Lid versus...
Moderátor: Raven
Lid versus...
Čtenáři versus autoři
Debatujte o článcích, které jste si v Drakkaru přečetli
R
Mňo, Argo, nechceš tam změnit (klidně formou zjednodušení, ne rozepsání) to "nikdo nemá tušení" u těch týpků s Frankensteinem a to, že Terminátor byl první, když nebyl? I když vím, že by to teda rozbilo tvou terminologii (terminátorologii?) s Efektem Terminátora (TM).
Jo, a Raven je v tom reviewování nevinně, já jsem jenom rozjetý z korektur diplomek kolegům. Ať si mi ze školy troufnou poslat nějakou bakalářku na oponenturu, muhaha.
Debatujte o článcích, které jste si v Drakkaru přečetli
R
Mňo, Argo, nechceš tam změnit (klidně formou zjednodušení, ne rozepsání) to "nikdo nemá tušení" u těch týpků s Frankensteinem a to, že Terminátor byl první, když nebyl? I když vím, že by to teda rozbilo tvou terminologii (terminátorologii?) s Efektem Terminátora (TM).
Jo, a Raven je v tom reviewování nevinně, já jsem jenom rozjetý z korektur diplomek kolegům. Ať si mi ze školy troufnou poslat nějakou bakalářku na oponenturu, muhaha.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Re: Příprava 40. čísla
Faskal:
Člověče, moc nechci.
Frankensteinovo monstrum je, řečeno s Dr. Drápalem, jen takové nakročení na tu trasu člověku podobnému strašidlu; jeho jinakost byla poněkud patrná již na první pohled.
Dílo zkázy dokončili až ti upíři. A podstaně využil až Dracula - má prostě dost stránek, věnovaných čistě strašidlu.
Jiné nedorozumění jsou ti androidi - ti byli všichni automaticky podobní lidem, počínaje Čapkovými roboty. Vrátanie Roya. Nicméně, to uvědomění si, že to nemá vůbec žádný smysl, jen ten, že si robota podobného ledničce umíme hůř představit, přišlo až později (Roy se, mimochodem, neměl s lidmi vůbec setkat).
Terminátor je nový v tom, že je jeho lidská podoba záměrný podvod. Až do té míry, že je tam to krvácení a podobně.
Trochu se tahle rovina mihla v Lemově Vyšetřování; a asi by se našlo i něco staršího; třebas svým způsobem Věc, že; ale to bych zase zmizel v podrobnostech výjimky, což je přesně to, čeho se obávám.
Pohled okem strašidla má asi taky starší a složitější historii. Skoro určitě nebyl Terminátor první. Pokud to někoho fakt zajímá, lze o tom vyvolat následnou debatu.
Člověče, moc nechci.
Frankensteinovo monstrum je, řečeno s Dr. Drápalem, jen takové nakročení na tu trasu člověku podobnému strašidlu; jeho jinakost byla poněkud patrná již na první pohled.
Dílo zkázy dokončili až ti upíři. A podstaně využil až Dracula - má prostě dost stránek, věnovaných čistě strašidlu.
Jiné nedorozumění jsou ti androidi - ti byli všichni automaticky podobní lidem, počínaje Čapkovými roboty. Vrátanie Roya. Nicméně, to uvědomění si, že to nemá vůbec žádný smysl, jen ten, že si robota podobného ledničce umíme hůř představit, přišlo až později (Roy se, mimochodem, neměl s lidmi vůbec setkat).
Terminátor je nový v tom, že je jeho lidská podoba záměrný podvod. Až do té míry, že je tam to krvácení a podobně.
Trochu se tahle rovina mihla v Lemově Vyšetřování; a asi by se našlo i něco staršího; třebas svým způsobem Věc, že; ale to bych zase zmizel v podrobnostech výjimky, což je přesně to, čeho se obávám.
