[GURPS] 4e vs. 3e
- Allathay
- Příspěvky: 295
- Registrován: 29. 1. 2006, 13:15
- Bydliště: Stupava / BA
- Kontaktovat uživatele:
[GURPS] 4e vs. 3e
Co nove priniesla 4. edicia GURPS? V com sa lisi od 3.? Ake zmeny sa v nej objavuju? A nakoniec, ktora edicia je "lepsia"?
jo lepší je asi 4.e
je ucelenější , sou tam vychytaný určitý nedostatky, který měla trojka a tak... jestli znáš trojku, bude ti stačit podívat se na 4 lite a budeš mít jasno.
co se týče knihy pravidel, je hlavním přínosem to, že máš v jedný knize zahrnutý všechny výhody, dovednosti a tak, podobně jako to bylo u třetí edice v kompendiu...
je ucelenější , sou tam vychytaný určitý nedostatky, který měla trojka a tak... jestli znáš trojku, bude ti stačit podívat se na 4 lite a budeš mít jasno.
co se týče knihy pravidel, je hlavním přínosem to, že máš v jedný knize zahrnutý všechny výhody, dovednosti a tak, podobně jako to bylo u třetí edice v kompendiu...
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
On přechod mezi 3e a 4e je spíše organizaní než systémový. Změn je málo, jak řká Lidožrout, jde spíš o drobné úpravy, vychytávky a vylepšení. Z těch větších změn si dokážu vybavit akorát:
- zásahové body se nově odvozují od Síly (bylo Zdraví) a body únavy od Zdraví (byla Síla)
- zrušena pasivní obrana a sloučna s redukcí zranění.
To, že těmto dvěma maličkostem říkám "větší změny" svědčí o tom, jak se pravidla změnila - skoro vůbec. Jsou opraveny některé nesrovnalosti, pozměněna některá čísla, místy upraveny bodové hodnoty výhod/nevýhod, atd...
Nejlepší však je, že sebrali všechna důležitá rozšíření z kompendií a jiných zdrojů a zapracovali je do jedné knížky, takže nejenže to máš pohromadě, ale máš to i "vybalancované".
Systémových změn je málo a já sám jsem si vzpomněl jen na ty dvě výše.
Sečteno a podtrženo: GURPS 4e je dobře provedená inovace a aktualizace. GURPS 3e jsou totéž, ale zastaralé. Není jediný důvod, proč by nový hráč měl začít se 3e místo se 4e. Starším hráčům doporučuji konvertovat - ale to stojí nějaké penízky, že...
- zásahové body se nově odvozují od Síly (bylo Zdraví) a body únavy od Zdraví (byla Síla)
- zrušena pasivní obrana a sloučna s redukcí zranění.
To, že těmto dvěma maličkostem říkám "větší změny" svědčí o tom, jak se pravidla změnila - skoro vůbec. Jsou opraveny některé nesrovnalosti, pozměněna některá čísla, místy upraveny bodové hodnoty výhod/nevýhod, atd...
Nejlepší však je, že sebrali všechna důležitá rozšíření z kompendií a jiných zdrojů a zapracovali je do jedné knížky, takže nejenže to máš pohromadě, ale máš to i "vybalancované".
Systémových změn je málo a já sám jsem si vzpomněl jen na ty dvě výše.
Sečteno a podtrženo: GURPS 4e je dobře provedená inovace a aktualizace. GURPS 3e jsou totéž, ale zastaralé. Není jediný důvod, proč by nový hráč měl začít se 3e místo se 4e. Starším hráčům doporučuji konvertovat - ale to stojí nějaké penízky, že...
jo no je i nekolik lidi, kteri si gurps4e sezenou zdarma, coz neni fer, ale je to levnejsi... obzvalst prusvih meli lidi, ktery si koupili ctvrtou edici a rozpadla se jim vazba nastesti sjgames tuhle nevychytavku napravily a pak jsou taky lidi, kteri si pockaj, az se objevi preklad gurps4e do ceskoslovenstiny... ale zadnej podraz na hrace to neni, ty dve bichle pravidel misto dvaceti knizek urcite stoji za to. neznam nikoho, kdo by si stezoval...
