QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od lapivorax »

Zdravím,

právě jsem dokončil takový rychlý přehled, jak se hraje DrD2. Základní herní mechanika v praxi. Aby mi noví hráči neseděli jak bukvice s tím, že "nevědí, co můžou dělat".

No, nebudu se tady sám hodnotit, je to na vás.

Soubor je v příloze.

Díky
Přílohy
drd-kompendium.doc
(46.5 KiB) Staženo 314 x
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od ShadoWWW »

Ač DrD2 nehraji, tak ten rychlý přehled se mi líbí.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Sarsaparillos »

lapivorax píše:No, nebudu se tady sám hodnotit, je to na vás.
Dovolím si pár postřehů z letmého prohlédnutí. (Nakonec to moc letmé nebylo a jak tak koukám, měl jsem to spíš psát revizemi přímo do wordu :-? Ale co už, snad to bude i tak mít nějaký přínos).

ZDROJE - Pokud používáte, doplnit ještě rituální předměty.
"ZDROJE slouží tvé POSTAVĚ buď k VYČERPÁNÍ nebo k PLATBĚ" - doplnil bych i AKTIVACI, je to pojem často se vyskytující v pravidlech, tak ať to nemate.
HOD - doplnil bych i ZNEVÝHODNĚNÝ HOD, když už tam máš ten zvýhodněný.
Do základních pojmů bych doplnil i pojem DOVEDNOST, popř. POVOLÁNÍ. Také by se někde zkraje měly vysvětlit VYHRAZENÉ DOVEDNOSTI, aby bylo jasné, že některé věci hráči hlásit nesmí, i když by se jednalo o možné akce.
"můžeš si hodit 2k6 (3k6)" - 3k6 bych úplně vypustil a nechal vysvětleno jen u manévru (navíc ten je vysvětlen až vzadu)
"(tedy můžeš nahlásit PROTIAKCI, i když AKCE je cílena ne na tebe, ale na někoho jiného z vaší družiny)." - protiakci můžeš hlásit, i pokud akce na žádnou postavu nemíří (a tedy nemusí mířit ani jen na postavy z družiny).
"PROTIAKCE však musí být cílena přímo proti AKCI" - doplnil bych, že protiakce musí bránit efektu akce, ne jen, že spolu musí souviset.
"O úspěchu či neúspěchu možné či náročné AKCE nebo PROTIAKCE rozhoduje HOD 2k6 (3k6) a k tomu přičtená úroveň povolání tvé POSTAVY." - V tomto bodě by už mělo být jasné, co je to to POVOLÁNÍ a jak vybrat to správné z více povolání, tj. že záleží na dovednosti, pod kterou akce spadá.
"Když hodíš na kostkách málo, takže tvá AKCE by byla neúspěšná, můžeš se vždy VYČERPAT a tak zabránit neúspěchu." - není pravda. Vyčerpat se lze jen v případě, že to ve fikci dává smysl. Představa, že se hráč může vyčerpat vždy vede přinejmenším u nás k řadě problémů.
Od pojmu ZKOUŠKA používáš docela podstatný pojem OHROŽENÍ bez jeho vysvětlení, až na konci to je myslím pozdě.
"Nebo třeba když vstoupíš do místnosti a oznámíš: „Chci si hodit, jestli si něčeho nevšimnu“." - podle mne je tohle příklad zkoušky, neodpovídá to ani tvé definici výzvy "Jedná se o AKCI prostředí, které na POSTAVU působí."
STŘET - druhá odrážka je nedopsaná (?)
"ale naopak se očekává, že to bude opravdu AKCE PROTI SOUPEŘI " - nemusí být nutně, ale budiž.
"KONFLIKT ... Je soubor AKCÍ a PROTIAKCÍ ..." - než soubor tak spíš sled nebo tak něco?
"...tak si tuto INICIATIVU můžeš schovat, ale můžeš jí pak už použít jen v případě, že v daném KOLE je proti tobě vedena AKCE. Jestliže proti tobě nikdo v daném KOLE nevedl AKCI, tak INICIATIVA tvojí postavě pro dané kolo propadá." - není pravda. Odloženou iniciativu lze využít i na protiakce, které nejsou vedeny přímo proti postavě.
"V tento okamžik se vyhodnocuje ještě AKCE PROSTŘEDÍ, jestli nějaká je (například působení jedu z otráveného šípu atd.). Hází se na VÝZVU." - doplnil bych, že se výzva podstupuje z iniciativy a nemá-li postava iniciativu, musí si zaplatit obranu, aby mohla výzvu podstoupit.
"V případě, že jsi ve ZKOUŠCE nebo VÝZVĚ hodil (a popřípadě přičetl použitou dovednost) a výsledek je 9a více, tvá AKCE je úspěšná." - předtím píšeš o přičtení povolání, teď dovednosti. Sjednoť to.
"Jako vítěz popíšeš důsledek tvé AKCE (PROTIAKCE) na rovině fikce a na rovině herní mechaniky." - ten by měl být ale popsán ještě předtím, než se hází a než je znám vítěz, ne?
"Nebo vítězná postava může udělit VÝHODU nebo snížit OHROŽENÍ nějaké jiné postavě, která se ÚČASTNÍ STŘETU." - doplnil bych "a která byla předmětem (proti)akce". Jinak z toho hráči usoudí, že mohou manipulovat s ohrožením komukoliv bez ohledu na povahu proti(akce).
"Po VYČERPÁNÍ budou tedy AKCE i PROTIAKCE obou postav neúspěšné. Jedná se o remízu." - revize pravidel se velmi snaží pojem remíza odstranit a být tebou, také ho nepoužívám. Hráči jinak mohou nabýt mylného dojmu, že v případě vyčerpání se vlastně nic nestane, což není pravda.
OHROŽENÍ - v té sekci bych nemluvil tolik o obtížností akcí, ale spíš situace. Protože i pro postavu jednoduchá a neobtížná akce (přeseknutí lana) může být prováděna ve velmi obtížné situaci (v rámci boje ve sněhové vánici a na pokraji fyzických sil), což bude ošetřeno právě tím vysokým ohrožením.
ROZSÁHLE - doplnil bych pro představu informaci o Vědmině chýši.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2385
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Fafrin »

"Každá postava má svůj DENÍK, ve kterém má mimo jiné zaznamenané své VLASTNOSTI." -> "Každá postava má svůj DENÍK, ve kterém má mimo jiné zaznamenané své VLASTNOSTI, DOVEDNOSTI(možná lépe POVOLÁNÍ), ZVLÁŠTNÍ SCHOPNOSTI a případně VYBAVENÍ".
ZDROJE jsou také čerpatelné obecně z VYBAVENÍ (buď ze zásobníků zdrojů - např. Amulety, Lektvary, Obrazce; nebo z Poškození vybavení s kvalitou.) Nezmíněným typem zdroje jsou Suroviny - oboje(vybavení, suroviny) tohle přesahuje rámec rychlé hry.
Pokud zmiňuješ zvýhodněný hod, zmiň i znevýhodněný hod.

V úvodu mi jednoznačně chybí "minimální mechanika": Hoď 2k6 a přičti použité POVOLÁNÍ.

(!Nová stránka se nedělá odklikáním odstavců, ale zalomením stránky!)

Když mluvíš o Hodu, který si již definoval, neopakuj kolika kostkami se hází, používej prostě termín HOD. (neustále opakování "2k6 (případně 3k6)" odvádí pozornost kam nemá.)

" (tedy můžeš nahlásit PROTIAKCI, i když AKCE je cílena ne na tebe, ale na někoho jiného z vaší družiny)." -> Tohle platí jen za splnění některé z těchto podmínek:
a) mám ještě iniciativu
b) akci lze považovat za mě ohrožující
c) mám ZS, které mi umožňuje reagovat obranou i na akce neohrožující přímo mne.

"Nemožná akce je automaticky neúspěšná. (PRŮVODCE by ji i tak ale měl nějak kladně zohlednit – ale je to těžké)." -> Nerozumím; Buď se hraje otevřená hra, a pak k akci nejspíš nedojde, rotože hráč zvolí akci jinou, nebo je nemožná akce stejně provedena, a pak se má jednat o čistý neúspěch se zohledněním akce do fikce a následky neúspěchu, většinou negativními či neutrálními pro postavu.

