[článek] Nezmysel pred raňajkami
[článek] Nezmysel pred raňajkami
Teória pre začiatočníkov 2: Nezmysel pred raňajkami
M. J. Young spísal prebiehajúce debaty na The Forge do série konzistentných článkov. V tomto dieli sumarizuje štýly vedenia hry a ukazuje potenciálne problémy v každom z nich. Od iluzionizmu, kde GM otvorene ,,klame hráčov" až po hranie na basu, ktoré je voľné, ale vyžaduje kooperáciu hráčov.
M. J. Young spísal prebiehajúce debaty na The Forge do série konzistentných článkov. V tomto dieli sumarizuje štýly vedenia hry a ukazuje potenciálne problémy v každom z nich. Od iluzionizmu, kde GM otvorene ,,klame hráčov" až po hranie na basu, ktoré je voľné, ale vyžaduje kooperáciu hráčov.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Pěkné.Alef0 píše:Teória pre začiatočníkov 2: Nezmysel pred raňajkami
M. J. Young spísal prebiehajúce debaty na The Forge do série konzistentných článkov. V tomto dieli sumarizuje štýly vedenia hry a ukazuje potenciálne problémy v každom z nich. Od iluzionizmu, kde GM otvorene ,,klame hráčov" až po hranie na basu, ktoré je voľné, ale vyžaduje kooperáciu hráčov.
Překvapilo mě, že "Je všeobecne známe, že prvým, kto poukázal na problémy spočívajúce v tejto zvyklosti, bol Ron Edwards." To se tím vážně nikdo před ním nezabýval?
Teď mám tedy značné nutkání analyzovat cizí i svoje hry a rozřazovat je do jednotlivých kategorií.
Pamatuju něco iluzionistických her, a jak mě bavilo je hrát, tak výsledný dojem vždycky kazí silně hořká vzpomínka na ten moment, kdy jsem si uvědomil, že jsem čtvrt chodil na hru, na které by se nic nezměnilo, kdybych tam vůbec nechodil.
Participačnímu stylu mají moje vlastní hry asi nejblíž - je to taková nepsaná dohoda, že některé věci budou podle mě a jiné podle hráčů.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Ten článek by byl zajímavý, ale už při jeho čtení mě dost irituje neustále prosazování teorie, která řeší ty či ony problémy.
No, a jedna námitka.
No, a jedna námitka.
Hraní na basu
Rozhodca kontroluje rozhodca príbeh tým, že pripravuje svet a situácie, čím rozhodne, o čom bude príbeh a kde začne. Nekontroluje však záver príbehu, ani spôsob, ktorým sa k nemu dospeje, pretože to závisí výhradne od volieb hráčov vyjadrených cez ich postavy. Na konci sa získa príbeh, ktorý bude prekvapením nielen pre hráčov, ale aj pre rozhodcu. Hranie na basu predstavuje najvoľnejší a najinteraktívnejší prístup k hre.
To že je článek takhle starý je na něm docela znát, zejména na těchto pasážích.Teória sa však neustále prehlbuje a rozširuje, každý mesiac prichádzajú nové idey, a tie staré podliehajú novým pohľadom a úpravám. Tento seriál článkov sa snaží zamerať na tie myšlienky, ktoré sa viacmenej ustálili prinajmenšom v komunite teoretikov z fóra The Forge. Samozrejme, nie je vylúčené, že sa časom odhalí nejaká nová myšlienka, ktorá spôsobí, že tento text sa stane neúplným, či dokonca zastaralým.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 19. 11. 2009, 13:10, celkem upraveno 2 x.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Týdenní četba ku kafe
Ten článok je z roku 1999, ak si dobre pamätám, a autor spravil to, že zobral diskusie, ktoré bežali na fóre a spísal ich do série troch článkov, ktoré ju mali priblížiť ,,prostému ľudu". Čiže terminológia a teoretickosť je poplatná dobe vzniku.
Preto tam síce operuje pojmami ako iluzionizmus, ale vysvetľuje ich myslím dostatočne jasne, alebo?
Inak som sa zamyslel a paradoxne som žiaden iluzionizmus v svojich hrách nespozoroval, ale to bude tým, že som bol Pánom hry.
Preto tam síce operuje pojmami ako iluzionizmus, ale vysvetľuje ich myslím dostatočne jasne, alebo?
Inak som sa zamyslel a paradoxne som žiaden iluzionizmus v svojich hrách nespozoroval, ale to bude tým, že som bol Pánom hry.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Ono nejde o to, co tam vysvětluje nebo ne, ale spíše o přístup, že je to teorie (zejména z jejich okruhu lidí), která přináší nové pohledy a přístupy. A styl "i tyto přístupy můžou být stejně dobré" je jen naznačováním, že ten poslední je lepší.
Řekl bych, že je to jeden z článků, který by před pár let dokázal vyvolat slušný flamewar. Jen mi není moc jasné jeho zařazení dnes.
Řekl bych, že je to jeden z článků, který by před pár let dokázal vyvolat slušný flamewar. Jen mi není moc jasné jeho zařazení dnes.
hraju: Ω Projekt Omega
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6642
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Mně to přijde, že si autor článku hrál na "vědecký styl", ale tím, že nedodává citace, to ten odborný punc ztrácí. Ale že se nevyhne hodnocení (přestože se trochu snaží), je pravda; na druhou stranu to je bohužel běžné i ve skutečně odborných článcích a diskusích a někteří se často o vyhýbání se hodnocení ani nesnaží.Jerson píše:Ono nejde o to, co tam vysvětluje nebo ne, ale spíše o přístup, že je to teorie (zejména z jejich okruhu lidí), která přináší nové pohledy a přístupy.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
On by klidně mohl i dodávat citace, ale prostě mám své pochybnosti o teorii obecně a teorii v RPG speciálně, zejména pokud jde o její přínos. Svoje poznatky taky nemám z teorie a to co on píše jsem zjistil taky, byť o několik let později.
Nicméně i jeho "nejvolnější a neointeraktivnější přístup mi stále přijde omezený, přeci jen příběh se dá vystavit mnohem více na nápadech hráčů.
Nicméně i jeho "nejvolnější a neointeraktivnější přístup mi stále přijde omezený, přeci jen příběh se dá vystavit mnohem více na nápadech hráčů.
hraju: Ω Projekt Omega
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15020
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Nebyla už tady tahle debata jednou? (dvakrát, desetkrát, ...) (-:Jerson píše:On by klidně mohl i dodávat citace, ale prostě mám své pochybnosti o teorii obecně a teorii v RPG speciálně, zejména pokud jde o její přínos. Svoje poznatky taky nemám z teorie a to co on píše jsem zjistil taky, byť o několik let později.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Týdenní četba ku kafe
Ja to vidím takto: článok je poplatný dobe vzniku a dá sa na ňom poflejmiť dostatočne v duchu leta 2005 na RPGfore. Ale myslím, že všetci čitatelia tuto sú dostatočne triezvi, aby vedeli, že opakovať tie hádky už nemá zmysel.
Pre mňa sú prínosné tie pozorovania o iluzionizme, a i tá klasifikácia pozorovaní. Hádky na pojmoch sú pre mňa podružné.
Tomuto sa viac venovali Kubasikove eseje, ktoré v štyroch dieloch elaborovali totálnu kooperáciu.
Ale máš nejaké rozšírené rady ako na to?
Pre mňa sú prínosné tie pozorovania o iluzionizme, a i tá klasifikácia pozorovaní. Hádky na pojmoch sú pre mňa podružné.
No presne, a ak je o tom článok, ušetrí sa čas vlastnými pozorovaniami.e a to co on píše jsem zjistil taky, byť o několik let později.
Toto on podľa mňa veľmi nerieši, on proste dal tú klasifikáciu a opticky ju usporiadal od najhoršej po najlepšiu, kde iluzionizmus považuje za najhorší (kvôli frustrácii) a basové hranie za najlepšie (lebo všetci sú šťastní).přeci jen příběh se dá vystavit mnohem více na nápadech hráčů.
Tomuto sa viac venovali Kubasikove eseje, ktoré v štyroch dieloch elaborovali totálnu kooperáciu.
Ale máš nejaké rozšírené rady ako na to?
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Jo - myslím, že pokud jsme o deset let dál, tak by se hodilo doplnit styl (ještě "interaktivnější", i když to slovo už ztrácí význam), kdy si zápletku vytvoří hráči sami, ať mimoherně, nebo přímo v roli postavy. Vypravěč pak jejich námět rozvíjí a neví, kterým směrem se příběh bude dál odvíjet o nic víc než hráči, vidí vlastně jen možnosti rozhodnutí v té které akci. Jeho úkolem je, aby jakákoliv další cesta byla podaná zábavně, a to jakým směrem se bude příběh odvíjet i jak skončí je plně závislé na interakci všech hráčů (včetně Vypravěče) s vlivem pravidel a případně i odroleplayovaných rozhodnutí.Alef0 píše:Ale máš nejaké rozšírené rady ako na to?
Kdyby se v článku psalo jen o shrnutí těchto pozorování,tak se mi bude líbit mnohem víc, ale tady je zdůrazňovaná role pohledu the Forge a vliv teorie, který mi v tomto směru přijde úplně zbytečný, pokud ne přímo na škodu.No presne, a ak je o tom článok, ušetrí sa čas vlastnými pozorovaniami.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Týdenní četba ku kafe
Na tom stlu, kterým je to psaný, se mi taky něco nelíbí.
Že je ta šablona zrovna v tomhle případě (imo) nějaká divná, to už je další věc.
Možná to v tomhle případě není tak očividný, ale mě přijde, že "RPG teorie" je myšleno něco, co je ve skutečnosti založené na praktické zkušenosti. Něco toho stylu, kdy vezmeš svou zkušenost s nějakou problematikou (v tomhle případě asi podíl vlivu hráčů a vypravěče na příběh a veřejnost tohole podílu) a snažíš se najít v tom nějakou šablonu, která ti popíše fungování. Tohle si já aspoň představím pod "RPG teorií".Jerson píše:ale tady je zdůrazňovaná role pohledu the Forge a vliv teorie, který mi v tomto směru přijde úplně zbytečný
Že je ta šablona zrovna v tomhle případě (imo) nějaká divná, to už je další věc.
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6642
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
skew: myslím, že Jersonovi jde hlavně o tyhle věty (a případně podobné, pokud jsem nějaké přehlídl):
Je všeobecne známe, že prvým, kto poukázal na problémy spočívajúce v tejto zvyklosti, bol Ron Edwards. (...)
Ron Edwards je autorom viacerých hier, spomeňme napr. Sorcerer, Trollbabe či Elfs a nositeľom ocenenia Diana Jones Award za jeho príspevok k rolovému hraniu. Najviac sa však preslávil svojim modelom GNS, ktorý je veľmi dôležitý pre teóriu rolových hier. V tomto článku sa ním nebudeme zaoberať, pretože predstavuje len zlomok Edwardsovej tvorby (i keď je zrejme najdiskutovanejším).
Našťastie už existujú nezávislí vydavatelia a teoretici, ktorí sa snažia tento problém riešiť, a uvedomujú si, že je potrebné objasniť a podrobnejšie rozobrať rozdelenie kredibility
Participacionizmus dokázal identifikovať a pomenovať Mike Holmes, spolutvorca hry Universalis.
Jedným z dôležitých poznatkov získaných v posledných teoretických diskusiách je, že takmer všetky techniky dokážu v prípade správneho použitia podporiť takmer každý typ hrania.
Tj. časté (minimálně vzhledem k délce článku) odkazování na teoretiky, kteří jediní se tím zabývají, což se "naštestí" už děje. Otázka ale je, jestli v té době opravdu nebyli jediní, kteří to řešili, nebo aspoň jediní, kteří to řešili veřejně.Teória sa však neustále prehlbuje a rozširuje, každý mesiac prichádzajú nové idey, a tie staré podliehajú novým pohľadom a úpravám. Tento seriál článkov sa snaží zamerať na tie myšlienky, ktoré sa viacmenej ustálili prinajmenšom v komunite teoretikov z fóra The Forge.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Re: Týdenní četba ku kafe
A to ešte z prekladu vypadlo označenie "profesor Edwards", z ktorého by kade-komu vybuchla hlava . Hej, súhlasím, tie odkazy sú presne v duchu článku, ktorý je splozencem Forgu.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22580
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
První, druhá, předpolsední a poslední citaci jsi vystihl naprosto přesně, to je jak když mi někdo foukne kouř do očí a řekne "v hospodě se vždycky kouřilo" - hned bych střílel.
Je docela možné, že se tím tihle teoretici zabývali jako jedni z prvních, nebo to možná jen veřejně vyhlašovali na forech, nebo možná jen o několik let později na původ těchto myšlenek odkazovali... fakt nevím, v roce 1999 jsem seprve zjišťoval, že se dá na internetu diskutovat. A zcela určitě to jsou poznatky z praktické zkušenosti. Ale je to prostě formulované na můj vkus strašně elitářsky - jako svého času Window.
Zejména to "je všeobecně známé, že prvním ... byl Rod Edwards" je lež, protože mimo teoretiky RPG to neví skoro nikdo.
Ale zkusím jít víc k věci.
Ilusionismus bych klidně označil jako zlo v RPG a je jedno, že se to hráči nedozví - jde už jen o samotný styl myšlení. Nehledě na fakt, že když se pak role vymění a hru vede někdo jiný, velmi rychle zjistí, že
A) nedokáže určovat takové množství parametrů hry dostatečně rychle, aby ji udržel zábavnou, a tak vedení hry vzdá pro přílišnou obtížnost, nebo
B) přistoupí na tuto hru, hráče drží dál na přesných pravidlech, zatímco svou část parametrů prostě odhaduje.
Ale nemyslím si, že by jeden či druhý stav byly nějak zamýšlené. Spíše se vývojem nahromadilo mnoho povinností GMma, takže bylo vytvořeno mnoho pravidel, která mu měla pomáhat, ale díky tomuto množství pravidla stejné množství námahy přinesla jako ušetřila - a postupem času byl poměr námahy k účinnosti ještě horší.
Na druhou stranu (a už jsem to tu psal) - v roce 1995 jsem dokázal vést RPGčko bez znalosti jakýchkoliv pravidel (i bez znalosti toho, že RPGčka existují), a už tehdy jsem si uvědomoval rozdíl mezi mým a kamarádovo vedením hry (kamarád hrál Dračák). Když jsem se já setkal v podzemí se skřetem a neměl jsem žádnou zbraň, využil jsem pytlík kuliček hozený na podlahu, aby padnul a já mohl utéct (nejsem si jist, jestli jsem ty kuličky našel nebo si je vymyslel). Každopádně kamarád měl připravenou scénu s ošklivým bojem, ve kterém mě skřet zraní a já jen tak tak uteču, takže mi řekl, že skřet kuličky rozdupal svými botami s ocelovou (!) podrážkou a ani ho to nezpomalilo. Když jsem hru vedl já, nechal jsem o výsledku souboje rozhodnout kostku a výsledek jsem popsal na základě toho co padlo - malá čísla špatné, velká čísla dobré. Pak jsem čtrnáct let hrál různá RPGčka s různými lidmi, až jsem nakonec skončil u komplexnější verze pravidla "popiš výsledek podle toho co padlo, dobré nebo špatné".
Takže proto jsem velmi skeptický k nějakému úasnému přínosu RPG teorie, která přináší nové poznatky o tom jak hrát dobře.
Je docela možné, že se tím tihle teoretici zabývali jako jedni z prvních, nebo to možná jen veřejně vyhlašovali na forech, nebo možná jen o několik let později na původ těchto myšlenek odkazovali... fakt nevím, v roce 1999 jsem seprve zjišťoval, že se dá na internetu diskutovat. A zcela určitě to jsou poznatky z praktické zkušenosti. Ale je to prostě formulované na můj vkus strašně elitářsky - jako svého času Window.
Zejména to "je všeobecně známé, že prvním ... byl Rod Edwards" je lež, protože mimo teoretiky RPG to neví skoro nikdo.
Ale zkusím jít víc k věci.
Ilusionismus bych klidně označil jako zlo v RPG a je jedno, že se to hráči nedozví - jde už jen o samotný styl myšlení. Nehledě na fakt, že když se pak role vymění a hru vede někdo jiný, velmi rychle zjistí, že
A) nedokáže určovat takové množství parametrů hry dostatečně rychle, aby ji udržel zábavnou, a tak vedení hry vzdá pro přílišnou obtížnost, nebo
B) přistoupí na tuto hru, hráče drží dál na přesných pravidlech, zatímco svou část parametrů prostě odhaduje.
Ale nemyslím si, že by jeden či druhý stav byly nějak zamýšlené. Spíše se vývojem nahromadilo mnoho povinností GMma, takže bylo vytvořeno mnoho pravidel, která mu měla pomáhat, ale díky tomuto množství pravidla stejné množství námahy přinesla jako ušetřila - a postupem času byl poměr námahy k účinnosti ještě horší.
Na druhou stranu (a už jsem to tu psal) - v roce 1995 jsem dokázal vést RPGčko bez znalosti jakýchkoliv pravidel (i bez znalosti toho, že RPGčka existují), a už tehdy jsem si uvědomoval rozdíl mezi mým a kamarádovo vedením hry (kamarád hrál Dračák). Když jsem se já setkal v podzemí se skřetem a neměl jsem žádnou zbraň, využil jsem pytlík kuliček hozený na podlahu, aby padnul a já mohl utéct (nejsem si jist, jestli jsem ty kuličky našel nebo si je vymyslel). Každopádně kamarád měl připravenou scénu s ošklivým bojem, ve kterém mě skřet zraní a já jen tak tak uteču, takže mi řekl, že skřet kuličky rozdupal svými botami s ocelovou (!) podrážkou a ani ho to nezpomalilo. Když jsem hru vedl já, nechal jsem o výsledku souboje rozhodnout kostku a výsledek jsem popsal na základě toho co padlo - malá čísla špatné, velká čísla dobré. Pak jsem čtrnáct let hrál různá RPGčka s různými lidmi, až jsem nakonec skončil u komplexnější verze pravidla "popiš výsledek podle toho co padlo, dobré nebo špatné".
Takže proto jsem velmi skeptický k nějakému úasnému přínosu RPG teorie, která přináší nové poznatky o tom jak hrát dobře.
hraju: Ω Projekt Omega
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Týdenní četba ku kafe
Podle me zasadni problem je v tom, ze existuji dva typi lidi... Teoretici a praktici. Jednem muze teorie pomoct, protoze na zaklade abstraktnich modelu dokazou formovat svuj pristup a vyhnout se mnoha vecem, nebo je vnimat v kritickem svetle kdyz probyhaji a hnedle je analyzovat (diky toretickym modelum, ktere maji diky teorii v hlave), tudiz to ma pro ne i prakticke vyhody.
A potom jsou praktici, kteri maji dejme toumu nejakou intuci (nebo stesti, selsky rozum, cokoliv,...) a dalsi zkusenosti a dovednosti ziskavaji vyhradne diky teto dovednosti a samotne praxy (cimz tuto svou dovednost dale vylepsuji). Teorie jim prijde jednak neprakticka a navic uplne zbytecna. Praktici nemohou pochopit, proc porad ta teori, vzdyt jim to jde bez ni a lepe a teoretici zase nemuzou pochpit, jak nekdo muze teorii zatracovat, kdyz tak usnadnuje hrani. Nikoho pritom nenapadne, ze na svete neni jeden zpusob premysleni, ale ze jich muze byt vice (dokonce i vice nez dva) a tedy urcite veci mohou nekomu pomahat a nekomu ne. Nicmene toto je jen teoreticka uvaha, takze praktikum bude asi na nic
A potom jsou praktici, kteri maji dejme toumu nejakou intuci (nebo stesti, selsky rozum, cokoliv,...) a dalsi zkusenosti a dovednosti ziskavaji vyhradne diky teto dovednosti a samotne praxy (cimz tuto svou dovednost dale vylepsuji). Teorie jim prijde jednak neprakticka a navic uplne zbytecna. Praktici nemohou pochopit, proc porad ta teori, vzdyt jim to jde bez ni a lepe a teoretici zase nemuzou pochpit, jak nekdo muze teorii zatracovat, kdyz tak usnadnuje hrani. Nikoho pritom nenapadne, ze na svete neni jeden zpusob premysleni, ale ze jich muze byt vice (dokonce i vice nez dva) a tedy urcite veci mohou nekomu pomahat a nekomu ne. Nicmene toto je jen teoreticka uvaha, takze praktikum bude asi na nic
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Log 1=0, mrakomrak, Quentin a 8 hostů