ČaroDej

2
Průměr: 2 (4 hodnocení)
Málopravidlový domáci systém pre klasické hranie dobrodruhov vo fantasy žánri.
Zsolt Varga
2006

Slovenský, rozsahovo malý, systém, ktorý prináša všetky základné elementy pre klasické hranie tradičných postáv-dobrodruhov, ktorí bojujú mečom a mágiou voči rôznym príšerám a prekážkam sveta. Pravidlá a filozofie známe z klasických systémov sú síce zredukované na minimum, ale skúsený hráč si nájde analógie pre boj, kúzlenie, zručnosti i jednoduchú tvorbu postáv spolu s niekoľkými konkrétnymi príkladmi. K dispozícii dáva vyhodnocovací systém založený na banku kociek a tvorbu postáv cez pravidlový nákup.

Hra od sousedů

2

Čaroděje jsem hrál před asi rokem přímo s jeho autorem.
Rozsah příručky mi přijde sympatický, ale utrpěly rady pro hru (rozuměj, žádný tam nejsou). Naopak kouzla zabírají velkou část příručky, přitom nejsou nějak zvlášť nápaditá. Grafický zpracování je přiměřené ceně.
Mechanická stránka je obyčejná přehazovačka několika klasickými kostky. To sice není moc originální, ale hru nijak nebrzdí.
Jediný využití hry vidím v případě, že zkušený hráč zaučuje nováčky. Pokud bude připravovat dobrodružství a navádět nováčky jak hrát, hra může fungovat a možná bude i rychle odsýpat. Na delší hraní však nejspíš pravidla nebudou vyhovovat téměř nikomu a družina bude muset přejít na promyšlenější systém.
Rozhodně se mi líbí více malý projekt, který je dokončen, než velký, který se zhroutí pod svou vlastní tíhou, za tohle dávám dvě hvězdičky.

Tenkrát podruhé

2

Kedysi som na ČaroDeja napísal obrovskú recenziu (keď som to spočítal, bola to polka rozsahu samotných pravidiel, to je určite nejaký rekord). Medzitým sa mi priority a pohľady trochu zmenili a preto je čas (tentokrát ultrakrátko) zhodnotit, poděkovat a tak.

Čarodej je ako keď z rôznych edícií DnD povyberáte rôzne mechnické kúsky, zlepíte ich dohromady novou mechanikou, a nazvete to hrou. Ešte výstižnejšie, v skutočnosti sú to jednoduché domáce pravidlá naťukané vo Worde, vyvinuté na to, aby ste do vašej skúsenej RPG skupiny pribrali aj nejakých začiatočníkov (pokiaľ predpokladáte, že mechanická komplexnosť je hlavnou prekážkou pre začiatočníkov).

Problémom je to, že to nie je hra. Mám na toto tvrdenie dva dôvody. Prvý, ako som spomínal v dlhej recenzii, stále platí: hra neposkytuje žiadny návod na to, ako jej mechanické časti uviesť do pohybu, ako tvoriť dobrodružstvá, ako "pániť", ako hrať - proste žiadne herné procedúry. Druhý dôvod voľne súvisí s tým prvým: táto hra nemá žiadny Creative Void (koncept od Vincenta Lumpleyho). Jej mechaniky nikam nevedú, hru nikam neusmerňujú, nezačleňujú pravidlá pre vyhodnocovanie situácií a postup postáv po úrovniach do celku, ktorý by sa dal nazvať hrou.

Napriek obrovskému rozdielu v maniakálnosti je ju podobne ťažké hodnotiť ako Void: Sci-Fantasy. Ono to totiž nie je kompletná hra. Dve hviezdičky sú za to, že ak máte RPB skúsenosti, ste schopní s ČaroDejom niečo urobiť.

Je to slabe ale je to nase :)

2

Carodeja som hral na rpg turnaji na slavcone a moc ma to neoslovilo. System je uplne nemastny-neslany a tusim ze vyhodnocovacia mechanika sa mi zdala nejak defektna, podrobnosti si uz nepamatam.
No je to prve oficialne vydane slovenske RPG, ale to je asi to jedine co je na nom zaujimave.

Malá snaha o veľký systém,

2

Táto hra mi príde ako malá milá slovenská kuriozita. Nech to znie akokoľvek ironicky, je to prvý rýdzo slovenský herný počin na poli rolových hier, a toto prvenstvo mu nik nevezme. Z hľadiska pravidiel a filozofie mi s odstupom času príde ako snaha zminimalizovať ,,veľké" pravidlové systémy typu Dračí doupě, či Dungeons and Dragons na niekoľko málo strán. Nájdeme tu takmer všetko v zmenšenej forme: štyri štatistiky, rasa a povolanie späté do jedného, bodový nákup, sadu zručností, pravidlá pre boj, kúzla, magické predmety a príšery, dokonca i triedu náročnosti (cieľové číslo, ktoré sa prehadzuje) a to všetko zhruba v takom pomere, v akom sú u ich veľkých bratov. To všetko na tridsiatich dvoch stranách, čo z neho robí kandidáta na hru, ktorá sa schová do batoha.

Napriek tomu mám pocit, že táto hra bez znalosti niektorého z veľkých systémov a štýlu ich hrania, spôsobí v ruke hráča zmätok a nejasnosť, ako s ňou naložiť. Systém chce byť čo najjednoduchší (súc obmedzený rozsahom), ale nechce ísť radikálnou cestou abstrakcie pravidiel, ktorá prináša jednoduchosť. Akoby sa bál, že vynechanie niektorého prvku nedajbože vystraší bežného hráča. Tým sa však vzďaluje od oblasti, kde by mohol vynikať najviac - a to je rýchle hranie pre začínajúcich hráčov. Osobne mám i po viacerých hraniach pocit ťažkopádnosti pri poolovej mechanike a bodová tvorba postavy vyžaduje tiež úsilie a pomoc staršinu. Tuším, že minimalistické hranie, kde ide o zabíjanie príšer a prekonávanie prekážok, má niekoľkých iných vhodnejších kandidátov na systém (pravda, nie v slovenčine). A na druhej strane, pri túžbe hrať zložitejšie a prepracovanejšie mechaniky je zrejme lepšie použiť niečo ťažkotonážnejšie.