jo vzpomnel sem si jeste na vec, kterou je urcite potreba zminit: sila a zdravi stoji deset bodu za uroven, inteligence a obratnost stoji dvacet bodu. tim se vyrovnava hlavni nedostatek 3. edice, kdy se objevovalo velky mnozství slabich a nezdravych, zato ale inteligentnich a obratnych postav s namakanymi dovednostmi
jo vzpomnel sem si jeste na vec, kterou je urcite potreba zminit: sila a zdravi stoji deset bodu za uroven, inteligence a obratnost stoji dvacet bodu. tim se vyrovnava hlavni nedostatek 3. edice, kdy se objevovalo velky mnozství slabich a nezdravych, zato ale inteligentnich a obratnych postav s namakanymi dovednostmi
A tiež sa tým zjednodušil podľa mňa komplikovaný systém rastu základných vlastností. V 3. ed. stúpali a klesali bodové hodnoty geometricky. Napr. hodnota vlastnosti 11 stála 10 bodov ale 15 už 60 a za 18 si zaplatil 125. V 4.ed je to lineárne priamo úmerné. Za 11 zaplatíš 10 (ST, HT) alebo 20 (DX, IQ), 15 stojí 50/100, 18 stojí 80/160.Lidozrout píše:jo vzpomnel sem si jeste na vec, kterou je urcite potreba zminit: sila a zdravi stoji deset bodu za uroven, inteligence a obratnost stoji dvacet bodu. tim se vyrovnava hlavni nedostatek 3. edice, kdy se objevovalo velky mnozství slabich a nezdravych, zato ale inteligentnich a obratnych postav s namakanymi dovednostmi
Zjednodušil sa aj systém zvyšovania skillov. Zrušili sa 1/2 bod, skilly sa nerozlišujú na fyzické a mentálne a rast úrovní je cenovo rovnaký pre všetky skilly. Teda rozdelenie na ľahké, priemerné, ťažké a veľmi ťažké stále ostalo, ale cena za relatívne úrovne pre všetký znalosti stúpa rovnako (1, 2, 4, 6, 8, +4 body).
Čosi som niekde čítal aj o psionike, že systém bol dosť výrazne prepracovaný, ale keďže neviem ako to fungovalo v 3. ed. nemôžem konkretizovať.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Ja osobne mám jeden veľmi silný bod kritiky na adresu 4E, a to je pre začiatočníka neprekusnuteľné množstvo informácií. Je zavalený možnosťami, tonami advantages, disadvantages, limitations a neviem čím všetkým. Chcel by som vidieť človeka, ktorý ako prvú hru chytil do ruky 4E a rozbehal ho.
M
M
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Čosi som niekde čítal aj o psionike, že systém bol dosť výrazne prepracovaný, ale keďže neviem ako to fungovalo v 3. ed. nemôžem konkretizovať.[/quote]
takže 3e o Psionice mluví pomocí několika tabulek = potřebuješ kalkulačku na spočítání(skoro)
4e z psioniky udělala hafec pozitiv který jsou bud pasivní = klasické pozitivum, nebo aktivní = klasickej skill.
jinak Psionika je fakt dobrá a v případě že jí PJ povolí musí so uvědomit s kým sedí u stolu.protože mi jsme si skoro všichni vzali Psionické brokovnice apokud to CPčka neumí najít/ rušit dost to naruší vesmír neboli hru.
takže 3e o Psionice mluví pomocí několika tabulek = potřebuješ kalkulačku na spočítání(skoro)
4e z psioniky udělala hafec pozitiv který jsou bud pasivní = klasické pozitivum, nebo aktivní = klasickej skill.
jinak Psionika je fakt dobrá a v případě že jí PJ povolí musí so uvědomit s kým sedí u stolu.protože mi jsme si skoro všichni vzali Psionické brokovnice apokud to CPčka neumí najít/ rušit dost to naruší vesmír neboli hru.
