Domácí pravidla (house rules)

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta »

York píše:Protože podle mě nezohledňuješ situaci. Když ti princezna nedá ani šanci něco říct a místo toho tě rovnou vyvedou stráže, tak můžeš být řečník jaký chceš.
...
Pieta píše:Tam je zase schovaná moc pěkná situace - jak zařídil, aby s princeznou mluvil o samotě? Jak zařídil, aby s ní mohl mluvit dost dlouho a opakovaně (protože za jeden večer se mu to rozhodně nepovede)?
Ano, rozhodně zanedbávám situaci. (-:
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od ilgir »

Zajímavá diskuze o vlivu. Celý ten problém je hlubší a je v podstatě o tom, zda sociální konflikty odehrávat nebo nahazovat. Z toho potom vyrůstá ten zbytek, třeba jak moc budou pravidla přizpůsobena na nahazovací variantu. Tenhle problém je už poměrně starý a asi nikdo ještě nepřišel na nějaké šalamounské řešení. Pokud se ale lidé dohodnou v rámci skupiny, tak je to ještě ta lepší varianta. Můžou si pravidla ohnout či je rovnou vyměnit. Z tohoto důvodu nevidím jako moc vhodné osočovat Pepu za to, že chce zrušit vliv a poukazovat na "nevyspělost" jeho herního stylu. Z příspěvků hráčů, kteří vliv používají, už docela jasně vyplynulo, že se nejedná o designérskou chybu DrD2, ale o prvek, který není tak široce přijímaný jako fyzický souboják (tedy je kontroverznější).
Pepovi bych doporučil udělat jak říká - tedy vynechat vliv. A pokud to bude způsobovat neřešitelné problémy, tak holt vyměnit systém.

Moje osobní zkušenost s vlivem je taková, že v roli Chvala z Dardakanu jsem ho používal stejně hojně jako tělo. Zato jsem skoro nepoužil duši...
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od York »

Pieta píše:
York píše:Protože podle mě nezohledňuješ situaci. Když ti princezna nedá ani šanci něco říct a místo toho tě rovnou vyvedou stráže, tak můžeš být řečník jaký chceš.
...
Pieta píše:Tam je zase schovaná moc pěkná situace - jak zařídil, aby s princeznou mluvil o samotě? Jak zařídil, aby s ní mohl mluvit dost dlouho a opakovaně (protože za jeden večer se mu to rozhodně nepovede)?
Ano, rozhodně zanedbávám situaci. (-:
Ehm, tak tenhle tvůj post jsem nečetl. Mea culpa.
Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 19:59

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od vzteklina »

Mno pokud se chceme konstruktivně zabývat nějakým konkrétním problémem a provést domácí úpravu pravidel (tento požadavek nebyl vůbec vznesen, ani nebyla taková úprava navržena, pouze se o tom tlachalo v nějaké obecné rovině sotva související s DrD2 a uváděné argumenty pro DrD2 z velké části neplatily), tak to uděláme takhle:

Co je problém?
Problém je, že družina nepoužívá/nechce používat vlivové střety a zkoušky (obecně hody kostkou na zjištění výsledku sociální interakce). Tady je třeba PŘESNĚ si říct na co si hráči ještě chtějí házet a na co ne. Chtějí si házet na zastrašování lidí? Nebo naopak, házet si na uklidnění vyděšených lidí? Chtějí si házet na krocení zvířat (vlivová dovednost, už vidím jak PJ a hráč odehrávají krocení psa - ne že by to nešlo, ale nevěřím že se do toho jen tak někdo skutečně obuje)? Chtějí si házet na převleky a herecké výkony? Chtějí používat odhad hranic a ZS a házet si na to? Chtějí si házet na získávání pomocníka?
Pro Pepův případ předpokládám, že hráči nechtějí hody řešit smlouvání, vyjednávání, lhaní, výslech, přesvědčování.
Dále předpokládám, že hráčům nevadí vlivové dovednosti nezaložené na sociální interakci a jsou ochotní je používat a házet si na ně; také mechanické záležitosti využívající vliv - veškerá vlivová magie a hodnota pouta pomocníků/sítí omezená vlivem.