(Následky akce a Ohrožení bych probíral dříve, než akce a konflikt)
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
vzteklina
Příspěvky: 1380
Registrován: 24. 10. 2007, 19:59

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od vzteklina »

Sarsaparillos píše: ZDROJE - Pokud používáte, doplnit ještě rituální předměty.
"ZDROJE slouží tvé POSTAVĚ buď k VYČERPÁNÍ nebo k PLATBĚ" - doplnil bych i AKTIVACI, je to pojem často se vyskytující v pravidlech, tak ať to nemate.
HOD - doplnil bych i ZNEVÝHODNĚNÝ HOD, když už tam máš ten zvýhodněný.
ROZSÁHLE - doplnil bych pro představu informaci o Vědmině chýši.
V rychlém úvodu do hry bych se na tohle vykašlal. Snaha vyjmenovat všechno vede snadno k zahlcení. Naopak je dobré některé věci osekat a doplnit je až pozdějc.
Třeba ten znevýhodněný hod. Hrajeme už skoro dva roky a jestli jsme ho použili jednou... Kdyby to pravidlo nebylo, nic by se nestalo. Cpát ho nováčkům je blbost (v podstatě byrokratická preciznost).
Sem chlap! (pro ty co sou zmateni mym nickem)
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Sarsaparillos »

vzteklina píše:V rychlém úvodu do hry bych se na tohle vykašlal. Snaha vyjmenovat všechno vede snadno k zahlcení. Naopak je dobré některé věci osekat a doplnit je až pozdějc.
Rozumím a souhlasím, nicméně já jsem zastánce komplexních informací i v osekaných verzích :) Osobně bych každopádně trval na zařazení pojmu AKTIVACE, vždyť ten je v pravidlech u každé ZS. Ale výsledek si beztak musí rozmyslet lapivorax sám.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Arten_CZ »

Mě se zdá, že jsi to chytil za úplně opačný konec. Ty přeci nechceš hráčům říct - mechanika funguje takhle, používejte ji. Ty jim chceš říct - pokud provedete takovou akci (nastolíte fikční situaci), podpoří vás tato mechanika.

A o fikci, která by měla být vždy počátkem, nemáš ve vysvětlení ani slovo.

Moje představa rychlého přehledu by začínala vždy fikcí a následně na ní ukázat, jak se vyhodnotí pomocí mechaniky. Postupně bych nabaloval na příklad další prvky a u nich jasně vysvětlil, jak mají fungovat.

Připravil bych si nějaký krátký příběh, scénář, kde bych ukázal od nejjednodušší pravidla ke složitějšímu, kdy se co použije.

Bojovník jde do světa, před ním jsou dveře. Otevře je - automatická akce. Jsou zamčené? Může je odemykat - ale není kejklíř, tak by si nezapočetl bonus. Chce je vyrazit? Funguje to stejně, jen si započte bonus. Dveře se nebrání? Bude to zkouška. Neuspěl v hodu? Co teď? Souhlasí s neúspěchem, nebo se může vykoupit. atd atd

Postupně nabalovat příběhem, aby bylo vidět, kdy se co má použít, ne jen že to tam je a že to má nějaká svoje pravidla a teď je začněte nějak používat.

Pokud si měl v úmyslu sepsat výcuc z pravidel, potom to je možná správná forma, ale ukázat JAK se hraje DrD2, se ti rozhodně v tomto výtahu nepodařilo.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od ShadoWWW »

Mě se zdá, že jsi to chytil za úplně opačný konec. Ty přeci nechceš hráčům říct - mechanika funguje takhle, používejte ji. Ty jim chceš říct - pokud provedete takovou akci (nastolíte fikční situaci), podpoří vás tato mechanika.
To může vést ale taky k zmatku. Třeba nepochopení toho, co všechno má fikční příklad ilustrovat. Takže místo klasické otázky: "Je tato mechanika na tuto situaci?" Ti vznikne problém: "Jakou mechanikou se řeší tato situace?"

Z hlediska teorie složitosti vznikne složitější problém.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od lapivorax »

Velmi děkuji všem za odpovědi. Dovolím si v následujících řádcích odpovědět, aniž bych vás jednotlivě citoval.