...no kdyz to tak ctu, tak mi pripada, ze 4E v rade bodu odbocila od realisticnosti 3E. Nechci pusobit jako staromil a zpatecnik, uvazoval jsem o koupi 4E, ale tim co tady zatim konstatujete, jste me celkem rychle odradili, protoze vsechny vyjmenovane zmeny mi jsou proti srsti dosti :-)elder píše:A tiež sa tým zjednodušil podľa mňa komplikovaný systém rastu základných vlastností. V 3. ed. stúpali a klesali bodové hodnoty geometricky. Napr. hodnota vlastnosti 11 stála 10 bodov ale 15 už 60 a za 18 si zaplatil 125. V 4.ed je to lineárne priamo úmerné. Za 11 zaplatíš 10 (ST, HT) alebo 20 (DX, IQ), 15 stojí 50/100, 18 stojí 80/160.Lidozrout píše:jo vzpomnel sem si jeste na vec, kterou je urcite potreba zminit: sila a zdravi stoji deset bodu za uroven, inteligence a obratnost stoji dvacet bodu. tim se vyrovnava hlavni nedostatek 3. edice, kdy se objevovalo velky mnozství slabich a nezdravych, zato ale inteligentnich a obratnych postav s namakanymi dovednostmi ;)
Zjednodušil sa aj systém zvyšovania skillov. Zrušili sa 1/2 bod, skilly sa nerozlišujú na fyzické a mentálne a rast úrovní je cenovo rovnaký pre všetky skilly. Teda rozdelenie na ľahké, priemerné, ťažké a veľmi ťažké stále ostalo, ale cena za relatívne úrovne pre všetký znalosti stúpa rovnako (1, 2, 4, 6, 8, +4 body).
Čosi som niekde čítal aj o psionike, že systém bol dosť výrazne prepracovaný, ale keďže neviem ako to fungovalo v 3. ed. nemôžem konkretizovať.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Otázkou je, co považuješ za ideální vyváženost "realističnosti" a hratelnosti. GURPS 4e se zbavila několika komplikovaných pravidel, která všem jen motala hlavu a která stejně nikdo nevyužíval. Chci říct - dovednosti za 1/2 bodu? Asi 8 různých způsobů zlepšování dovedností, které se liší podle "typu"? Kdo to má proboha počítat? Z mého pohledu tvůrcům GURPS u čtvrté edice konečně došlo, že hra potřebuje být nejen realistická, ale i hratelná.
Především je ale 4e třeba chápat jako sborník - máš hezky pohromadě ve dvou knihách to, co je ve 3e roztáháno po desítkách různých příruček.
Tak či onak, efekt je to víceméně jen kosmetický. Využije to člověk, který hraje GURPS dnes a denně v nějaké dlouhé kampani. Ale pro účely občasných jednorázovek je docela jedno, jestli máš 3e nebo 4e.
Především je ale 4e třeba chápat jako sborník - máš hezky pohromadě ve dvou knihách to, co je ve 3e roztáháno po desítkách různých příruček.
Tak či onak, efekt je to víceméně jen kosmetický. Využije to člověk, který hraje GURPS dnes a denně v nějaké dlouhé kampani. Ale pro účely občasných jednorázovek je docela jedno, jestli máš 3e nebo 4e.
Priznavam, ze kazdy ma sve gusto a chapu touhu nekterych po hratelnosti. Kazdopadne me 3E pripadala hratelna az dost. Rozdeleni dovednosti na mentalni a telesne mi rijde naprosto prirozene a vubec nic to nekomlikuje.
To pocitani pri zlepsovani nema s hratelnosti nic moc spolecneho, protoze se resi mimo samotne hrani. Pocitat to ma GM samozrejme .-) na kterem lezi take tiha obstojne znalosti pravidel (hraci ze zacatku vubec nemuseji cist pravidla, pokud je obstojny GM).
Format sborniku povazuju za asi jedine plus (ale primominam, ze 4E jsem v ruce nemel).
No a nakonec preci zalezi jenom na skupine, na jak striktnim dodrzovani pravidel se dohodne a co si prizpusobi/pozmeni (cili pokud nekomu v 3E neco omezovalo zivot, mohl to po dohode s ostatnimi zmenit, autori to dokonce doporuuji)...
To pocitani pri zlepsovani nema s hratelnosti nic moc spolecneho, protoze se resi mimo samotne hrani. Pocitat to ma GM samozrejme .-) na kterem lezi take tiha obstojne znalosti pravidel (hraci ze zacatku vubec nemuseji cist pravidla, pokud je obstojny GM).
Format sborniku povazuju za asi jedine plus (ale primominam, ze 4E jsem v ruce nemel).
No a nakonec preci zalezi jenom na skupine, na jak striktnim dodrzovani pravidel se dohodne a co si prizpusobi/pozmeni (cili pokud nekomu v 3E neco omezovalo zivot, mohl to po dohode s ostatnimi zmenit, autori to dokonce doporuuji)...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 16 hostů