Válka neskončila

Vložil(a) Markus dne
4
Průměr: 3.3 (4 hlasů)
2018
Sociální dobrodružství, ve kterém hráči mezi pár vesnicemi vyšetřují původ záhadné otravy

V panství Braddock v odlehlé části Thurenského království neznámá síla během několika dnů téměř vyhubila místní obyvatele. Družina je tam vyslána, aby zjistila, o co jde, a zabránila opakování tragédie. Dokáže to družina zastavit, nebo se stane vědomě či nechtěně nástrojem pomsty? V průběhu dobrodružství bude družina pravděpodobně postavena před několik silných dilemat.

Válka neskončila je vyšetřovací dobrodružství s důrazem na sociální rovinu hry. V první části hry navštěvují hráči zbídačelé osady, baví se se šlechtou i nuzáky, sbírají stopy. Je tu jedno městečko, jedna vesnice a osada elfů, se kterými lidé vedou nesouvisející, ale katastrofou vyhrocený spor o poddanství, a jedna jeskyně plná pastí.

Kategorie produktu
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Zpátky do dungeonu Markus Recenze: Válka neskončila

4

Z tohodle dobrodružství jsem dost rozpolcený.

 

Zápletka je skvělá, dává smysl a nerozpadá se při důkladnějším pohledu. Tak akorát historie. Deklarované složité volby tu opravdu jsou, organicky začleněné v ději.

NPC jsou zajímavé, je radost za ně hrát a strkat je hráčům do cesty. Mají motivace i charakter.

Je tu spousta drobných detailů, které oživují celé prostředí (nazdobená kostra mantichory, stromek s vlastní duší…).

Všechno to krásně funguje. A pak postavy vlezou do dungeonu.

Jak je zbytek dobrodružství skvělý, tak je dungeon… nedobrý.

 

Jednak je až zbytečně velký. Spousta odboček sice budí dojem přírodní jeskyně, ale zároveň chybí nějaká signalizace, takže výběr cesty je dost arbitrární rozhodnutí. A důležitá je vlastně jen jedna místnost.

V jeskyni se mají objevovat duchové. Tím že tu ale není žádný mechanismus nebo klíč, kdy nebo aspoň kde je nasadit, tak jsem na ně prostě zapomněl, protože jsem musel vymýšlet hady.  Na spoustě míst jsou totiž hadi, ale jeden obecný odstaveček neposkytuje moc vodítek pro jejich vložení do hry.

Nepotřebuju konkrétní číselnou implementaci, ale proč u pastí může být vymyšlená každá zvlášť, ale hadi ne? Pasti jsou přitom fakt v pohodě. Ve chvíli, kdy mi autor napíše na podlaze je slabá žíravina a kameny na zdi jsou nastražené tak, aby vypadly tak už znám svůj systém natolik, abych věděl, co s tím.

Díky vyimprovizované signalizaci jsem ale naštěstí poměrně rychle navedl svou družinu do srdce dungeonu a tam už opět převzaly otěže dobrá zápletka a zajímavé postavy, takže konec byl super.

Kdyby se daly dát půlky, tak dám 3,5. Protože ne, tak dávám čtyři, protože nápady jsou tu fakt super.

3

Tahle hra je plná kontrastů.

Obsahuje velmi pěknou a funkční zápletku, zajímavé cizí postavy, i promyšlené falešně stopy udělané tak, aby jejich odhalování bylo zajímavé, nikoliv frustrující. NPC mají jasné a čitelné motivy, ale zároveň hráči mají možnost je změnit. Předkládané problémy nejsou úplně černobílé a hráčské postavy mohou děj mnoha způsobem ovlivnit a nasměrovat. Potud skvělé. Zároveň jsou ale klíčové informace roztahané skoro po celé knize, bez zjevného klíče, takže někdy jsou informace o NPCčkách schované v popisu lokaci, jiny najdete střípek o lokaci schovaný v popisu NPCčka.

Je tu jeden větší dungeon založený na pastech. Má krásnou mapu, kterou ale můžete jen obtížně ukazovat hráčům, protože je určena pro GMy a jsou v ní vyspoilované pozice pastí. Hráčská varianta bez ikon není k dispozici. Obsahuje spoustou dobrých a funkčních nápadů - ale jen cca polovina z nich je dotažená do hratelné podoby. Zbytek jsou náměty a nápady nastělené odstavců stylem "dodělej si sám". 

Jsou tam i další zajímavé lokace. Doupě medvědodlaka je provedené jako promakaný minidungeon, který na pěti místnostech představí zajímavé protivníky, odměnu i morální dilema. A vedle něj hnízdo víl ve staré věži prorostlé stromem - tak cool lokace - nemá víc, než obecný popis, jak vypadá z venčí.

Takhle by se dalo pokračovat. Některá monstra mají v DrDII aplikaci super nápady, jak něco znázornit, aby jiná monstra (divocí psi v dugneonu) úplně chyběla. Hlavní záporák má skvělého sidekicka - jen vlastně není jasné, jak ho dostat do hry a jak mechanicky funguje. Duše toužící po klidu mají 6 zajímavých hádanek k vyřešení, ale do hry je musíte dostat sami. Magické poklady srší nápady, světský není popsán ani jeden.

Prostě obsah patří k tomu lepšímu, co česká scéna vyprodukovala a kdyby to bylo dotažené, klidně bych tomu dal pět hvězdiček, ale není - a není tak moc, že to musím srazit na tři.

2

Válka neskončila je psaná pro styl hry, při kterém většinu herního sezení strávíte povídáním s cizími postavami. Je tu pěkné úvodní nastavení s několika lokacemi, dějovými linkami a cizími postavami, ale propracované jsou hlavně postavy – a to na můj vkus paradoxně až moc, protože třeba postava s áčtyřkou podrobné historie a barvitého líčení všech aspektů osobnosti je pro mě spíš nehratelná.

Každopádně: Většina autorské lásky byla věnována interakci s nehráčskými postavami. Pokud jste povídací roleplayer, vaše srdce zaplesá. Pokud vás zajímají i dobrodružnější aspekty hry, pak vězte, že pokud už tu vůbec jsou, trpí nedopracovaností a nešťastným zpracováním. Dobrodružství nenabízí moc konkrétních situací, které bych mohl vzít a rovnou hrát – je to spíš sborník námětů psaný v duchu „dopracuj si sám“. Zamrzí zejména závěrečná pasťová jeskyně, která zůstala v rovině obecného nástřelu, kdy pasti, příšery, ale ani cizí postavy vůbec nejsou umístěné do mapy, místnosti nejsou popsané a celé je to prezentované stylem „tady někde by mohlo být tohle, ale taky klidně něco úplně jiného“.

Podrobnější rozbor v recenzi na mém blogu.

Na fóru je zajímavá diskuze s autorkou Sparkle o tom, proč dobrodružství evidentně není určené pro hráče jako já.