Kdybych tu příručku nenapsal já, ale někdo z vás, tak první, co bych tomu vytkl, by byla délka. Kolik to má? Tuším 8 stránek? To je spíš rychlá smrt než rychlý start.

Proto bych spíše ubíral (ano, přesně třeba to neustále opakování 2k6 / 3k6), vymazal dublety, nebo naopak zdůraznil.

Ten nápad vložit tam příběhové příklady je velmi lákavý, ale vyplňoval bych jimi už hotový suchý text. A ten je zatím spíše chaotický.¨

Chápu i názor, že komplexní informace by měly být i v osekaných verzích. Já ale nechci udělat svůj "přehled pravidel". Těch přece je už dost a jdou dobrý. (Pod čarou dodám, že by se takové komplexní informace daly do výsledného textu dodat do glosy).

Co tedy chci? Ano, opravdu chci říci hráčům: Mechanika funguje takto.

V mém manuálku slovo "fikce" nechybí, avšak je zapadlé a rozhodně by mělo stát někde v popředí se slovem Mechanika, 2k6+úroveň použitého povolání. Ale především jsou to slova AKCE a PROTIAKCE. To jsou dvě klíčová slova (spolu s Průvodcovým popisem prostředí a situace), kolem kterých jsem začal vše nabalovat.
Průvodcovo vyprávění, AKCE a PROTIAKCE hráčů (čímž se do vyprávění zapojují a podílejí se tak na tvorbě příběhu). To je přece DrD2, ne?
Možná jsem to opravdu pojal za špatný konec. Zdá se dokonce, že jsem špatně pochopil PROTIAKCI (jdu s tím hned jinam na fórum do jiného vlákna). Některé terminologické nepřesnosti (např. tu remízu aj. jsem extra opsal z Pravidel) a další vaše připomínky zapracuji do další verze textu.

Děkuji
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2385
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Fafrin »

Hele, mám pdf se souhrnem všech mechanik na 2 A5, není to to, co vlastně nakonec chceš?
Přílohy
přehledpravidel-quick.odt
(44.77 KiB) Staženo 132 x
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od lapivorax »

Jo, to znám, to jsi už dával někam mezi doplňky tuším, že jo?

Jako přehled je to dobrý, ale já si představuji text, který dostane začínající hráč do ruky. Pro rychlé seznámení.
Ono popravdě: Tím, že se pokouším něco takového řešit, rozproudilo zvýšený zájem o Pravidla v naší družině a už se našlo pár věcí, které sice možná známe, ale nehrajeme, nebo neznáme vůbec.

Díky
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2385
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Fafrin »

Já když vysvětluju na opengamingách pravidla, mám v ruce právě tohle a popořadě jdu po tom papíře a vysvětluji jednotlivé pojmy. Doporučuji tedy strukturovat obdobně, na jednu oboustrannou A4 by ses pak měl vlézt.
Musím vyrobit nějakou aktuální verzi dle zkušeností a záměrů z dělání revize.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od lapivorax »

Zdravím všechny.

Ne, nezapomněl jsem na to, ale čekám stále, kam se pohne Revize pravidel. Protože když pak mám psát o Manévrech atd, tak to je o ničem, když hrozí zase změna.

Přesto si dovolím to tady zveřejnit. No, to není to správné sloveso. Spíše kydnout. Ano, kydnu to tady. Je to opravdu hrubý domácí produkt, surové a nedodělané a opravdu nepočítám s tím, že to budete mít kdo chuť číst celý. Dokonce nechávám i tu pasáž, kdy jsem ve vlaku usnul... Poznáte sami.

Až bude v Revizi jasno a budu mít čas, tak to nějak došroubuju.

Děkuji a přeji hebký den.
Přílohy
drd-uvod2.odt
(29.33 KiB) Staženo 113 x
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2385
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: QUICK START aneb jak rychle vysvětlit DrD2

Příspěvek od Fafrin »

Díky.

Co se manevrů týče, nevypadá to, že by tam byla změna, kromě lepšího uchopení rozsáhle v některých situacích (řezání lan na kterých visí hodně osob a sekání žebříků), manévrech z vybavení(zbraní)(budou) a manévry na iniciativu.

Pasáž, kde jsi usnul je super :)
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů