Čerstvě dočteno: Wraiths

Vložil(a) Pieta dne

Čerstvě dočteno je staronová rubrika, v níž vás budeme formou minirecenzí seznamovat s náhodnými hrami, jimž se podařilo zaujmout toho kterého autora. Dnes si představíme Wraiths, důmyslnou špionážní akci, která se nese v duchu kooperativního vyprávění.


Tahle hra je v řadě směrů zvláštní. Třeba tím, že tu není žádný vypravěč. Nebo tím, že jenom část hráčů má postavy, které jsou aktivní. Nebo tím, že to 
vlastně ani není hra.


Wraiths totiž nemá žádná pravidla pro řešení konfliktů, útoky a obrany. Autor předpokládá, že budete hrát v nějakém systému, který vám vyhovuje; on vám jen poskytuje šablonu, podle které hru připravit a řídit.


Postavami jsou členové elitní vojenské jednotky, specializovaní na práci na nepřátelském území, boj proti mnohonásobné přesile a spoléhající se více na přesné plánování, utajení a rychlost, než na hrubou sílu. Někteří členové jednotky vyrážejí na misi, zbytek zůstává v týlu a je s nimi ve spojení, poskytuje podporu a rady a monitoruje celou situaci. Každý v jednotce má svoji specializaci, a proto když tým v poli narazí na dveře zajištěné výbušninou proti otevření, bude to specialista na výbušniny, kdo mu poradí, zda stříhat modrý nebo červený. 


V průběhu hry se nejprve hráči v rolích týmových specialistů sejdou nad mapou, a postupně každý přidává podle své specializace odpovídající překážky, které „zjistil průzkum“. Na mapě přibývají zakreslené cesty, po kterých chodí hlídky, ploty z ostnatého drátu, osvětlené dvory bez krytů, miny, detektory pohybu, elektronické zámky, ale třeba i divoké horské potoky. V druhé fázi tým plánuje strategii, kterou hodlá dosáhnout cíle, splnit misi a zase se dostat do bezpečí. Měli by společně navrhnout, jak překonat, zneškodnit nebo se vyhnout nakresleným překážkám.


Během samotné akce si hráči rozdělí role. Ti, jejichž agenti vyrazili do akce, hlásí na základnu vše, co vidí a slyší; poradci na základně jim radí, jak mají nejlépe postupovat. Tato část hry probíhá ve víceméně reálném čase, není místo na zdlouhavé porady a vymýšlení, každé zdržení totiž zvyšuje šanci, že do průběhu mise zasáhnou nepředvídatelné okolnosti.


Nepředvídatelné okolnosti jsou doménou specialistů na základně. Každý z nich totiž tajně a náhodně určí čas, ve kterém dojde ke zvratu, a základní charakter události, od nečekané příležitosti po hrozící nebezpečí. Jakmile nastane příslušný okamžik, hráčova postava podle aktuální situace ve hře a svého oboru odhalí (tj. vymyslí) zvrat a sdělí ho agentům, kteří se s ním poté musí vypořádat.


Tým na základně sleduje situaci jen z dálky, pomocí přístrojů a informací shromážděných výzvědkou, ty však vůbec nemusejí odpovídat reálné situaci. Proto první agent, který dorazí k nějaké překážce označené na mapě, náhodně určí, jestli problém odpovídá nebo jestli je menší či větší, než příprava naznačovala. Je pak na hráči agenta, aby zjištěnou situaci popsal ostatním.


A to je vlastně všechno, když nepočítám pár dodatků s radami, jako seznam použitelných specializací agentů nebo základní výbavy, takže se můžu pustit do závěrečných shrnutí. 


Wraiths


HIGHLY CLASSIFIED


AUTHORIZED PERSONNEL ONLY

Ian Millington, 2002


Autor Ian Millington publikoval svou hru Wraiths ve formě 20stránkového PDF dokumentu. Zveřejnil ji zdarma ke stažení na svých webových stránkách Collaborative Roleplay. Přestože dnes už oficiální stránky zanikly, nevěšte hlavu. Díky zázračným schopnostem projektu Way Back Machine se můžete podívat na jejich archivovanou verzi z roku 2007. PDF pravidel lze stáhnout tamtéž.

Tahle hra je mi i teď poněkud záhadou. Na jednu stranu doporučuje realistické řešení bojů, aby každá přestřelka byla pro agenty nebezpečím, a hodně se tváří jako simulace vojenské akce, dokonce do té míry, že agenti v poli mají mluvit celou hru jen šeptem, „aby se neprozradili“; na druhé straně ale jde hlavně o kooperativní vyprávění, o společné tvoření příběhu, kde všechny postavy mají společný cíl v zadané misi, i když hráči sami mohou situaci ostatním i sobě komplikovat a zamotávat. Díky reálně ubíhajícímu času a stále hrozícím zvratům by měla hra mít nezvyklou naléhavost, protože každé zdržení může skutečně být osudné. Pořád ale vlastně nevím, jestli bych Wraiths chtěl hrát nebo jestli mi stačí jen jako velmi zajímavý experiment.