Dračí doupě plus

3.466665
Průměr: 3.5 (15 hodnocení)
Heroický fantasy systém vhodný zejména pro hraní delších kampaní s důrazem na rozvoj postav
Altar
2004

Se svým předchůdcem má tato hra společné jen zaměření na příběhy fantasy dobrodruhů a fakt, že je postavena na úrovních a povoláních. Pravidla se na první pohled zdají složitá, ale lehko přecházejí do krve. Zajímavostí jsou různá pravidla pro různá povolání – některá jsou archetypální, jiná dovednostní, jiná postavená na „hraní postavy“. Ideální pro hráče, kteří chtějí hrát dlouhá tažení a zabývat se postupným zlepšováním postav. Nejnáročnější na Pána jeskyně, který si musí pamatovat spousty malých mechanik. Pravidla jsou rozdělena do hlavního dvousvazkového modulu a samostatně prodejných příruček pro jednotlivá povolání.

10 let s DrD+ aneb jak nejhůře začít s RPG

1

Ano, začal jsem s DrD+. V době, kdy bylo pár měsíců na trhu, jsem přišel jako RPG naprosto nepolíbený hráč do Černého rytíře, a řekl, že chci hrát Dračí doupě - co si musím koupit? Dostal jsem do ruky pět příruček plus jeden modul Asterionu a pln nadšení pelášil domů. Následoval měsíc intenzivního čtení. Jelikož jsem žádné RPG předtím nehrál, nepoznal jsem, jak hrozný je to systém. Všudypřítomné tabulky mi přišly zcela normální. Dnes bych to tomu chlápkovi v Černém rytíři hodil na hlavu. Ale v roce 2004? Co jiného jsem mohl hrát? DnD? Shadowrun? A ještě k tomu v angličtině? Tenkrát naprosto nemyslitelné.
Jenže trh se za těch deset let dost změnil. A s ním i můj přístup k RPG. Co mě tedy udrželo u DrD+ více jak 10 let? Dejme tomu, že hlavní roli hrála lenost učit se něco nového (věřte mi, že když se naučíte do puntíku chápat DrD+ opravdu nemáte nervy na to, učit se něco dalšího), odpor hráčů k jinému systému (někteří neumí DrD+ pořádně dodnes) a také víra, že česká scéna přinese nějaké nové RPG. Tahle iluze mě ovšem opustila po vydání a vyzkoušení DrD II a nedávno vydané Končiny. Proč je sakra česká scéna tak upjatá na původní DrD 1.x?
Nastal tedy čas DrD+ opustit, vlastně opustit českou scénu (snad jen Příběhy Impéria, Střepy snů a Rozcestí stojí za námahu) a poohlédnout se jinde. A při té příležitosti zhodnotit těch deset let s českým RPG.
Musím přiznat, že mám s DrD+ spojeno mnoho skvělých RPG zážitků. Ovšem není to díky DrD+ jako systému. Měl bych stejně skvělé zážitky, ať už bych hrál cokoliv jiného. A v tom vidím zásadní problém.
Namítnete, že DrD+ je přeci stará škola, dneska už je vše jinak. Ano, to je pravda, ale už tenkrát bylo extrémně náročné s ním začít. Systém snad dávala dohromady skupina matfyzáků a to jediné, co DrD+ chybělo, byla příručka s tabulkami. A to prosím není nadsázka. Tabulky napříč všemi příručkami by vydaly za samostatnou příručku. Systém postrádá jakékoliv jádro, takže každá tabulka obsahuje odlišné hodnoty. To je při tom množství tabulek nejhorší, protože nemáte šanci si zapamatovat konkrétní čísla. Pokud tedy nemáte fotografickou paměť, nebo úchylku si vše poctivě vypsat. Dodnes nemám zdání, jak nastavovat obtížnosti zkoušek. A pochybuji, že při těch matematických nuancích, kde každé povolání vychází ze zcela jiného modelu, to vědí sami autoři.
Povolání - jediná trochu světlá stránka DrD+. Zejména hraničář je opravdu zajímavě zpracovaný, ale zabíjejí ho špatně nastavené herní mechanismy. Spousta povolání má ve svých mechanikách číselnou konstantu (např zručnost + 2k6 +8). Proč tomu tak je? Mám podezření, že někdo zjistil, že mechanika dává naprosto zcestné výsledky, proto tam strčil tuhle konstantu.
Jiná povolání dělají z celé hry dice-fest. Například Theurg, jehož nastudování a pochopení by vydalo za maturitní zkoušku. Zbylá povolání jsou klasika, kterou už jste někde předtím viděli nejméně stokrát.
A jak se to vlastně hraje? Hodně podobně jako DrD 1.x. Jen nemáte nesmyslná omezení, a máte pravidla na všechno. Třeba i na intenzitu světla. Nebo pro pochod. Většinu z nich nikdy nepoužijete, vystačí si s nějakým vlastním pravidlem. DrD+ lze naštěstí dobře modifikovat vlastními pravidly. To je také možná důvod, proč mi vydrželo tak dlouho. Těch malých úprav vnikl nespočet.
Co napsat závěrem? DrD+ je dnes již hooodně zastaralý systém. Jeho mechaniky jsou velmi diskutabilní, souboják je zdlouhavý a nudný, jen snad některá povolání mají zajímavé nápady, ale tím ty klady končí. Opravdu. Je mi líto, že po takové době musím DrD+ hanit, ale byl bych sám proti sobě, kdybych psal oslavnou recenzi. Zapomeňte na cokoliv od Altaru. Jsou to vyhozené peníze a ztráta drahoceného času. Já prošutroval 10 let, vím, o čem mluvím.

Pokračování

4

Že jsem tenkrát přešel na tenhle sistém, když u nás vyšel,jsem nikdy nelitoval. Ale těm co začínají,bych ho určitě nedoporučoval. Oproti klasickému dračáku se mi zdál realnější,ale nakonec bohužel více počítání.

Slepá větev vývoje

2

Když soudruzi z Altaru vylepšovali své Dračí doupě, asi někde odbočili špatně. Připadá mi, že se DrD+ vydalo cestou maximální simulace „reality“. To ve svém důsledku vedlo k tomu, že téměř pro každou činnost byla jiná mechanika. Přes množství pravidel, regulí a tabulek se stejně člověk nevyhne nevyváženosti a nelogickým situacím, které plynou z důsledného dodržování pravidel.

A jakže se to vlastně hraje? Když se postava o něco pokouší, hráč listuje v pravidlech, následně sčítá, odčítá, dělí, zaokrouhluje a výsledek prohání velikou převodní tabulkou aby mohl oznámit výsledek vypravěči, který otevře tabulky a sčítá, odčítá...

Teď vážně. Přes dobrou základnu skalních fanoušků bych DrD+ (z vlastní zkušenosti) nikomu nedoporučoval. Ano, nakonec si můžete slušně zahrát, ALE: Když klasické hraní, tak raději DrD 1.x. A už vůbec to není hra určená pro krátké hraní anebo pro hraní s lidmi, kteří s RPG začínají.

Výtečná hra

5

Ano, budu opakovat to, co už vyřkli ostatní. Ale udělám to rád.
Plusko mě prostě baví, stejně jako mě baví 1.x. Zdá se mi to nebo je tu velká komunita lidí, co pořebujou nějaký nový hry kde si s PJem povídáte, "spolutvoříte příběh" a jedním hodem (jestli se tam vůbec hází) se rozhodne úplně všechno? Mě prostě strašně bolí u srdce, když hráčí odvrhnou svou "matku", začnou na ní hledat faktické chyby a tak dále...
(Promiňte za menší odbočku, jen jsem komentoval místní dění tak, jak mi připadá)
Složitost? Ano, na začátku nám jedno kolo souboje trvalo 20 min, ale když se člověk nerobrečí, že to je moc složitý, po pár hraních ty všechny převody a operace děláte už intuitivně.
Nutnost úprav? Promiňte, ale já jsem se nesetkal s tím, že by bylo potřeba něco upravovat...

Plusko je prostě výtečná hra, neuvěřitelně se mi líbí souboj a vlastně všechny mechaniky.
Nevím, co více říct - snad jen zahrajte si to místo toho, abyste to jenom přečetli a nadávali!

Výborná, ale zdánlivě složitá hra

5

Dračí doupě plus považuji za nejlepší RPG, kterou jsem kdy hrál (nebo četl její pravidla). Jméno Dračí doupě je možná lehce zavádějící, neboť narozdíl od původního DrD 1.x je patrná velká snaha o logicky fungující mechaniky vhodné k budování natolik realistického světa, nakolik je to v rámci fantasy možné. Hra vám dává nástroje použitelné v téměř jakékoli situaci a celý systém je do detailu propracovaný.
Bolestnou pravdou je, že minimálně PJ se při učení se pravidlům nevyhne přemýšlení, což považuji za hlavní důvod častého odsuzování této hry. Pokud však věnujete trochu námahy proniknutí k hlavním myšlenkám DrD+, je vám odměnou jednoduchý, vyvážený a takřka geniální systém.
Hra nabízí šest povolání, z nichž každé obsahuje několik různých zaměření, nabízejících širokou škálu schopností, v níž si přijdou na své rváči i pacifisté. Nevýhodou však je, že povolání si musíte dokoupit ve zvláštních příručkách.
Velikým přínosem je příručka PJ s mnoha zajímavými radami, tajnými schopnostmi, kterými je možno odměňovat určité postavy, i komplexně zpracovanou problematikou božstev a sfér, nechávající dostatek prostoru pro vlastní nápady. Skvělý je též bestiář, který se podrobně věnuje celé řadě různých typů nestvůr, jejichž živé popisy jsou výbornou inspirací k tvorbě dobrodružství.

Malou třešničkou na dortu jsou potom nitky motivačních textů, splétající se napříč příručkami do jednoho velkého dobrodružství, podporujícího fantazii (nejen) PJ.

Osobní záležitost

5

Jsem skaut a základní DrD 1.6 jsem hrával obecně s kámošema na různých poutích když stála řeč, a to asi přes šest let. Mezitím jsme se jednou za čas scházeli a hráli s více pravidly a tak podobně, takže o první verzi hry mám představu. Když ale přišlo DrD+, koupil jsem pravidla a zažral se do nich, protože mám rád když se hra blíží realitě. A to DrD+ nabízí. 200 stran se spoustou pravidel ukazuje jak široký základ této hře autoři dali. Jediné co mi nevadí vynechat je počítat bonusy osvětlení a případně bolest atp. (ačkoli vždy je to na domluvě). Hraji DrD+ stále se svou družinou za Hraničáře už něco přes dva roky a jsem s touto hrou dost spokojen, přestože je někde napsána dost složitě či chybí vysvětlení do závorky a podobně. Bohužel krom DrD jsem hrál jen Příběhy Imperia, a tak nemohu porovnávat s dalšími RPG systémy. Dávám však 5 hvězd, protože málo které chvíle jsem si neužil tak dobře, jako během této hry.

DrD+ ma spoustu vad a je

5

DrD+ ma spoustu vad a je hodne slozity. Ale cim dyl ho hraju, tim se mi libi vic. To co mi prislo slozity je uplne jasny. K temto pravidlum se proste musi pristupovat trochu jinac, dyl trva nez si na ne hraci zvyhnou. Ale jak se tak stane, je to naprosta parada a ja osobne bych +ko nevymenil za nic.

Složitost?

5

No otevřu knihu a vidím plno tabulek, čísel... upadám do rozpaků zda hrát, nehrát. Nakonec to přejdu a začtu se. Některé pravidla jsou zbytečná, například světelnost- tak je nepoužívám, jinak se zdají prostá. Chce to dostat jen trochu do krve, nějakou praxi a člověk se už nemusí ani dívat do tabulek. Podle mě to není vůbec složité, jen se to tak tváří.

Proč?

2

Vyzkoušel jsem, odmítl jsem.
Důvody:
Zbytečná složitost (příkaldem tabulky zranění)
Nesmyslná tvorba postav

Nic přínosného.

Druhá hvězdička je za to že je to česky, je to docela levné, dostupné a není to úplně pitomé

Zklamání

1

DrD+ má jedno společné s DrD Pravidla pro experty. Dlouho se na něj čekalo a po mnoha odkladech nakonec vyšlo. Natěšeně jsme ho zkusili, ale přišlo rozčarování. Dlouhé očekávání nakonec přineslo zklamání.

DnD obsahuje jednoduché základní pravidlo a spoustu volitelných (rozšiřujících) pravidel. DrD+ obsahuje spoustu povinných pravidel a jen velmi těžko jde osekat. Navíc spousta těch pravidel je zcela zbytečných (např. pravidla pro osvětlení). Čas nutný pro jejich nastudování nestojí za to.

Podpora hry ze strany autorů byla příšerná, vlastně žádná. Dnes je na trhu hromada lepších her na hrdiny, např. DnD 4E nebo Pathfinder. Dávám jednu hvězdičku za pěkné ilustrace. Původnímu DrD jsem dal dvě hvazdičky (za ilustrace a za nostalgii), ale tuto hru jsme nebyli schopni hrát ani tak dlouho, abych k ní cítil nostalgii.