RPG Kuchyně 2012: Čas ochutnávat!

Tvůrčí část dvoutýdenní (a třívíkendové) soutěže RPG Kuchyně 2012 je už nějakou dobu za námi, to ale zdaleka neznamená konec soutěže! Vítězů, kteří porazili nejen zástupy všech, co ani neodstartovali, nebo odpadli v průběhu soutěže, ale především vítězů na sebou samými se letos našlo devět. Všem už teď patří veliké uznání a potlesk! Ještě však není dobojováno - ta důležitější a vlastně i zajímavější část nás teprve čeká. Pokud se vám některá ze soutěžních her natolik zalíbí, že byste si ji chtěli zahrát, máte šanci jí v soutěži podpořit bodvým ziskem. Kterápak to bude? Pojďme se tedy podívat, co se letos urodilo...

 

Představení soutěžních her

Prakticky všechny hry se nacházejí v „nedokončeném“ stavu, nicméně pro jejich další zlepšování by se autorům hodily komentáře a reakce vás, čtenářů. Proto pokud vás některá z her zaujme, najděte si prosím chvilku času a napište autorovi, jak se vám líbila a případně co byste změnili. Všechny hry mají své diskuze na RPG Fóru. Pokud budete chtít některou hru okomentovat, na konci článku najdete několik daších informací, které by vás mohly zajímat...

Následující text odkazuje na soutěžní verze her - tj. ty, které byly odevzdány do soutěže. Někteří autoři pravděpodobně časem vydají opravené či vylepšené verze, takže se vždy nezapomeňte podívat do diskuze k příslušné hře.

 

Brany severu

napsal Ján "Crowen" Rosa

(stáhnout) (diskuse)

Hráči predstavujú rytiera Oswyna a jeho kumpánov potulujúcich sa vo Vysočine severne od Aedelricovho valu a Brán Severu. Rytier Oswyn urobil chybu, že sa zaplietol s úžerníkmi kvôli peniazom, ktoré potreboval na zaplatenie liečby svojej ťažko chorej ženy. Šarlatán s peniazmi zmizol a Oswynovi ostal na krku dlh, ktorý by nepokryl ani predaj rodovej tvrze. Oswyn zveril spravovanie tvrze do rúk miestneho duchovného, na ktorého si úžerníci netrúfnu. Vydal sa so svojou družinou najvernejších kumpánov za Brány Severu loviť škretov a zločincov, za ktorých kráľovskí správcovia vyplácajú odmeny, aby splatil svoj dlh a neprišiel o majetok rodu.

 

Co jsem všechno zvoral, než se mi to povedlo

napsala Nekra

(stáhnout) (diskuse)

Hra není vázána na prostředí. Lze ji zařadit do (téměř) libovolného kontextu - historické drama, fantasy nebo třeba sci-fi. Hra je řízena převážně hlasováním ze strany hráčů s usměrňováním vypravěče, který popisuje prostředí a stará se o informace, jež mají hračům zůstat utajeny.

Cílem hráčů je si zahrát.

Cílem postav je splatit co nejvíce svých dluhů (i když si nepamatují ničí jména, vědí jen výčet dluhů, které mezi sebou mají).

 

Hobitín

napsal Ondris

(stáhnout) (diskuse)

Děj dobrodružství se odehrává v jedné malé hobití osadě. Každý hráč hraje za příslušníka jednoho klanu a snaží se své těžce vypěstované zásoby uchránit před zvířátky. Ty se domlouvají a kooperují víc, než by se dalo čekat.

Zvířata mluví, po většinu roku jsou přátelská, hrají si s dětmi. Ale ke konci roku, na podzim, potřebují sehnat zásoby na zimu, a pro tyto účely se Hobitín přímo nabízí. Při svých loupežných výpravách však nikdy na nikoho neútočí. Snaží se jen sebrat jídlo. Jak se k tomu postaví hobiti, a jak budou i přes to všechno přátelští, záleží na hráčích.

 

Hrstka

napsali Ecthelion2 (Jonáš Ferenc & Kryštof Ferenc)

(stáhnout) (diskuse)

Hráči se v této hře ujmou role odvážných pilotů RAF během slavné Bitvy o Británii.

Hitlerovy nacistické hordy převálcovaly Evropu, roztrhaly Československo, Polsko si rozdělily s bolševiky a za pochodu rozdrtily Francii a britský expediční sbor. Po evakuaci u Dunquerqe nyní stojí Velká Británie osamocena v boji proti nestvůrnému režimu, zatímco na březích severní Francie připravují Němci vylodění do Anglie.

Postavy nastupují k letkám bránícím zoufale britská města a bojujícím o vzdušnou nadvládu ve chvíli, kdy se vše zdá ztraceno. Proti nim stojí doposud neporažená nacistická válečná mašinérie. Pokud letci selžou, Velká Británie padne. Jen málo z nich bude stát na konci této bitvy, protože ztráty jsou vysoké.

 

Knihovládce

napsal Tomáš "Nathaka" Motyčka

(stáhnout) (diskuse)

Každý svět je jen jedním z Listů velké Knihy světů. Na každé stránce Knihy je zachycen nejen celý jeden svět, ale i všechny jeho duše, veškerá jeho moudrost a také jeho životní esence. Strážci Knihy už od počátků času dbali na to, aby se Listy netrhaly a aby se na nich vše odvíjelo přirozenou cestou. Každý svět měl tak zůstat od ostatních oddělen a nikomu nebylo dovoleno do nich zasahovat zvenčí.

Niktájah, jeden z nejstarších Strážců, pohrdl životem Strážců, který neznal radost. Zvolil cestu lži a nepřejícnosti a dal vzniknout Vetřelcům. Vetřelci pak klamali Strážce a kradli Listy z Knihy. Strážci nemohli opustit svou sféru a dali proto vzniknout Lovcům. Kdo nakonec získá převahu? To jediné se z Knihy vyčíst nedá…

O titul Knihovládce se utkávají dvě frakce. Zatímco závistiví a zákeřní Vetřelci kradou Listy z Knihy světů a pronikají do nich, aby je zkorumpovali a vymýtili z nich radost, neúnavní Lovci je pronásledují a skrze své šampióny napravují, co způsobili.

 

Reloading...

napsal Adam "Klimbing" Klimeš

(stáhnout) (diskuse)

Někdy nastanou chvíle, kdy i ti největší z hrdinů zaváhají. Právě tehdy, když selže úsudek nejprozíravějších a paže nejsilnějších, vkrade se do nezdolných srdcí pochybnost. "Kde se stala chyba?" táže se něco v nás. V té chvíli jsme jen krůček od propasti beznaděje. "Mít tak ještě jednu šanci."
"Máš ji mít," odpoví hlas přinášející naději a výzvu. Hlas, který vyburcuje i toho nejmenšího z hrdinů. Slova, která se stanou vlajkonoši tohoto dobrodružství, protože tentokrát to prostě musí vyjít!

 

Sága

napsal Tadeas

(stáhnout) (diskuse)

Tato hra je zasazená do prostředí boje vikingů o přežití v nově objevené, neznámé krajině sužované mrazem a prastarým zlem, kterého se dokonce i bohové obávají. Hráči se zhostí rolí synů a dcer (či jiných potomků) proslulého Erika Rudého, který s malou flotilou odplul od pobřeží Islandu kolonizovat novou zemi na západě.

Avšak někde nastala chyba. Snad byl proklet za své hříchy, či tomu chtěla náhoda, že se jejich lodě dostaly do prapodivné bouře, která je zavála někam úplně jinam, do neznámých vod u pobřeží Niflhaimu - sídla zimy a ledových démonů.

 

Soudný den

napsali Zdeněk "Lyco" Bělehrádek & Tobiáš "Insolitus" Kučera

(stáhnout) (diskuse)

Čas, který byl tomuto světu vyměřen v den jeho stvoření, se nachýlil ke svému konci. Přiblížila se hodina poslední. Apokalypsa. Jak legie andělské, tak pekelné hordy mají své představy o tom, jak byl měl konec světa vypadat. Otevřou se tedy nebesa, pukne země a na svět se vyhrnou bytosti staré jako čas sám, aby se chopili konečného vítězství.

 

Svetlo na konci tunela

napsal Michal Viskup

(stáhnout) (diskuse)

„Kde... kde to som? Mohli by ste prosím niekto zažať svetlo? Že vraj len na konci tunela? Nuž, lepšie ako nič. Ďakujem“ usmiala sa mŕtvola. Počkať! Mŕtvola?

Áno, čítate správne, mŕtvola. Dokonca konkrétna mŕtvola: obeť vraždy. Vyskúšajte si, aké je to vcítiť sa do pozície zabitého, nájomného zabijaka, detektíva či objednávateľa vraždy vo svete, kde je zmätok
normálny a nikto si nemôže byť istý, kto je jeho sused.

 

A co dál...?

Teď už nezbývá než pročíst si soutěžní hry, a když vás některá z nich (nebo klidně všechny) zaujme, třeba si je i zahrát! Když si nějakou hru zahrajete a napíšete dojmy z hraní do příslušné diskuse (odkazy jsou u každé představené hry), můžete jí přidat bod do celkového hodnocení. Autoři však jistě ocení, i když si hru nezahrajete, ale napíšete dojmy z hry po jejím přečtení - každá reakce může autorovi pomoci jeho hru vylepšit, anebo vytvořit ještě lepší hru někdy v budoucnu!

Pokud chcete přistoupit ke komentování her obšírně a skutečně zodpovědně, máte ještě jednu možnost:

 

Staňte se porotcem RPG Kuchyně 2012

Co to obnáší? Znamená to, že všechny soutěžní hry přečtete, bodově ohodnotíte podle kritérií nastavených v ohlášení ingrediencí a každou hru okomentujete - co se vám líbí, co se vám nezdá, jak by se dala hra ještě vylepšit - prostě aby autor dostal zpětnou vazbu, která ho může posunout o kousíček dál. Není k tomu samozřejmě potřeba nějakých teoretických znalostí, požadujeme pouze dvě věci: Musíte se zajímat o to, jak je hra utvořená, tedy zamýšlet se nad tím, jestli pravidla fungují, zda bude hra vytvářet zajímavé situace a jak spolu souzní systém pravidel a předkládané prostředí nebo zamýšlená atmosféra; a nesmíte být zaujatí proti žádnému stylu hry - neohlížet se při hodnocení na to, jestli jsou hry pravé nebo levé, zelené nebo růžové, či zda chce autor po hráčích něco, co vám osobně nevyhovuje, ale koukat jen na to, jak dobře to vše dohromady funguje.

Pokud se rozhodnete porotcování zkusit, neváhejte se nám ozvat na soutěžní adresu: soutez@rpg.sk

 

A teď už jen přejeme příjemné čtení a zábavu u příadného hraní!