Recenze: Mutant Chronicles

V roce 1993 vydala švédská firma Target Games hru na hrdiny s názvem Mutant Chronicles. Hra obsahovala originální svět, který by se dal charakterizovat jako postapokalyptické sci-fi s příměsí fantasy a steampunku. A právě steampunkový nádech bylo zřejmě to, čím svět zaujal a ustál srovnávání se starším a známějším světem Warhammer 40 000. V Mutant Chronicles univerzu totiž kvůli působení zlé síly prostupující vesmírem selhávají inteligentní stroje. Dokonce jsou schopné obrátit se proti člověku.

 


 

Lidé si na základě této skutečnosti upravili technologii tak, že se spoléhají na „klasičtější“ mašiny. Svět Mutant Chronicles je tak světem obřích průmyslových komplexů spotřebovávajících uhlí, vrtulníků, velkých kanónů, výbušnin, staré dobré špionáže, sabotáží a propagandy. Příměs fantasy obstarává magie, která byla ve světě znovuobjevena a je využívána zejména obří náboženskou organizací zvanou Bratrstvo.

Díky dobré odezvě na svět se Target Games rozhodli pustit se do dalších projektů vycházejících z něj. Mnohým z vás něco řekne název Doomtrooper. Šlo o sběratelskou karetní hru, která byla přeložena do mnoha jazyků včetně češtiny a jeden čas (kolem roku 1997) byla v ČR populárnější než Magic: the Gathering. Vyšla také figurková hra Warzone, která se hrála i u nás. Bohužel vydávání Doomtrooperu muselo být zastaveno kvůli sporům o licenci na formát sběratelských karetních her. Postupně se stoplo i vydávání figurek a v roce 1999 společnost Target Games zkrachovala.

I v následujících letech se však našli lidé, kteří viděli ve světě Mutant Chronicles potenciál a pokoušeli se s tím něco dělat. Všechny tyto pokusy bohužel skončily neslavně. Fantasy Flight Games vydaly v roce 2008 figurkovou hru Mutant Chronicles, ale záhy ji pro malý zájem přestali vydávat. Ačkoli pravidla této hry byla chválena, figurky nevypadaly dobře, což hru pohřbilo. Dále v roce 2009 vznikl akční film s názvem Mutant Chronicles. Z původního světa vycházel spíše volně. Film neměl u diváků valného úspěchu. Vyvíjelo se i MMORPG Warzone Online, které nakonec světlo světa vůbec nespatřilo.

I přes smůlu, která provází produkty vycházející ze světa Mutant Chronicles, si tento setting stále drží určitou fanouškovskou základnu. Například karetní hra Doomtrooper, ač oficiálně „mrtvá“ 10 let, se stále hraje i v ČR! Je celkem jisté, že další projekty ze světa Mutant Chronicles vznikat budou, ať už dopadnou jakkoli. Třeba to bude právě Vaše RPG kampaň. Přiblížím Vám nyní fiktivní svět Mutant Chronicles nezávislý na systému, v němž by se hrál. Na konci článku se letmo dotknu i systému původní hry.

Lidstvo

Ve 23. století byly přírodní zdroje na planetě Zemi vyčerpány. Lidstvo se přemnožilo a planeta přestala být způsobilou k žití. Obří megakorporace postavily vesmírné koráby, v nichž evakuovaly své vyvolené jedince a vydali se osidlovat Měsíc a okolní planety, kde byly objeveny obrovské zásoby surovin. Jakmile megakorporace osídlily celou Sluneční soustavu, začaly se bít mezi sebou. V této době byly čtyři, každá měla svůj nezaměnitelný styl a původ: Bauhaus inspirovaný bismarckovským Německem, ovládaný šlechtickými rody. Imperiál, kultura britského koloniálního impéria říznutá divokými Skoty, silně to expanzivní a militantní korporace. Kapitol, nejvíce připomínající klasickou americkou korporaci z reálné dnešní doby. A konečně Mishima, japonští samurajové. U těchto korporací se autoři ani trochu nepokoušeli o originalitu. Osobně mi to nevadí, alespoň jsou to věci každému člověku známé.

Kolonizátoři korporací však strkali nos tam, kam neměli. Když se odvážili proniknout za Sluneční soustavu, narazili na inteligentní sílu cizího původu a do světa byla vypuštěna Černá Symetrie. Tato neviditelná síla prostoupila celou soustavu a způsobila, že inteligentní stroje (počítače a superpočítače) se obrátily proti lidem. Nastala doba chaosu. Ale mělo být ještě hůř: Černá Symetrie byla totiž jen předvojem hrůzných armád monster sloužících bytosti říkající si Černá duše.

Černá Legie

Černá duše je prastará bytost těžko uchopitelné podstaty. Zřejmě existovala dříve, než vznikly hvězdy; tedy v době, kdy všude byla jen Temnota. Když hvězdy rozťaly Temnotu svým Světlem, rozdělily i Černou duši, čímž se staly jejím nepřítelem. Černá duše chce zničit všechny hvězdy, aby se vše navrátilo do Temnoty a ona se opět stala jedinou, nejmocnější silou. Vykonavatelé vůle Černé duše jsou Černí apoštolové, bytosti temnotou zrozené, a jejich podřízení. Zaútočili na lidstvo z místa na okraji Sluneční soustavy, kde byli poprvé objeveni a nechtěně vypuštěni, a nyní mají své jednotky rozmístěné po celé soustavě. Černých apoštolů je pět, každý se specializuje na jinou agendu (válka, černá magie, lži, hniloba, šílenství). Jediným štěstím lidí je, že apoštolové nejsou jednotní – soupeří i mezi sebou o přízeň a dary Černé duše, případně sami usilují o to stát se Černou duší.

V arzenálu temné armády najdeme bytosti nazývající se nekromutant, nefarit, tekron, řezník duší, biotroll a mnoho dalších. Jak vypadají, vidíte na obrázcích. Černá Legie využívá nekrotechnologii, především implantáty zvyšující schopnosti, avšak korumpující a zohavující nositele. Dále temnou magii, jejímž zdrojem síly je Černá Symetrie. Padlí lidští vojáci jsou pomocí Černé symetrie oživováni a jako nemrtví ve službách Černé Legie posíláni opět na bojiště. Někteří apoštolové volí méně přímočarou strategii než otevřený boj a snaží se korumpovat lidi opevněné ve velkých městech a rozkládat společnost zevnitř.

Bratrstvo

Když bylo lidstvo napadeno Černou legií, vypadalo to s ním opravdu bledě. Naštěstí lidé objevili schopnost kouzlit klasické čáry, jaké známe z fantasy světů. Vznikl náboženský řád s názvem Bratrstvo, který aspoň na chvíli donutil korporace přestat se bít mezi sebou a zformoval odpor proti Černé Legii. Nyní je z Bratrstva obří církev s katedrálou na každé planetě a velkým vlivem na život  lidí. Bratrstvo je kontroverzní organizace. Na jednu stranu všichni vědí, že nebýt jí, lidstvo by bylo již vyhubeno. Na druhou stranu, tato organizace je prorostlá korupcí a nezřídka její inkvizitoři odpravují nevinné lidi označené jako kacíře a špiony Černé legie ve zmanipulovaných procesech.

Bratrstvo cvičí své adepty v Umění (magie). Využívá inkvizitory, křižáky (nekouzlící vojáky), mystiky, věštce či mortifikátory (elitní jednotku nájemných vrahů).

Bratrstvo se také stará o prosazování ediktu, kterým se přísně zapovězuje výroba a používání inteligentních strojů, které by se opět mohly obrátit proti lidem.

Hlavní baštou Bratrstva je neutrální město Luna City na Měsíci.

Kybertronik

Tato malá skupina lidí se rozhodla edikt o zákazu počítačů nerespektovat. Tajně vyráběli kybernetické přístroje a prodávali je za velké peníze pokoutně všem megakorporacím skrz malé fiktivní firmy. Když se na celou věc přišlo, bylo už pozdě. Kybertronik nahromadil bohatství o objemu celé megakorporace. Přetáhl mnoho důležitých lidí odjinud k sobě a vznikla tak pátá korporace, ještě o něco bezohlednější než ty ostatní. Bratrstvo neuznává Kybertronik a považuje jej za nepřítele.

Planeta Země

Když megakorporace opustily planetu, zbylí lidé na Zemi si činili nárok na bohatství, které ve vesmíru nalezly. Proběhla válka o nezávislost korporací na Zemi, kterou korporace vyhrály tak, že vypustily na Zem z Měsíce jaderné hlavice. Kdo se neschoval do krytu, nepřežil. Ze Země se stala mrtvá zóna. Po staletích z ní povstaly nové lidské kmeny, mnohdy zmutované. Luteránská triáda, Templáři, Půlměsíšní bojovníci a Synové Rasputina, ti nyní bojují o nadvládu nad zdevastovanou, bažinatou, jedovatou planetou. V čem jsou však jednotní, je nenávist k megakorporacím. Až pozemské kmeny načerpají dost sil, bude jejich prvním cílem Luna City.

Mystikové Bratrstva mluví o věštbě, která říká, že rozhodující bitva mezi lidstvem a Černou Legií se uskuteční na planetě Zemi. Udržet na ní základnu je však v tuto chvíli velmi obtížné.

Hra ve světě Mutant Chronicles

Svět je velmi dobře uzpůsoben hraní ve stylu hack-and-slash. Válčí se všude, každý s každým. Jakmile vystrčíte nos z velkého města, máte před sebou rozlehlé pláně plné bojujících armád, a občas se boj přenese i do měst. Dále má svět dobrý potenciál pro špionážní a záškodnické mise v prostředí špinavých, neutěšených, smogem pokrytých, korupcí a kriminalitou prolezlých velkoměst. A konečně se nabízí kampaň vedoucí malou družinku misionářů na planetu Zemi hledat v bažinách poklady a odpovědi na zásadní otázky.

Hlavní přednost světa osobně vidím v tom, že je prostě a jednoduše „cool“: místa, hrdinové, korporace, aliance, kouzla, armády temnoty... všechno je tu cool a díky omezení technologie budoucnosti i pro reálného člověka představitelné. Navíc tu jsou všechny lidské frakce morálně nejednoznačné, není tu žádný jasný „klaďas“, ale pokud to hráči řešit nechtějí, mohou nechat postavy zcela věřit své frakci. Třešničkou na dortu je to, že se svět obejde bez trpaslíků a elfů, což je pro mě osobně velmi příjemné.

RPG systém

Na rozdíl od světa, původní systém hry příliš doporučit nemohu. Nejen že pro dnešní potřeby hráčů již zcela zastaral; on nebyl příliš chválen ani v době vzniku. Je podobný systému d20, jen se zde používá d6, d10 i d20. Životní dráha postav se generuje pomocí náhody. Systém řeší prakticky pouze boj a magii, zbytek se dá odházet kostkami, aby to hráče příliš nerozptylovalo v akci. Je možné hrát i za temnou stranu, pak ale počítejte s tím, že budete opravdu v rukou náhody: heretik hází pravidelně na to, jestli nedostali mystici Bratrstva vizi o jeho zradě a nedojdou si pro něj, a pokud používáte temné dary, hážete také na to, jestli vás to náhodou úplně „nezkriplí“.

Naštěstí jsou příručky ke hře vyplněny z naprosté většiny popisem světa, takže se vyplatí přečíst si je, i pokud budete chtít hrát svět Mutant Chronicles v jiném systému (FATE, GURPS...), což je ostatně cesta, kterou Vám doporučuji.

Odkazy

  • Alfou a omegou je web Mutant Chronicles Virtualpedia, kde jsou ke stažení ve formátu pdf všechny vyšlé knihy k původnímu Mutant Chronicles RPG.
  • Fandovská stránka v češtině
  • Komunita českých hráčů Doomtrooperu se schází na diskusním serveru Lapiduch (nutná registrace)