Pokud si tohle vyjasníme, je naprosto zřejmé na co budou postavy vliv potřebovat a na co ne a zda je možné jej vyhodit z pravidel totálně. Hlavní přínos takového ujasnění situace je ten, že hráči mají přehled a na základě toho se mohou rozhodnout jak naloží s rozdělováním hodnot vlastností a jaké ZS si pro své postavy budou brát. Pokud hráči NEVÍ, že se nebude používat hod kostkou na vyhodnocování některých situací a pak mají zbytečné ZS nebo zdroje vlivu, tak to není chyba pravidel, ale komunikace ve skupině. A není to nic co by nešlo napravit ve chvíli kdy se takový problém zjistí.
Pokud chtějí hráči házet a platit zdroji na zaříkávání, magii mysli nebo zvířat, zastrašení nebo na krocení zvířat je jasné, že vliv jako takový zbytečný není. Jen pokud nemají hráči zájem o nic z toho, co používá vliv, bylo by možné ho vyhodit totálně. A v tom případě by houserule bylo např. "Postavy mají jen dvě vlastnosti - Tělo a Duši a jejich hodnoty si nastaví tak aby součet byl 10". Potom ani nevadí, že část povolání přijde až o polovinu své náplně, protože by ji stejně nikdo nevyužíval.
V ostatních případech není opodstatněné vliv rušit. To že se nepoužívá hod na sociální interakci není důvod rušit vliv jako takový a není to důvod myslet si, že v pravidlech vznikne nějaká nerovnováha. Pravidla totiž nemají zabudovanou žádnou vnitřní rovnováhu. To je nechané na každé hráčské skupině, ať si to nastaví po svém. Pravidla jsou udělaná tak, aby funguvala za různých podmínek a je to tak schválně (a je to IMHO jedna ze zásadních a pozitivních charakteristik DrD2).

Takže shrnutí na závěr - houserule zrušní vlivu lze použít jen pokud skutečně nechceme používat žádné vlivové záležitosti. A nejde o to co si představujeme pod pojmem vliv, jde o to co jako vlivové záležitosti definují pravidla (tohle je taky dobré si uvědomit). Pokud chceme používat nějaké vlivové záležitosti, vliv se ponechá a ničemu to nevadí. Zásadní je ale otevřeně si říct na co se budou hody používat a na co ne a pak SE TOHO DRŽET.(pokud se řekne že na vyjednávání se neháže kostkou ale odehraje se, není možné aby hráč neúspěšné vyjednávání obrátil tím, že si hodí kostkou a vyčerpá se, jak psal Pepa. Pokud se jednou řekne že se na to nehází, tak se házet nebude!) Při dodržení tohodle jednoduchého pravidla (oficiálního pravidla - žádné houserule) bude vše fungovat. Pokud se během hry ukáže, že některé ZS postav se vůbec nepoužívají a po dohodě se ani dál používat nezačnou, mělo by se hráčům dovolit, aby tyto ZS z deníku vyškrtli a nahradili je jinými. Taktéž by se mělo hráčům dovolit přenastavit si hranice vlastností tak, že si sníží vliv a adekvátně zvýší ty ostatní, pokud se ukáže, že vlivové zdroje neotřebuje. Jde o jednoduché jednorázové úpravy, nic co by se mělo pravidelně opakovat. Tím se zajistí, že hráč, který na začátku očekával jiný styl hry, nebude za svůj špatný odhad trvale postižen.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Houserule - Poklad

Příspěvek od Fafrin »

Kvůli poslední odpovědi od Piety jsem byl trochu zklamán a tak představuji nové housetule, vlastně větev houserulí. Je vhodné je aplikovat jen pokud hrajete gamisticky a něco takového vám chybí. V příběhové hře je to zbytečná číselná zátěž navíc. Větev pravidel lze aplikovat po částež, což se pokusím znázornit.

Poklad
pravidlo snažící se primárně pokrýt nepopsanou oblast trofejí.

Poklad je nové číslo popisující bytost. Udává kolik při z její likvidace lze získat. Určuje se samostatně.
Pokud se vám nechce určovat u každého druhu bytosti zvlášť, je možno si stanovit, že je rovno Charakteristice, pokud chcete svým postavám dát více zdrojů, tak součtu Charakteristiky a Sudby. Bytosti můžeme podle vzácnosti rozlišit na tři skupiny běžné (krysy, psy, chudina, drobní duchové), u nichž je poklad v haléřích; ceněné, u nichž je poklad v groších (obchodníci, řemeslníci, lesní zvěř, běžní nepřátelé); a vzácné, u nichž je poklad ve zlatých dukátech (panstvo, selka na trhu, vzácná zvěř, vzácní a mýtičtí tvorové...)
U pokladu, zvláště u nelidí, je vhodné specifikovat co je tímto pokladem (kožešina, drápy, kostěná korunka, ocas, kly...). Je zřejmé, že některé způsoby likvidace mohou vést k poškození pokladu ještě před tím, než jej získáte. Nebo je naopak třeba specifického způsobu likvidace, aby jste pak poklad mohli získat. (Např. u běsů, jež se smrtí mizí apod.)
Poklad nemá nic společného s výbavou bytosti.

U Lidí (humanoidů) se jedná o Peníze - základně o Groše, případně Cennosti. Poklad lze lidem i ukrást.
U ostatních tvorů (zvířata, netvoři, běsové, nemrtví a oživení) hodnota pokladu určuje celkovou maximální cenu trofeje (trofejí), kterou z jejich mrtvého těla lze získat (kůže, rohy, žlázy, srdce, kosti, popel, peří apod.).
Tuto, lze po získání za odpovídající cenu prodat v místech kde lze nalézt kupce (kromě zvířat vám odpovídající cenu budou schopni nabídnout spíše až obchodníci, alchymisté a sběratelé kuriozit ve větších městech).
Trofej lze použít i jako zdroje k výrobě předmětu. (Např. roh krávy k výrobě rohu k pití či k troubení.)

Alchymie

Alchymista je schopen zpracovat trofeje z netvorů, běsů a nemrtvých do Surovin.
Naposledy upravil(a) Fafrin dne 13. 6. 2012, 02:24, celkem upraveno 4 x.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3748
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od crowen »

hmm, neviem, ci to bude fungovat u vsetkych protivnikov. Napr drak s CHAR 5 ti urcite da viac ako 5zl v trofejach - zuby, koza, lebka, pazure, krv atd, to vsetko moze mat hodnotu tisicov zlatych. A tych prikladov by bolo viac :-)
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

Hm, proto tam mluvím o přičítání sudby. Ovšem rovnost charakteristice jsem nemyslel jako dogma. Zkusím to reformulovat.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

ještě k předchozímu

ZS Tajemství Alchymie
Ten kdož zná tajemství přírodních sil, prastaré postupy a zákony života, tomu v cestě za bohatstvím a mocí stojí jen čas.
Postava s touto vyhrazenou dovedností je schopna přeměnit nouzové suroviny získané lučbou na suroviny běžné. Je k tomu však třeba rituálu v kouzelný okamžik či u magického zřídla. Množství přeměněných surovin odpovídá nejvýše síle okamžiku/zřídla. (aktivace: 1 surovina)
Postava je také mistrem v alchymistických znalostech. (Bez aktivace, Duše)

Jedná se o ZS, která má alchymistovy skutečně umožnit získávat magické suroviny, zvláště v případech, kdy to podle současných pravidel není možné a nechcete se drbat s pravidly pro poklady.
Omezení co se množství týče je tu kvůli tomu, aby schopnost pro alchymistu neznamenala nekonečný zdroj surovin. (e, že by tomu tak nebylo, ale pokud niní budete chtít generovat nekonečno, bude to omezující a otravné.)
Naposledy upravil(a) Fafrin dne 13. 6. 2012, 02:14, celkem upraveno 1 x.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

A něco jiného.
V minulosti jsem tu házel nějaké věci ohledně mastí, dryjáků a jiných spotřebních předmětů. Nejsem si jist, jak dobře byly nakonec přijaty, nicméně tu je něco dalšího, jednoduše řečeno, Lektvary pro léčení duše, vyrábí Šaman.

Čaje
(lepší název mě nenapadl, a tohle je takové, vtipné.)

Bylinné čaje spadají pod omamné látky a jedná se svým způsobem o protijedy zmíněné zmíněné na str. 66, které už nejsou vůbec dále řešeny. (Je tím, že zatímco mastičkářské protijedy lze chápat jako Lektvary, u omamných protijedů obdobnou protistranu nemáme.) Jedná se o různé bylinné a vonné vývary působící uklidňující či stimulujícím dojmem, tak aby se napomohlo uzdravení Duševních jizev, které léčeného zužují.
Z hlediska pravidel pro kouzla pro ně platí totéž co pro ostatní omamné látky - vyrábí se předepsanými obřadnými postupy (rituál), působí po požití (dosah - kontakt) a na jejich výrobu je třeba vynakládat suroviny (cena).
V příběhu se projevují ovlivněním nálady a pocitů, uklidněním, nebo naopak oživením, otupěním či zbavením této otupělosti, projasněním smyslů či myšlení.
(Rozsah) Šaman dokáže vyrábět látky působící na lidi či zvířata. Každý zdroj z lektvaru ušetří jeden zdroj cíle při hojení duševních jizev.
(Trvání) Čaj je nutno vždy připravit a podat téměř okamžitě, nejpozději do soumraku či úsvitu, není možno je skladovat pro pozdější použití. Součásti působení je totiž mnohdy samotný obřad přípravy čaje. (Tohle je místo pro nějakou ZS, která vám umožní připravovat psychofarmaka přenosná a trvanlivá.)
Následky podle pravidel jsou dále stejné jako u Lektvarů - Šaman musí při výrobě určit na jaký typ duševních jizev bude Čaj léčit.

Na Čaje se přiměřeně vztahují ZS, které se vztahují na tuto skupinu dovedností (Medicinman a mastičkářský Všelék).

Považuji zde taky za vhodné upozornit, že i když čaje vyrábí šaman, léčba lidské duše stále spadá pod zaříkávače. Pod šamana spadá léčba zvířecí duše. Výroba čajů, stejně jako lektvarů, jedů a omamných látek není vyhrazená, takže to může provádět kdokoliv.
V omezených případech je možno zvážit, zda čaj nenapomůže i léčbě Vlivové jizvy, pokud je tato způsobena spíše vnitřním stavem léčeného (typicky šamanská esence), než pohledem společnosti na něj. (Či přidat samostatné Čaje pro léčbu Vlivu.) Stejně tak je na místě zvážit, jestli třeba proti dané duševní jizvě může nějaký čajíček pomoci. (Pokud se např jedná o magický zásah, který upravil vzpomínky a podobně.)

(A vodka je ideální Všelék - léčí tělo i duši :) )
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Zvyšování hranic pomocníků

Příspěvek od Fafrin »

Zatím spíše nástřel, po diskuzi to případně nějak doformuju.

Jde o to, že když jsou Postavy schopny Pomocníkům vštěpit výcvikem nějaké ZS a dovednosti a zvyšovat Pouto, proč by jim nebyly schopny zvyšovat hranice. Takové zvyšování hranic pomocníka je navíc skvělým způsobem, jak ztvárnit jeho růst, vývoj a stárnutí a vypiplat si tak ze štěněte smrtícího vlkodava.

Zatím se mi podařilo přijít na to, že Zvěd by s příslušnou ZS měl být schopen zvyšovat vliv pomocníka (alespoň u těch inteligentních), Válečník Tělo (tady se to trochu bije s lovcem) a Lovec (nebo Šaman) Tělo, Duši a Vliv u zvířecích Pomocníků. (Duši obecně asi neumí zvyšovat nikdo, leda tak nějaký Mág + ???)
Aktuálně si nevím rady, jak to teda rozseknout.

Fungovalo by to stejně, jako jiný výcvik. Za 5 plateb +1 k vlastnosti. Jestli to limitovat Vlivem postavy či nikoliv, já jsem spíše za "Ne", ale klidně můžete.

Při výcviku bych byl spíše pro to, aby se aplikovala vhodná dovednost "vedení a výcvik xxx v yyy", než aby ZS zajišťovala i možnost úspěšně cvičit pomocníka, se kterým neumím zacházet.
Tedy Lovec umí cvičit zvířata (a Lovec - Mág je dokáže naučit i kouzelným kouskům), Válečník lidi (v boji), Zvěd lidi (mimo boj), Hraničář primitivní netvory a Běsi a jinou chamraď bych co se výcviku týče nechal Alchymistům, nebo expertním povoláním.

Takto nejde vylepšovat "vyrobené pomocníky" - Golemy a jiné vlastní oživené, Sítě a popřípadě nějaké nahouserulované přivolané kouzelnické Běsy a Avatáry.

Možná by to chtělo vlastní kapitolku o výcviku do části pomocníků.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Aljen »

Jestli to limitovat Vlivem postavy či nikoliv, já jsem spíše za "Ne", ale klidně můžete.
Mozes to limitovat vyskou danej vlastnosti u cvicitela (za kazde 3 alebo 4 alebo 5 moze zvysit hranicu o jedna, takze iba meganaboostovana postava dokaze zvysit hranicu na viac ako 5. Cisla len tak strielam, ale treba si uvedomit ze Vysoka Hranica je brutal)
Taktiez by som asi cenu nevidel ako konstantnych 5 platieb ale zvysujucu sa podobne ako puto trebars.
Cim ma byt hranica vyssia tym je tazsie ju dalej zvysovat.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 19:59

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od vzteklina »

Aljen píše: treba si uvedomit ze Vysoka Hranica je brutal)
U pomocníka? No nevim. Jeho pouto bude tak 5-7 a tak má ultimátně k dispozici 20-28 zdrojů, takže u nízké hranice to samozřejmě smysl má, ale je otázka jestli ji zvyšovat na hodnoty vyšší než 5. A najatý lapka z bestiáře má hranice 4/4/2, takže smysl by mělo zvyšování hlavně u vlivu.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Aljen »

islo mi o to ze pri konstantnej platbe mozes tlacit hranicu do aleluja
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 19:59

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od vzteklina »

Aljen píše:islo mi o to ze pri konstantnej platbe mozes tlacit hranicu do aleluja
Jo tak. No to je samozřejmě pravda. Psíka 2/2/2 si potrénuješ na 8/8/8 a pak všichni koukaj jak tvoje čivava trhá draky.
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Pieta »

Vím, že kniha k tomuhle neříká vůbec nic, a vždycky jsem tak nějak předpokládal, že tohle se bude řešit hlavně příběhově - že je možné, že se hranice nebo charakteristika pomocníkovi můžou změnit, pokud ve hře prožije něco zásadního nebo pokud bude skupina mít dojem, že už by při putování s družinou pochytil něco víc. Samozřejmě s tím, že s růstem by taky čas od času nastala potřeba znovu dohodnout platbu, protože už by vyrostl nad to, co mu postava platí.
U pomocníků často existuje poměrně přímočará možnost posílit ho tím, že mu hrdina pořídí lepší výbavu.

U oživených bych klidně alchymistu nechal udělat "redesign," zavřít se do dílny, připlatit rozdíl a golema vylepšit. Odpovídá to fungování golemů, kteří jsou drazí, poměrně omezení, ale zato vypadají přesně tak, jak si je alchymista postaví.

Co se sítí týče, tam bych to viděl jako to kombinaci obojího - na jedné straně je možné, že členové aktivně používané sítě pochytí různé nové dovednosti; na druhé straně noví členové, vybavení, trenéři atd nejsou zadarmo, takže si postava zlepšení pěkně zaplatí.

Nic z toho samozřejmě není přímá odpověď na Fafrina, protože vím, že já to pojímám mnohem volnějš, než on; jen jsem to sem chtěl sepsat. (-:
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů