Vypravečské techniky

Odeslat odpověď


Odpověď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) :( :-? 8) :lol: :P :oops: :cry: :roll: ;) :-o :evil: :mad: :-| :clap: :think: :doh: :naughty: :dance: $D :vamp: O-) :eyecrazy: :>;o) :>:o/ :8oO $lol$ $-o :toot: :idea: :arrow? :!: :?:
Zobrazit další smajlíky

BBCode je zapnutý
[img] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Vypravečské techniky

Re: Vypravečské techniky

od Jerson » 24. 7. 2018, 18:06

To jen v reálném světě se v hospodě nedá dělat prakticky nic z výše vyjmenovaného, tedy ne s nějakou velkou úspěšností ;-)

Re: Vypravečské techniky

od Jarxes » 24. 7. 2018, 07:57

PardGalen píše: 18. 7. 2018, 11:59 Přijde mi to jako rada víc pro hráče než vypravěče.
Ani ne, když to vypravěč nezprostředkuje... Řada vypravěčů dost zapomíná na to, že se v hospodě dá dělat i něco jinýho než koupit pokoj, najíst se a přespat... A tohle neni jen fantasy věc, ve scifi se stejně daj užívat kantýny a obchodní stanice v hlubokým vesmíru. V Cyberpunku stejně můžou posloužit zaplivaný noční kluby, a i v Postapo se dá najít pro řadu míst podobný využití.

Re: Vypravečské techniky

od PardGalen » 18. 7. 2018, 11:59

Jarxes píše: 18. 7. 2018, 06:02 Krčmářský princip
Přijde mi to jako rada víc pro hráče než vypravěče.

Re: Vypravečské techniky

od Jarxes » 18. 7. 2018, 06:06

Mimochodem dovoluji si část vašich jmenovaných technik zpracovat do části "Průvodce pro vypravěče", v mojí práci na Modusu, i s odkazem užití materiálů na RPG Fóru. Přece jenom, o tom to je, tyhle rady užívat mezi vypravěči a zvlášť pak začínajícím vypravěčům se část bude sakra hodit (když se k tomu dostanou).

Re: Vypravečské techniky

od Jarxes » 18. 7. 2018, 06:02

Krčmářský princip

Aneb, když nevíš coby? Zajdi do hospody…

Hospodský vždycky může mít nějaké drby a tipy z okolí, kupcům se vždycky může hodit nějaká ochranka do karavany navíc, nějaký hraničář, dobrodruh nebo voják může hledat pomocnou ruku, nebo nějaký učenec bude chtít prozkoumat místo které je bohužel okupované nemrtvou cháskou či skřety… A to jste slyšeli že se v téhle krčmě ztrácejí už měsíc věci? Snad duch? Nebo někdo má jen nenasytné kapsy? V hospodě může prostě družina najít všelicos, od informací, a úkolů po výhodný obchod nebo možnost přivýdělku ve rvačkách, kartách nebo kostkách...

Re: Vypravečské techniky

od York » 25. 10. 2016, 11:59

Ďáblův advokát

:arrow? Zpochybni hráčovo rozhodnutí podrobnějším nebo dramatickým popisem.


Příklad:

Podzemní chodba, kterou dvě postavy prozkoumávaly, vyústila do nějaké rozlehlé prostory. Ukázalo se, že je to velká jeskyně, jejíž dno je zhruba o tři metry níž. Dole se rozvaloval velký šavlozubý tygr. Postav si očividně všiml, protože k nim otočil hlavu. Jedna z postav, znalá přírodní magie, začala vydávat zvířecí zvuky - zřejmě se snažila na šelmu zapůsobit.

Vypravěč: Šavlozubý tygr se zvedl, přikrčil se a skáče přímo na vás. Co děláte?

Hráč druhé postavy: Trochu ustoupím.

Vypravěč: Takhle velkou šelmu jsi ještě v životě neviděl. Má přes dva metry, její tesáky jsou dlouhé skoro jako tvoje ruka a na tlapách má určitě nechutně ostré drápy. Skoro bez námahy vyskočila dva metry do dálky a tři do výšky, dopadla přímo před tebe. Určitě jsi úplně v klidu?

Hráč: Hmm, máš pravdu, to asi fakt ne. Zdrhám.


• První hráčova reakce byla odpověď z křesla čajovny, chladné a logické rozhodnutí (a hráč navíc viděl, jak druhé postavě padly kostky na použití schonosti). Druhá reakce byla mnohem víc v roli postavy.

• Hráč se stále může rozhodnout chování své postavy nezměnit. To naprosto v pořádku, rozhodně se mu nesnaž tvrdit, že "takhle by jeho postava určitě nejednala". Smyslem téhle techniky není přesvědčit jej o své pravdě, ale dát mu možnost silnějšího prožitku a odpovědnějšího rozhodnutí. Zároveň mu tím umožníš sdělit ostatním o své postavě něco zajímavého, třeba jaké jsou její silné stránky.

• Nemusí se to týkat jen vypjaté dramatické situace. Stejně se dá postupovat třeba když není jasné, jestli něco spadá pod schopnosti či znalosti postavy. To zase může vést hráče k tomu, aby o své postavě řekl něco víc - třeba jak se zrovna k těmhle konkrétním znalostem dostala.

Re: Vypravečské techniky

od York » 6. 9. 2016, 11:21

Příběhový generátor "náhody"

:arrow? Nebojte se bez hodu rozhodovat o tom, jak věci dopadnou, hrajte ale dál s tím, že postavy v příběhu to neví.

Představte si následující situaci: Postavy dostaly od profesora egyptologie za úkol najít kočičí mumii, která mu zmizela z trezoru. Po usilovném pátrání se jim podařilo ztracenou kočku najít v luxusní rezidenci v chatové oblasti nedaleko Prahy - měla ji tam jedna z profesorových známých, která u něj byla nedávno na návštěvě. Postavy se nakonec rozhodly, že se jim ani trochu nechce riskovat vloupání do velmi dobře zabezpečeného pozemku. Místo toho zavolaly profesorovi, řekly mu, co zjistily a nechaly na něm, aby rozhodl o dalším postupu. Profesor odpověděl, že tam osobně přijede a zkusí se se svou známou domluvit.

V tenhle moment jsem potřeboval rozhodnout, jak domluva dopadne. Mohl jsem si na to hodit kostkou - to je klasická nestranná technika, která může vést k nepředvidatelným příběhovým důsledkům. Jenže mně v téhle situaci přišlo hodně nepravděpodobné, že by profesor odešel s prázdnou - přece jen šlo o zjevnou krádež a nabídka, že na celou záležitost prostě zapomene, když mu kočku vrátí, byla pro jeho známou jasně výhodná.

Takže výsledek byl daný - profesor uspěje a kočku si odnese. Mohl jsem to prostě hráčům říct a dějovou linii tím ukončit - ale to by byla celkem nuda.

Místo toho jsem využil toho, že profesor neví, že výsledek jsem už rozhodnul, a hrál jsem dál: "Dobře, půjdu si s ní promluvit," řekl profesor. "Myslím si, že bude rozumná a kočku mi prostě vrátí, ale mohu se také plést. Co v takovém případě uděláme?"

Tahle otázka vedla k dalšímu pokračování rozjeté scény - z pohledu hráčů prostě napínavá situace pokračovala (napínavá proto, že to bylo vyústění poměrně komplikovaného pátrání, stále nebylo jasné, jak to dopadne a stále hrozilo nebezpečí spuštění poplašného systému). Nehledě na to, že jsem bez hodu rozhodnul o výsledku jedné z variant, byl výsledek celé akce stále otevřený a mohlo to dopadnout všelijak, podle toho, pro co by se hráči rozhodli a jak by se jim to podařilo.

Kdybych si místo toho na výsledek rovnou hodil a podle toho hrál dál, tak mohl padnout "neúspěch" a já bych se musel zamyslet, co to znamená a co se bude dít dál - což by nejspíš byla nějaká forma příběhové komplikace, na kterou by hráči museli reagovat. Ale mohlo se taky stát, že by profesorovi padl "úspěch" a dějová linie by tím skončila. Díky tomu, že jsem se rozhodl neházet, ale hrát dál s tím, že profesor o tom neví, jsem vyloučil možnost poměrně nudného výsledku a zároveň zajistil, že ať už to dopadne jakkoliv, bude to vyplývat z hráčských rozhodnutí a z kontextu děje a situace. A co je ze všeho nejdůležitější: bylo to pro mě výrazně zajímavější, protože jsem se díky tomu mohl bavit posloucháním, co hráči vymýšlí a mohl jsem být napjatý, jak si s tím postavy nakonec poradí.

Diskuze o této mechanice pokračuje jako Příběhový generátor "náhody", aneb kdy arbitrálně rozhodovat
Faskal

Re: Vypravečské techniky

od OnGe » 2. 9. 2016, 16:46

Smrady měli asi taky trochu posunutý, když se splašky lily na ulici a s tím mytím to taky dvakrát nepřeháněli.

Re: Vypravečské techniky

od York » 1. 9. 2016, 10:51

Argonantus píše:jako že lidi vnímali ve středověku barvy a smrady jinak?
Někde jsem narazil na úvahu, že ano (alespoň co se těch barev týče). A to proto, že dokázali vyrobit jen určitá barviva a ostatní barvy díky tomu neměli tak "nakoukané". Ne, že by je nedokázali rozlišit, ale na první pohled by je to praštilo do očí jako něco mimořádného.

A vlastně i ta vzácná barviva takhle fungovala. Velmož nemusel mít šaty nijak zvlášť zdobené, stačilo, když je měl obarvené něčím, co bylo velmi těžko k sehnání (Fénický purpur, například).

Re: Vypravečské techniky

od Argonantus » 1. 9. 2016, 10:06

jako že lidi vnímali ve středověku barvy a smrady jinak?

Re: Vypravečské techniky

od ilgir » 31. 8. 2016, 12:38

Dost dobré. Ještě by se hodila aplikace na středověk (fantasy), protože pár věcí tam je dost jinak.

Re: Vypravečské techniky

od crowen » 31. 8. 2016, 11:57

Perfektna pomocka, ako vniest do hry motivacie a popisy postav z roznych spolocenskych tried.

Obrázek

Re: Vypravečské techniky

od Conlai » 31. 3. 2016, 12:09

Oddělil jsem Howkyho tezi o ukazování/popisech hráči do nového tématu.

Re: Vypravečské techniky

od morech11 » 12. 4. 2015, 19:50

Ecthelion píše:
morech11 píše:koľkokrát ani nemusíš použiť zrak vôbec.
Velmi trefná poznámka - pokud není důležité, jak přesně interiér hospody vypadá a důležitější je nálada a atmosféra, pak vynechání zrakového vjemu a naopak posílení dalších smyslů je jeden z dobrých nástrojů, jak toho docílit.
to sa ostatne dá vyhnať ešte do extrému a opisy redukovať na minimum. opisovať len veci, ktoré dajú hráčom pocity, alebo ich upriamia na dôležitý element prostredia
je jedno, ako vyzerá krčma, je jedno, kto v nej je, ale nie je jedno, že tam niekomu robili ústa...
dej a detaily nech si vymyslia hráči :)

Re: Vypravečské techniky

od Ecthelion » 12. 4. 2015, 16:56

morech11 píše:napríklad ten popis tu bol trochu zahlcujúci :)
Rozhodně. Chtěl jsem v ukázkovém textu zapojit všechny smysly, ale v realitě je to samozřejmě už trochu moc. $D Všeho s mírou, pointa byla - nepoužívat jen jeden smysl, ale zapojit do popisů i ostatní, výsledkem může být lepší vcítění a "vpravení" hráčů do hry.
morech11 píše:koľkokrát ani nemusíš použiť zrak vôbec.
Velmi trefná poznámka - pokud není důležité, jak přesně interiér hospody vypadá a důležitější je nálada a atmosféra, pak vynechání zrakového vjemu a naopak posílení dalších smyslů je jeden z dobrých nástrojů, jak toho docílit.

Nahoru