reagovat.
Platí to i obráceně - PH by měl mít zkušenost hráče, aby věděl, jak určitá rozhodnutí PH či herní situace mohou hráče frustrovat a proč, s jak hráči uvažují apod. DrD2 není symetrická hra, kdy pro NPC platí identická pravidla co pro hráčské postavy - jsou tam trochu jiné některé mechaniky (např. Zdroje hráčských postav vs. Sudba; využívání Jizev; vytváření postavy (podmiňující se povolání) vs. charakteristika u NPC...), takže pokud PH zažil na vlastní kůži hru i z pozice hráče, pak dokáže lépe hru vést.
Toto vystřídání se všech lidí ve skupině v roli PH stejně nejspíš proběhne jen krátce na začátku, neboť pak (jak už tu bylo řečeno) vám nejspíš vykrystalizuje jeden až dva PH a na tom se to ustálí.
2) Pokud se budete střídat jako PH, rozhodně doporučuji mít oddělené světy i hráčské postavy. Sice věřím, že mohou existovat dva i více PH, kteří dokáží společně udržet jeden svět s jedněmi zákonitostmi a obecnou dějovou linkou, ale nám to dělalo obrovské problémy.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů