Jak se hraje v Německu II

Po delší přestávce se opět shledáváme u dalšího dílu povídání o německých hrách na hrdiny. Tentokrát se budeme věnovat výhradně, ale o to podrobněji, legendárnímu Das Schwarze Auge.

Nejznámější a nejrozšířenější hra neohroženě vládnoucí německému trhu a překonávající i pověstné Dungeons & Dragons nese název Das Schwarze Auge (DSA) neboli Černé oko.

Příběh DSA začíná někdy počátkem osmdesátých let. Velký hráč na poli deskových her Schmidt Spiele spolu s vydavatelstvím Droemer Knaur se rozhodli patřičně navnaděni úspěchem D&D v zámoří vstoupit na trh s hrami na hrdiny. Po neúspěšných námluvách s TSR padne rozhodnutí vytvořit vlastní hru. Tímto úkolem pověřili vydavatelství Fantasy Production (FanPro). Původním zadáním bylo navržení mysteriózní a záhadné fantasy hry. K navození atmosféry měla dopomoci i černá škraboška určená pro vypravěče. Ta byla součástí balení první edice vydané roku 1984.

První edice se dočkala francouzského, italského a nizozemského překladu. V této edici měl hráč na výběr z pěti druhů hrdinů: dobrodruh, válečník, mág, trpaslík a elf. Hrdina byl popsán pomocí pěti vlastností: odvaha, síla, moudrost, charisma a obratnost. Hodnoty se určovaly náhodně hodem kostky.

V druhé edici vydané roku 1988 se počet typů hrdinů zvyšuje na čtyřicet a rozšiřuje popis postavy o nevýhody jako jsou například nekrofobie, chamtivost nebo klaustrofobie.

Třetí edice z roku 1993 byla rozšířena o další dvě kladné a záporné vlastnosti. Rovněž se stala základem pro počítačovou herní sérii Realms of Arkania. Roku 1997 Schmidt Spiele zbankrotovalo a hry se ujalo FanPro. Nejradikálnější změny herního systému přinesla čtvrtá edice systému z roku 2001. Ta je zajímavá i tím, že se dočkala anglického překladu. Nový systém nese známky inspirace z Shadowrun a GURPS. Za dalších deset let po zkáze Schmidt Spiele dochází k restrukturalizaci FanPro a DSA se stěhuje k Ulisses Spiele. Ta vydává mírně opravenou edici označovanou jako 4.1, na níž staví populární počítačová hra Drakensang.

Systém

Podíváme se na systém představený ve čtvrté edici. Hráč tvoří postavu investováním bodů, ale některé vedlejší hodnoty jsou určeny hodem kostkou. Základní rámec postavy je dán rasou, profesí a kulturou. Rasy určují fyzickou stránku postavy a přináší různé speciální schopnosti. Seznam ras zahrnuje obligátní trpaslíky, elfy, gobliny a několik národů lidí.

Prostředí a zázemí, ve kterém postava vyrostla, je určeno kulturou. Je rozdíl, zda postava pochází z městského prostředí nebo strávila mládí v divočině. Kultura ovlivňuje, jaké talenty postava ovládá, ale také omezuje výběr profesí.

Co postava umí a dokáže, je určeno profesí, což prakticky znamená bonusy k talentům a několik speciálních výhod. V základní příručce nalezneme celkem čtrnáct profesí, mezi nimi například zloděje, mága, průzkumníka, léčitele, piráta nebo žoldnéře.

Zbylé body se rozdělí do devíti atributů a do výhod a nevýhod. Hodnoty atributů jsou mezi 1 a 21. Postava je dále popsána ještě pomocí talentů, což odpovídá dovednostem v jiných systémech. Talentů je ve hře obrovské množství a jsou rozděleny do skupin podle způsobu použití. Máme fyzické talenty, kam patří třeba šplh nebo skok, bojové talenty, přírodní talenty, jazyky atd.

Základní mechanismus využívá k rozhodnutí o výsledku činnosti dvacetistěnnou kostku a nazývá se test. Pro každý test se určí atribut, který se bude při činnosti používat. Hod kostkou musí být menší než hodnota atributu a k hodu se započítávají další modifikátory. Talenty se používají jako zdroj pro kompenzaci neúspěšného testu. To znamená, že když postava neuspěje v testu, může zaplatit několik bodů talentu a odečíst je z výsledku hodu a změnit jej na úspěch.

Svět DSA

Hra DSA je primárně situovaná na planetě Dere. Pozorný čtenář znalý německého jazyka si všimne, že se jedná o anagram Erde, což je německé označení Země. Na Dere se nachází několik kontinentů, ale pozornost hry je soustředěna především na Aventurii. Tento kontinent je bratrancem Evropy a Asie. Za dobu své dvacetileté existence byl svět neuvěřitelně rozpracován a může se pyšnit zajímavou historií, detailní geografií ale i biologií nestvůr. Například v kapitole bestiář je ke každé nestvůře kromě podrobného popisu přiložena mapka s vyznačenou oblastí výskytu.

Centrem Aventurie je Království Středu (Mittelreich) osídlené obyvateli původem z kontinentu Myranor. Národy Království Středu mají často své evropské protějšky, jmenovitě Horasians jsou inspirováni barokními Italy a Francouzi, Fountlandians středověkými Rusy a Maraskani zase Asiaty. Dalším významným královstvím je vikingský Thorwalians. Kultura původních obyvatel Tulamides zahrnuje dva národy: Arabům podobní Mhanadistanians a Tuaregy ovlivnění Novadis. Kontinent obývá ještě několik dalších menších lidských národů.

Žádný pořádný fantasy svět by se neobešel bez trpaslíků a elfů. I tyto dvě rasy jsou členěny do několik kultur, kde elfové zahrnující lesní, kteří se straní civilizace, přátelské luční elfy, ledové obývající zmrzlou pustinu a národ koňáků. Trpaslíci se rovněž drží zavedených klišé, s drobnou výjimkou, že horští trpaslíci odpovídají Tolkienovým hobitům. Mezi další rasy patří trollové, orkové, goblini, ještěří Achaz a kříženci orků a elfů Holberker.

Historie světa je rozdělena do dvanácti epoch a každá je charakterizována nadvládou určité rasy. V současné epoše soupeří o nadvládu orkové a lidé.

Náboženství v Aventurii zahrnuje dvanáct bohů, každý zastupuje jistou doménu a je reprezentován několika atributy. Například Praios je bůh světla a spravedlnosti a jeho atributy jsou zákon, pořádek, zlato a pravda. Pro každého boha existuje protějšek v podobě arcidémona, který reprezentuje přesný opak hodnot a principů.

Závěrem

DSA se dočkalo několika počítačových zpracovaní. Prvním byla trilogie Realms of Arkania vydané již v roce 1993. Další počítačovou hrou ze světě DSA bylo podařené RPG Drakensang z roku 2008, následované o dva roky později pokračováním Drakensang: The River of Time. Ač je Drakensang novou záležitostí, jedná se o RPG ze staré školy, jak se na hru z Aventurie sluší a patří.

DSA se v Německu těší obrovské podpoře, jak oficiální tak fandovské. Pro hru existuje obrovské množství rozšiřujících knih, ve světě se odehrává bezpočet románů a několik deskových her. Výjimkou není ani sada speciálních figurek, soundtrack a audiobook. Připravuje se i film. Fanoušci připravují v prostředí světa amatérská divadla, filmy a larpy.

To by bylo z Aventurie vše. V příštím díle seriál ukončíme a provedeme celkové zhodnocení a shrnutí. Auf Wiedersehen.