d20 SRD

3.2
Průměr: 3.2 (5 hodnocení)
Univerzální "stavebnice" slavného systému d20, na jejíchž základech staví desítky her
Wizards of the Coast
2000

Pod označení d20 spadá velká spousta různorodých her, které mnohdy nemají společného nic kromě použitého systému, takzvaného d20. Tento klasický systém stojí většinou na kombinacích úrovní a povolání a hojně využívá 20stěnné kostky. Jeho zdarma dostupná verze se nazývá SRD - System Reference Document. Jde o výtah z třetí edice Dungeons and Dragons, který slouží jako "stavebnice", jíž je možno využít k tvorbě dalších her. Samostatných aplikací od různých autorů a nakladatelství existují stovky, pokrývají všechna možná herní prostředí i žánry a kromě společného jádra pravidel se často liší k nepoznání.

De facto 3.edice DnD

4

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že SRD je zcela hratelná verze 3.edice DnD, nejedná se pouze o výtah jako u mnoha dalších her, kde je jádro pravidel zadarmo z marketingových důvodů. Samozřejmě na to abyste mohli hrát musíte mít nějaké zkušenosti s Dungeons and Dragons a chybí vám přesně jedna tabulka postupu po úrovních, která je ovšem implicitně zabudovaná v každém programu pro tvorbu postavy.
SRD je výtahem v tom smyslu, že neobsahuje žádné popisy ras, povolání, nestvůr, vybavení atd. Já sám jsem k popisům používal materiály z druhé edice a myslím že to bylo ideální, a tam kde to nešlo si člověk snadno něco domyslí. Pokud máte zájem hrát smulacionistickou fantasy hru, pak SRD těžko něco nahradí. Pravidla pokrývají naprostou většinu činností se kterou se lze setkat v hrdinské fantasy a přitom nejsou příliš rozsáhlá, navíc jsou neuvěřitelně robustní, čímž myslím to, že pokud se budete naprosto slepě držet pravidel pak by neměly nastat žádné potíže (což je pro začátečníka dobré a naprosto výjimečné pokud jde o RPG systémy). Pravidla jsou skutečně velice dobře testována. Samozřejmě nemluvím o tom že díky desítkám let vývoje DnD a licenci OGL máte nevyčerpatelné množství materiálu. Hlavní nevýhodu bych viděl ve velké komplexnosti pravidel a také s ní spojené složitosti pro Dungeon Mastera, ale to je vzhledem k předešlému celkem pochopitelné.

Stavebnica

3

Hry zalozene na d20 som hraval velmi dlho. Skutocne je to stavebnica, z ktorej sa da postavit takmer hocico. Stale to ale bude mat istu pachut, ktora sa mi uz trochu objedla.
d20 tak ako je postavene v SRD je vlastne DnD bez omacky. Podla mna je az prilis komplexne, niektore pravidla uplne otravne a zdlhave a miesto k roleplayu a k pribehu zvadza ku mechanickemu kombeniu postav a taktickemu boju.

D20 systém je stavebnice...

5

D20 systém je stavebnice, takže nemá ani málo ani hodně pravidel, má jich právě tolik kolik se autoři rozhodnou z něj vzít. Existují D20 systémy v rozsahu 1 strany A4 nebo i mnohasetstránkové fascykly. D20 systém není ani nutně úrovňový, ani nutně neobsahuje povolání. To jsou jen volitelné (a překvapivě často vynechávané či upravované moduly). Jádro d20 systému tvoří mechanika hodu proti číslu, v druhé fázi šest vlastností a trojice záchran/obran a ve třetím dovednostní systém. S další a další úrovní jsou prvky víc volitelné a víc modifikovatelné a proto se liší k nepoznání. Variant jsou skutečně stovky a pokud víte, po čem sáhnout naleznete obvykle spokojenost.

Díky nezrušitelné licenci OGL umožňuje vzájemnou výměnu nápadů a evoluci do té doby, dokud budou tvůrci chtít jeho potenciál používat.

Pokud mám hodnotit tento

2

Pokud mám hodnotit tento systém - 2/5 - podprůměrný

Na d20 mi vadí prílišná

2

Na d20 mi vadí prílišná "systémovosť" a zahltenie taktickými možnosťami, ktoré ma akosi obmedzujú v tom, čo by som v konkrétnej scéne rád urobil. Možno som len začiatočník a možno sa mi nechce prenikať hlbšie.

A možno mám rád málopravidlové systémy ;)