Pohled okem strašidla má asi taky starší a složitější historii. Skoro určitě nebyl Terminátor první. Pokud to někoho fakt zajímá, lze o tom vyvolat následnou debatu.
Re: Příprava 40. čísla
U toho prvního narážím na něco jiného. Píšeš, že detaily nikdo nezná, ale anglicky psaná jazykověda to má zmapované, zdá se. Pak mi vyvracíš něco, co jsem tady neřekl, i když nebudu popírat, že si to myslím.
S druhou částí dál zdvořile nesouhlasím, ale s tím asi nic neuděláme. A nechci spoilovat budoucím čtenářům obsah tvého článku a jenom zmíním jinou povídku od Dicka, pokud nesouhlasíš s mým výkladem elektronických ovcí.
Second Variety (1953), později neúspěšně zfilmovaná jako Screamers (1995): ... "[Nějaký kritik] also remarked on the similarities between "Second Variety" and the Terminator films, writing: 'When the claws/screamers start changing, their newest models take human forms for much the same reasons the T-800 was created.'"
... "The Terminator franchise similarly features a post-nuclear war world where killer robots develop newer models that appear fully human."
S druhou částí dál zdvořile nesouhlasím, ale s tím asi nic neuděláme. A nechci spoilovat budoucím čtenářům obsah tvého článku a jenom zmíním jinou povídku od Dicka, pokud nesouhlasíš s mým výkladem elektronických ovcí.
Second Variety (1953), později neúspěšně zfilmovaná jako Screamers (1995): ... "[Nějaký kritik] also remarked on the similarities between "Second Variety" and the Terminator films, writing: 'When the claws/screamers start changing, their newest models take human forms for much the same reasons the T-800 was created.'"
... "The Terminator franchise similarly features a post-nuclear war world where killer robots develop newer models that appear fully human."
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Re: Příprava 40. čísla
Vytrvale vzdorující Faskal:
mezipomlčku – a možná je už dnes nezná nikdo – lze směle úplně vyhodit, to jsou ty redudnatní a potíže působící odbočky. No problem.
Spojení u terminátora nikdo nepostřehl lze směle nahradit málokdo postřehl. A duše bude mít pokoj; je to zajisté přesnější.
pro úplnost budiž poznačeno, že Faskal vyhrál a prosadil svou, a to s dodatkem, že:
Screamers znám a jsou mimo veškerou pochybnost; tam to je. Lem to má v Míru na Zemi. Což je zase skoro současná věc.
Jo, vlastně už vím; Maska (1974), naprosto dechberoucí Lemova povídka (v kontextu jeho psaní naprosto mimořádná) - tam je to taky.
Myšlenka je vlastně dost příznačná pro Dicka i Lema.
sloučeno do jednoho
R
mezipomlčku – a možná je už dnes nezná nikdo – lze směle úplně vyhodit, to jsou ty redudnatní a potíže působící odbočky. No problem.
Spojení u terminátora nikdo nepostřehl lze směle nahradit málokdo postřehl. A duše bude mít pokoj; je to zajisté přesnější.
pro úplnost budiž poznačeno, že Faskal vyhrál a prosadil svou, a to s dodatkem, že:
Screamers znám a jsou mimo veškerou pochybnost; tam to je. Lem to má v Míru na Zemi. Což je zase skoro současná věc.
Jo, vlastně už vím; Maska (1974), naprosto dechberoucí Lemova povídka (v kontextu jeho psaní naprosto mimořádná) - tam je to taky.
Myšlenka je vlastně dost příznačná pro Dicka i Lema.
sloučeno do jednoho
R
Re: Lid versus...
ja sa medzipomlčky - teda vlastne vsuvky - zastanem, mám ju rád. čiarky a zátvorky niekedy nie sú to pravé
ale inak som ťažko offtopic, to robí len tá sloboda slova, pokračujte prosím
R - oficiálne prvý strih? gratulujem
ale inak som ťažko offtopic, to robí len tá sloboda slova, pokračujte prosím
R - oficiálne prvý strih? gratulujem
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Lid versus...
Morechu, nešlo o pomlčky, ale o tu kruzívu mezi nimi.
Pro zachování kontextu ještě tento předchozí oprávněný protest k téže problematice:
Barkerovy ruce v eposu Revoluce těla.
Zda Wild West, to nevím, ale v seznamu mám položku 11 - Auto, o takové strašidelné míchačce (model Tatra 111, s tím řvoucím motorem). Vlastně jsme měli podobný nápad s kolegou Spielbergem; on tam měl vevnitř (možná) řidiče, ale jako by se stalo. A měl to mnohem lepší a o kus dřív.
Pro zachování kontextu ještě tento předchozí oprávněný protest k téže problematice:
Příspěvekod ilgir » 09 srp 2013 20:29 píše: Jo, k těm strašidlům. Nějak z typologie vypadl typ strašidel, která jsou nestandardně se chovajícími běžnými věcmi. Mandl a auta od Kinga třeba. Jinak fajn pojednání, i když trochu rozkecané.
Raven píše:mandl!!!!
teď jsi mě potěšil, Ilgire, to je brutopovídka
Přidávám - samozřejmě Bradbury; Město, Rakev, Studna za všechno.Wild West píše:Připomínka je zcela správná. Je to celý docela důležitý obor strašidel, který mi kdovíproč vypadl; takové věci jsem kdysi v pradávnu sám páchal.
Barkerovy ruce v eposu Revoluce těla.
Zda Wild West, to nevím, ale v seznamu mám položku 11 - Auto, o takové strašidelné míchačce (model Tatra 111, s tím řvoucím motorem). Vlastně jsme měli podobný nápad s kolegou Spielbergem; on tam měl vevnitř (možná) řidiče, ale jako by se stalo. A měl to mnohem lepší a o kus dřív.
Re: Lid versus...
Oponent je spokojen.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Re: Lid versus...
Námitka proti novému Drakkaru je jasná už před stažením - obálka se změnila.
Něco tam chybí.
Něco tam chybí.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12359
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lid versus...
Kehhh?Wild West píše:Námitka proti novému Drakkaru je jasná už před stažením - obálka se změnila.
Něco tam chybí.
Care to elaborate? Vůbec nevím o čem mluvíš.
Re: Lid versus...
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Lid versus...
Pro šílence - pár Faskalových poznámek ke strašidlům:
1) Jak to bylo tenkrát s tou domácí Shelleyovic soutěží:
Theophille Gauitier, autor znamenité šermovačky kapitán Fracasse, jest mi naopak znám v nejlepším; je to bezva romantik, kterého zlákala mimo jiné i upíří tematika. Clarimonde je francouzsky i anglicky, nicméně byla kýmsi přeložena a zčeštěna na Clarimondu, a potažmo překládána i co Mrtvá milenka, a dokonce vznikla zajímavá pavoukodlačí mutace od neznámého autora, kterou jsem slyšel vyprávět. Rozhodně berte všechny verze, co půjdou kolem. To, že angličani neumí francouzsky je fakt jejich problém.
3) Štěpný dodatek k Draculovi:
6) Stran nekromantů - že je vynalezl Lovecraft:
7) Doppelganger a setkání se sebou samým:
To jen na okraj k těm, co jim připadalo, že téma je vyčerpané; spíš jsem do něj jen velmi opatrně nahlédl, a lovil několik velmi konkrétních myšlenek, které pokládám za podstatné.
1) Jak to bylo tenkrát s tou domácí Shelleyovic soutěží:
Faskal and wiki píše:No, en.wiki tvrdí, že to bylo jaro 1816. Zadání bylo podle všeho „přátelská soutěž ve psaní díla s nadpřirozenými prvky“, které padlo krátce poté, co si vyprávěli duchařské příběhy a povídali si o hrůzných pokrocích vědy. Tolik jsem slyšel a wikipedie mne v tom utvrzuje. A jo, v té knize jsou strašidla hned dvě – první je to monstrum, druhé je ten vědec.
en wiki píše:„"The Vampyre" was first published on 1 April 1819 by Henry Colburn in the New Monthly Magazine with the false attribution "A Tale by Lord Byron".“ … „Initially, the author was given as Lord Byron. Later printings removed Byron's name and added Polidori's name to the title page“ … “ „The story was an immediate popular success, partly because of the Byron attribution“ … Polidori was inspired by a fragmentary story of Byron's, Fragment of a Novel (1816), also known as "A Fragment" and "The Burial: A Fragment", and in "two or three idle mornings" produced "The Vampyre".
2) Dále Faskal pochybuje o Gautierovi:Faskal píše:Bylo to nejdříve vydáno pod Byronovým jménem, což dopomohlo oblíbenosti tohoto díla a možná proto to známe dodneška. Polidori se nicméně skutečně inspiroval nějakými črtami od Byrona. Takže bych neřekl dokončení, jako spíš zdroj inspirace.
v angličtině je to Clarimonde; doporučuji zvážit připojení seznamu použité literatury s celými názvy autorů a děl, zrovna v tomto případě mi ten člověk nic neříká a není úplně triviální to jednoznačně dohledat.
Theophille Gauitier, autor znamenité šermovačky kapitán Fracasse, jest mi naopak znám v nejlepším; je to bezva romantik, kterého zlákala mimo jiné i upíří tematika. Clarimonde je francouzsky i anglicky, nicméně byla kýmsi přeložena a zčeštěna na Clarimondu, a potažmo překládána i co Mrtvá milenka, a dokonce vznikla zajímavá pavoukodlačí mutace od neznámého autora, kterou jsem slyšel vyprávět. Rozhodně berte všechny verze, co půjdou kolem. To, že angličani neumí francouzsky je fakt jejich problém.
3) Štěpný dodatek k Draculovi:
4) Skeptická poznámka stran počátků čarodějnictví, že jako moc nevíme, se shoduje:Faskal píše: rysy hraběte jsou přesně to, co tamější společnost považovala za etalon zločince; Gould ve své knize Jak neměřit člověka zmiňuje, že popis Drákuly je „vykradený“ z vědecké práce o typologii zločinců. Anglická verze je tady, dej si tam vyhledat „dracula“ a najdeš:
http://robinlea.com/pub/The_mismeasure_of_man.pdf
Kromě toho je Dracula jasný zástupce „invazní literatury“, což přináší další výkladové vrstvy.
Argonantus píše:Výzkumy na tomto poli jsou pro mne stále ještě velmi otevřené; mám podezření, že strašidla tohoto druhu byla tak strašidelná, že se jich obávala sama literatura a tudíž je příliš nerozpracovala.
5) Trocha démonologie:Faskal píše:Doporučuju se zeptat Pandy na Egypt, ve kterém se dobře nekromantilo. Gilgameš byl zběsilý. Nevím, co staré šamanistické tradice. A vůbec, tohle celé je archetyp zneužití moci.
Ano, je toho fakt hodně; a právě proto jsem se dotoho nechtěl vrhat, protože by z toho zase vylezl hodně obézní odstavec přinejmenším. A myšlenku stran vztahu Lucifera a Jitřenky dále zkoumám; nabízí se řešení, že to nějak souvisí s těmi býčími rohy, což bychom se k té venuši dostali snadno.Faskal píše:já měl za to, že těch spisů bude povícero, kdysi jsem procházel wikipedii a takových věcí tam bylo. Židovská literatura jich má taky mraky. Taky bych na tomto místě protestoval proti tvému odmítnutí myšlenky, že lucifer je jitřenka
6) Stran nekromantů - že je vynalezl Lovecraft:
Tady je možná malinko nedorozumění; o nemrtvých v dávných dobách není pochyb, ale jejich umělé vytváření je myšlenka zcela jiného druhu.To bych neřekl. Tohle téma dost točila Severská mytologie a nejen ona. Kromě toho vzpomeňme tanec smrti, danse macabre
7) Doppelganger a setkání se sebou samým:
No, a třeba taky Golem by Meyrink. Tohle je opravdu veliké vynechané téma, které se jednak nevešlo, jednak jsem ho neprávem odbyl.Když mluvíš o Barkerovi, chybí mi tady kategorie, kdy je strašidlo sám hrdina nebo jeho odraz, jak tomu bylo třeba v Imajice, ale i na řadě dalších míst.
To jen na okraj k těm, co jim připadalo, že téma je vyčerpané; spíš jsem do něj jen velmi opatrně nahlédl, a lovil několik velmi konkrétních myšlenek, které pokládám za podstatné.
Naposledy upravil(a) Argonantus dne 7. 10. 2013, 21:09, celkem upraveno 2 x.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 12359
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lid versus...
Já bych k tomu článku měl jednu krátkou poznámku. Specificky také k Drákulovi.
Podle mě totiž není představitelem kategorie "člověk s nadpřirozenými schopnostmi", ale naopak součást kategorie, kterou specifikoval C.S.Lewis ústy pana Bobra v Lvu, čarodějnici a skříni:
Podle mě totiž není představitelem kategorie "člověk s nadpřirozenými schopnostmi", ale naopak součást kategorie, kterou specifikoval C.S.Lewis ústy pana Bobra v Lvu, čarodějnici a skříni:
Prostě něco, co bylo člověkem... ale už není. Pořád tak vypadá a o to je nebezpečnější, ale jeho pohnutky jsou stejně cizí jako u Aliena (nebo Aljena). Jasně, je to drobnost a musel jsi generalizovat pro potřeby článku, ale podle mě měl pan Bobr zásadní pravdu a tahle kategorie je taky důležitá.Lev, čarodějnice a skříň píše:Ale když to vezmeme všeobecně, můžete dát na má slova: jakmile se setkáte s někým, kdo je skoro člověkem, ale ne úplně, nebo člověkem byl a už není, nebo by měl být člověkem, ale není, mějte oči na šťopkách a sekeru po ruce.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Lid versus...
Názor pana Bobra se víceméně týká všech entit, spadající do definicí strašidla vůbec, a speciálně ho lze zdůraznit k celému druhému dílu. Je platný všeobecně a výjimky nestojí za řeč. Kam Bobrova sekera tne, obvykle nepochybí.
Slabé místo Bobrovy teorie je v těch situacích, kdy se sekera nechytá.
Slabé místo Bobrovy teorie je v těch situacích, kdy se sekera nechytá.
Re: Lid versus...
Fakt to chceš?
Pérák je hodně školometský článek.
Na druhou stranu, to, že jsem u péráka usínal, bylo spíš způsobeno mým stavem než že by za to mohl článek jako takový. A pozor. Hláškovat umíš, ne že ne. Samozřejmě svým jemným, nepodbízivým způsobem.
Pérák je hodně školometský článek.
Mrkni na články od Ecthelionů, kteří dokážou i nudné téma typu platidla ve Viktoriánské Anglii ( ) podat čtivým způsobem. Jo a Argo to umí taky. Jeho prapodivné obraty mě baví dodnes.Raven asi v nějaké bakalářce píše:Geneze superhrdiny a její zpětné odkrývání a rekonstruování je rovněž nezanedbatelným prvkem v kontextu žánru superhrdinských comicsů, snad právě proto,
Na druhou stranu, to, že jsem u péráka usínal, bylo spíš způsobeno mým stavem než že by za to mohl článek jako takový. A pozor. Hláškovat umíš, ne že ne. Samozřejmě svým jemným, nepodbízivým způsobem.
Toť.Není nikdo (snad až na gestapáky bez nadějí na služební postup), kdo by se neobdivoval činům maskovaného superhrdiny.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů