Jak popsat RPG a nalákat novice ?
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15434
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
1) Přijít na to, co má dotyčný rád.
2) Vysvětlit mu, že RPG je ve skutečnosti totéž.
3) ? ? ?
4) Zisk!
2) Vysvětlit mu, že RPG je ve skutečnosti totéž.
3) ? ? ?
4) Zisk!
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15434
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
A možná méně pietovsky: Pokaždé, když jsem vysvětloval, co je RPG, dělat jsem to úplně jinak. Jednou to bylo improvizované divadlo, podruhé stolní hra s fantazií, potřetí zajímavá sebepsychosonda, počtvrté jako rpg na počítači, ale s větší volností...
Podle mojí zkušenosti jsou jen dva druhy lidí - ty, co to chtějí pochopit, a ti, co nechtějí. U druhých je to ztracené, u prvních to hlavně chce nepouštět se do velkých podrobností moc brzy.
Podle mojí zkušenosti jsou jen dva druhy lidí - ty, co to chtějí pochopit, a ti, co nechtějí. U druhých je to ztracené, u prvních to hlavně chce nepouštět se do velkých podrobností moc brzy.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 23581
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Takže už jsem si je přečetl a PA jsou přesně to, co bych lidem které se snažím přilákat k RPG nenabídl. Ti kteří chtějí "něco ze života" totiž nehctějí tvořit seriál, oni chtějí příběh jako v seriálu. Scéna, popularita, rozpočet - s tím se v běžném životě nesetkávají a tyhle technické detaily jsou ve stejné škatulce jako útočné číslo - někteří lidé ani nechápou, na co takové věci v RPGčkách jsou.Corvus píše:ty si este nepocul o Primetime Adventures?
Prostě mi chybí typ her, který drtivé většině hráčů RPG přijde "příliš obyčejný".
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Inymi slovami: nechcu pribeh vytvarat, chcu pribeh zazit?
Pytam sa preto, ze jeden moj hrac (zaciatocnik, alias kuriatko
, hra sa mi s nim super) mi minule povedal, ze "chcem sa nechat prekvapit". Teda, ze miesto vytvarania bez nicoho chce vytvarat na zaklade prekvapeni, ktore mu prinesie pribeh.
--------------------------------------------------
Scena, popularita, rozpocet a ine systemove veci sa daju riesit dvoma sposobmi:
a) bud sa im prirodzene vysvetli, na co to je
b) alebo sa zamaskuju tak, aby hrac o nich nevedel.
Samozrejme, mnoho hracov netusi, na co je je dobre mat utocne cislo, zetony alebo nedajboze kocky. Otazka je, ci to znamena, ze tieto veci su zbytocne alebo len treba najst pre ne zmysel.
Pytam sa preto, ze jeden moj hrac (zaciatocnik, alias kuriatko

--------------------------------------------------
Scena, popularita, rozpocet a ine systemove veci sa daju riesit dvoma sposobmi:
a) bud sa im prirodzene vysvetli, na co to je
b) alebo sa zamaskuju tak, aby hrac o nich nevedel.
Samozrejme, mnoho hracov netusi, na co je je dobre mat utocne cislo, zetony alebo nedajboze kocky. Otazka je, ci to znamena, ze tieto veci su zbytocne alebo len treba najst pre ne zmysel.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
ech? no kazda hra ma nejake pravidla a nejake abstraktne veci. to je jak so stolovkami a neviem ze by s tym mal niekto problem pri zhanani ludi. len netreba zahltit detailami naraz.Scéna, popularita, rozpočet - s tím se v běžném životě nesetkávají a tyhle technické detaily jsou ve stejné škatulce jako útočné číslo - někteří lidé ani nechápou, na co takové věci v RPGčkách jsou.
inak lepsie ako sto krat o RPG pocut je raz ho vidiet. moje sestry si doteraz nevedia predstavit ako to funguje a to som im to vysvetloval za tie roky tisic krat.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.
On eternal hold: d20 Warheart
On eternal hold: d20 Warheart
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Zítra mám u nás na universitě přednášku o hrách na hrdiny a jejich filosofickém přesahu ve smyslu modelování lidské svobody. Snad se na to pár potrhlých akademiků chytí, hm?
Držte palce...
Držte palce...
"Understanding is not required. Only obedience."
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 23581
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Shánění lidí je jedna věc - potřebuješ jich tak pět. Ale vykládání lidem o čem je RPG, aby to polovina z nich rovnou neodsoudila jako blbost a případně si chtěli zahrát je věc úplně jiná.Corvus píše:ech? no kazda hra ma nejake pravidla a nejake abstraktne veci. to je jak so stolovkami a neviem ze by s tym mal niekto problem pri zhanani ludi. len netreba zahltit detailami naraz.
Jde o to, že nám připadají tyhle abstraktní věci normální, protože se v nich pohybujeme, a dohadujeme se už celé roky o pravidlech. Jenže pro lidi okolo to až tak samozřejmmé není, a snadno sklouznou k představě "oni hází kostkama a ty jim řeknou co se bude dít dál. To je pěkná pitomost, vždyť všechno závisí na náhodě, a kde je v tom ten divadelní kousek?"
Tak nějak jsem to pochopil.Alef píše:Inymi slovami: nechcu pribeh vytvarat, chcu pribeh zazit?
Vpřekladu "zdeformovat si myšlení natolik, abych byl přesvědčen, že tyhle věci potřebuju?" Je docela obtížné vysvětlit člověku, k čemu jsou čísla ve hře, kde se většina děje odehrává jako rozhovor mezi lidmi a nějaké vcelku běžné činnosti. Nebo k čemu jsou pravidla - podobná pravidla jako mají šachy. Ne že by tomu tak bylo vždy, ale pkud se někdo chce pouštět do vysvětlování, měl by s tím podle mě počítat.Samozrejme, mnoho hracov netusi, na co je je dobre mat utocne cislo, zetony alebo nedajboze kocky. Otazka je, ci to znamena, ze tieto veci su zbytocne alebo len treba najst pre ne zmysel.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
no neviem s tymto postojom som sa este nestretol. skor naopak : "a ako zistim ci som vyhral tu bitku ja alebo ty ked to len rozpravame?""oni hází kostkama a ty jim řeknou co se bude dít dál. To je pěkná pitomost, vždyť všechno závisí na náhodě, a kde je v tom ten divadelní kousek?"
There's nothing in the universe cold steel won't cut.
On eternal hold: d20 Warheart
On eternal hold: d20 Warheart
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Já bych řekl, že třeba přístup ke kostkám a číslům je silně individuální. Pokud je RPG prezentováno především jako hra, tak asi spíš platí:
Lehce úsměvné vysvětlení je třeba v 38.díle Darths & Droids. Ze závěru toho dílu by spíš šlo vyvodit, že kostky opravdu jsou uhozené*. Ale ta myšlenka, že "kostky dodávají riziko a dělají hru zábavnější" podle mě dává smysl.
A pokud oběť vyloženě netrpí nějakou averzí vůči kostkám, možná by to i mohlo fungovat.
________________________________________________________
*(ale ruku na srdce, kdo nemá radost, když mu to padá dobře
)
Na druhou stranu - pokud člověk nemá rád takovéto hry (...deskovky ?), pak mu asi přijdou ty čísla a kostky uhozené. Nicméně, kostky nebo jiné mechaniky používající náhodu se používají v RPG docela běžně, takže k tomu asi je dobrý důvod. Otázka je, jak takovému člověku ten důvod vysvětlit.Corvus píše:"a ako zistim ci som vyhral tu bitku ja alebo ty ked to len rozpravame?"
Lehce úsměvné vysvětlení je třeba v 38.díle Darths & Droids. Ze závěru toho dílu by spíš šlo vyvodit, že kostky opravdu jsou uhozené*. Ale ta myšlenka, že "kostky dodávají riziko a dělají hru zábavnější" podle mě dává smysl.
A pokud oběť vyloženě netrpí nějakou averzí vůči kostkám, možná by to i mohlo fungovat.
________________________________________________________
*(ale ruku na srdce, kdo nemá radost, když mu to padá dobře

Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
No nejlépe naláká asi zvědavost. Ona zvědavost je mocná stáčí se občas zmínit o něčem a postupem času začne být zvědaví co to je a začne zjišťovat informace a pak už je jen krůček k tomu to zkusit.
Jinak asi někomu to vysvětlit jen tak z fleku za 10 minut aby si nemyslel co jsi za blázna je asi těžké ale i tak to asi jde.
Náhoda je ve hře důležitá ale množství ověřování se musí přizpůsobit hře někdo kostky nechápe a nekteří lidé je vyžadují (z mé zkušenosti hráči Wargamingových her )
Jinak asi někomu to vysvětlit jen tak z fleku za 10 minut aby si nemyslel co jsi za blázna je asi těžké ale i tak to asi jde.
Náhoda je ve hře důležitá ale množství ověřování se musí přizpůsobit hře někdo kostky nechápe a nekteří lidé je vyžadují (z mé zkušenosti hráči Wargamingových her )
FATE SRD - http://fatesrd.d20.cz/
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Technicka: vetsina lidi nevi presne co chce nebo by chtela, ale zato vi velmi presne co nechce nebo co by nechtela...
Smoking kills ... space marines
-------------------------------
hraju:
Projekt Omega - Omega 45
vedu:
Skládačka - Fantasy of manner d20/DnD3.75 + neco navic proto, Quentine, DnD3.5e v tvem podpisu je malinko zavadejici
-------------------------------
hraju:
Projekt Omega - Omega 45
vedu:
Skládačka - Fantasy of manner d20/DnD3.75 + neco navic proto, Quentine, DnD3.5e v tvem podpisu je malinko zavadejici
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Podivej se sem viewtopic.php?f=115&t=4217 a zjistis, ze v PtA se daji vytvaret super veci. Vzdycky je lepsi neco videt v akci nez to budes hodnotit (v tvem pripade odsuzovat). PtA je naopak v tomhle genialni, protoze televizni serialy zna skoro kazdy.Jerson píše:Takže už jsem si je přečetl a PA jsou přesně to, co bych lidem které se snažím přilákat k RPG nenabídl. Ti kteří chtějí "něco ze života" totiž nehctějí tvořit seriál, oni chtějí příběh jako v seriálu. Scéna, popularita, rozpočet - s tím se v běžném životě nesetkávají a tyhle technické detaily jsou ve stejné škatulce jako útočné číslo - někteří lidé ani nechápou, na co takové věci v RPGčkách jsou.
Pokud jde o kostky (a karty jako v pta, atd), tak to je neutralni mechanika ktera rika co se stane (ktera z moznosti nastane), protoze je to vetsi zabava nez kdyz by o tom rozhodoval jeden clovek, nebo kdybyste se hadali. To vysvetlit zvladnes, ne?
Navic bys uz mel vedet, ze kostky nemusi rikat moc o postave. Neuspech muze znamenat ze neumis prekecavat lidi, nebo zes potkal nekoho kdo mel fakt tezkej den.
“Hard for me to believe gender is biological, if we need a whole police state to enforce it.”
― Someone on the Internet
― Someone on the Internet
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 23581
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Sosi, já jsem si téma o PtA přečetl a nijak nepochybuju, že se v něm dají udělat skvělé hry. Jenže je to lidé o kterých mluvím nechtějí seriál.
Stejně tak velmi dobře chápu, k čemu kostky můžou sloužit, ale to pořád neřeší fakt, že někteří lidé prostě nechápou, proč by se vůbec mělo kostkama házet. A i když jim vysvětlím některé použití, spíše je to odradí, protože RPG které by se jim líbilo se v podstatě velmi blíží improvizovanému divadlu, ke kterému nejsou potřeba žádná pravidla v tom smyslu, v jakém je chápeme my.
A za sebe mám dojem, že právě tito lidé by měli o RPG zájem, ale zmínky o pravidlech je vcelku spolehlivě odradí. A je mezi nimi vcelku dost dívek, případně žen - což podle mě dost souvisí s faktem, že v larpech se holky angažují mnohem více a z různých fotek mi přijde, že jsou v poměru k mužům tak 1:1 (ale to by mnohem lépe řekl některý larpista, což já nejsem)
Prostě po pár takových rozhovorech jsem si začal myslet, jestli otázka "jak nalákat hráč na RPG" není náhodou úzce spojena s otázkou "Proč RPG hraje tak málo holek" a jestli není náhodou zakopaný pes v tom G - jako Game. Tedy v pravidlech, přesněji v řešení určitých postupů pomocí pravidel, když by šly řešit i bez pravidel.
Stejně tak velmi dobře chápu, k čemu kostky můžou sloužit, ale to pořád neřeší fakt, že někteří lidé prostě nechápou, proč by se vůbec mělo kostkama házet. A i když jim vysvětlím některé použití, spíše je to odradí, protože RPG které by se jim líbilo se v podstatě velmi blíží improvizovanému divadlu, ke kterému nejsou potřeba žádná pravidla v tom smyslu, v jakém je chápeme my.
A za sebe mám dojem, že právě tito lidé by měli o RPG zájem, ale zmínky o pravidlech je vcelku spolehlivě odradí. A je mezi nimi vcelku dost dívek, případně žen - což podle mě dost souvisí s faktem, že v larpech se holky angažují mnohem více a z různých fotek mi přijde, že jsou v poměru k mužům tak 1:1 (ale to by mnohem lépe řekl některý larpista, což já nejsem)
Prostě po pár takových rozhovorech jsem si začal myslet, jestli otázka "jak nalákat hráč na RPG" není náhodou úzce spojena s otázkou "Proč RPG hraje tak málo holek" a jestli není náhodou zakopaný pes v tom G - jako Game. Tedy v pravidlech, přesněji v řešení určitých postupů pomocí pravidel, když by šly řešit i bez pravidel.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Jak popsat RPG a nalákat novice ?
Jenomze "resit sporne situace bez pravidel" znamena "resit sporne situace tak, ze ten kdo je nejcharismatictejsi/ma nejvic kamosu mezi hracema/je nejlepsi ukecavac rozhodne". Hm.
“Hard for me to believe gender is biological, if we need a whole police state to enforce it.”
― Someone on the Internet
― Someone on the Internet
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 0 hostů