Dogs in the Vineyard

4.5
Průměr: 4.5 (4 hodnocení)
Westernové drama o nejisté morálce
Vincent Baker
2005

Jedna z nejznámějších indie her vůbec, Dogs in the Vineyard, se odehrává ve westernovém prostředí, kde postavy představují strážce zákona a víry v zapadlých osadách. Sotva dokončily výcvik, jsou to jen děti, a najednou jsou vyslány trestat zlo do světa, který zdaleka není černobílý. Hra pojednávající o těžkých rozhodnutích a morálních dilematech. Jednoduchý systém je postaven na vyhodnocování konfliktů, které využívá „pokerového“ zvedání sázek, poskytuje vodítka pro následné popisy a vlastně tak vytváří páteř veškerého děje.

Hra, která se hraje sama

5

Pokud jste doposud neuvěřili v existenci pravidel, která mohou hráčům pomáhat, usnadňovat jim hraní a podporovat vznik zajímavých scén, zahrajte si Dogs in the Vineyard a uvěříte. Ne nadarmo se stali nejprodávanější indie hrou (tedy snad až po Spirit of the Century). Tahle útlá knížečka má všechno - zajímavé herní prostředí (divoký západ!), neodolatelný motiv slibující oduševnělé příběhy (nezkušení strážci zákona, kteří se zodpovídají jen svému svědomí) a úchvatný systém. Nejdřív vás vyděsí tím, že budete potřebovat desítky kostek, ale potom vám ukáže, že je propůjčila do žoldu příběhu. Vypravěč jen nastíní konfliktní situaci a pak už se vše jen veze, zcela bez námahy, přirozeně a vstříc gradujícímu konci. Jedna z mála her, které vyžadují minimální přípravu předem, a které se hrají svižně, uvolněně, napínavě a skoro samy. Neuvěřitelně hluboké drama o povaze postav. I kdyby vás děsila náboženská tématika, tuhle hru si prostě musíte zahrát.

Nenápadná kvalita?

4

Hodnocení píši jen na zakladě přečtení pravidel, hru jsem ještě nehrál. Podobně jako Cold City má DitV nepochybně velmi dobře uchopitelný koncept, velmi dobře vymyšlené mechaniky (ať příběhotvorné konflikty, nebo dynamiku vývoje postav) a i poměrně slušně zvládnutou část pro vypravěče, jak pracovat s "narativní" hrou. K tomu si přidejte morální tématiku na pozadi a každý kdo mě zná, bude přesvědčen, že tohle je hra přesně pro mě. Ale abych řekl pravdu, po přečtení mi to tak úžasné nepřislo. Hra je to bezesporu kvalitní, ale něco mi u ni jakoby chybí. A nebo je to tím, pro mě ne přiliž lakavým, pseudowesternovským prostředí. Možná jsem jen podle ohlasu čekal nějakou bombu a ona je to jen hodně dobrá hra. Ale možná že si ji jen musím zahrát...

Velmi podařená věc

5

Pro mě je tahle hra srdcovka. Nejdřív jsem ji po přečtení hodnotil kladně když jsem si představil jak všechno může fungovat a po odehrání musím konstatovat, že vše funguje nesmírně přirozeně a člověk si ani nevšimne, že by házel kostkama, protože ty kostky a mechaniky mu tak nějak pomáhají k hraní a podporujou ho od lenosti něco říkat nebo něco dělat. Trochu jsem měl otazníky nad prostředím psů, kdy se mi mormonská společnost moc nezdála, ale nakonec mi i tohle sedlo na míru a hrát týpky, kteří jsou jakoby víc než zákon, ale přitom veškeré jejich činy vycházejí ze srdce je moc fajn.
Hezký setting, jeden z nejlepších systémů pro RPG.

Tahle narativní hra funguje

4

Z DitV mám pocit, že je to promyšlená hra, jejíž systém opravdu dělá to, co autor zamýšlel. Hra v ní neskutečně ubíhá, konflikty samy rozvíjejí příběh i zábavu. Setting je skvěle postavený a má výrazný potenciál vytvářet morální dilemata, která jsou jádrem celé hry.
Vyhodnocovací mechanika je přímo skvělá, ale přijde mi nedotažená. Při hraní se nám stávalo, že bylo na stole kostek příliš a konflikt už se neměl kam ubírat. Také mám starost, jak se bude systém chovat při delších hraních (na několik sezení).
Každopádně jsou Dogs jedna z mála narativních her u které mám pocit, že opravdu funguje.