Call of Cthulhu Roleplaying Game (d20)

Vložil(a) Alnag dne
5
Průměr: 4.5 (2 hlasů)
2002
Hororově laděná hra na motivy H. P. Lovecrafta.

Call of Cthulhu Roleplaying Game (d20) je adaptace oblíbené herní série Call of Cthulhu do systému d20, vytvořená v licenci nakladatelstvím Wizards of the Coast. Hráči se v ní vžívají do rolí běžných lidí z dvacátých let 20. století, které okolnosti svedly k tomu, že začali vyšetřovat podivné jevy, záhadné kulty a pronikání mimozemských entit do našeho světa.

Adaptace se snaží zachovávat atmosféru původní hry, ale zpřístupnit ji širšímu publiku – systém d20 byl tehdy na vrcholu popularity. Postavy jsou popsané tradiční šesticí vlastností známých z d20, dovednostmi a úrovněmi. Ve hře ovšem nejsou rasy ani povolání. Pravidla pro šílenství a kouzla sesílaná za cenu ztráty vlastních sil dělají ze hry nelítostný, temný horor. Převod do d20 teoreticky umožnil přivést do hry postavy z Dungeons & Dragons, nebo naopak použít nestvůry z mýtu Cthulhu ve hrách D&D.

Wizards of the Coast nepodpořili hru žádnými dalšími doplňky. Trojici rozšíření ale přinesl nakladatel původní hry a poskytovatel licence, Chaosium: příručky popisující lovecraftovské herní prostředí, H. P. Lovecraft's Dunwich (2002), H. P. Lovecraft's Kingsport (2002) a H. P. Lovecraft's Arkham (2003) byly opatřeny herními statistikami jak pro původní Call of Cthulhu, tak pro Call of Cthulhu d20. Potom byl ale experiment s d20 ukončen a licence vypovězena.

Rodina RPG her
Systém

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Delta Green 1996 Příručka světa Svět pro Call of Cthulhu posouvající lovecraftovské prostředí do 90. let a konspiračního žánru

4

Lovecraft a jeho súputníci vrhli na fantastiku obrovský tieň. Samotná Call of Cthulhu od firmy Chaosium bola jedna z prvých RPG, avšak téma Cthulhu Mythosu si našla cestu do myriády ďalších hier, cez GURPS Cthulhupunk, Shab-al-Hiri Roach, Trail of Cthulhu, Shadows of Cthulhu pre True20, Cthulhutech, Conan a priamo či nepriamo inšpirovala mnoho mnoho ďalších (stačí prelistovať beštiáre či hľadať mechaniku šialenstva alebo artefakt Necronomicon). Cthulhu Mythos je neodškriepiteľnou súčasťou geek fandomu, spolu so Star Trekom, Buffy a Pánom prsteňov.

Call of Cthulhu d20 je verziou, pri ktorej sa stretli all-stars RPG priemyslu, ako napr. Christopher Shy, Kenneth Hite, Bruce Cordell, Monte Cook, John Tynes, Adam Scott Glancy či Dennis Detwiller. Výsledkom je príjemná príručka, ktorá má veľmi flexibilnú tvorbu postavy, dobre spracovanú parapsychológiu a sanity (aj keď si stále myslím, že tieto "mentálne hit pointy" v hre neplnia dobre svoju úlohu), rozsiahly beštiár, veľmi inšpiratívne časti o Cthulhu Mythose a skvelé rady pre vedenie hry, spolu s perfektnými dobrodružstvami. Myslím, že je to aj vďaka všeobecnej známosti d20 systému najprístupnejšia verzia hry na Cthulhu tému a je omnoho intuitívnejšia a "rozumnejšia" než klasický systém BRP, ktorý je použitý v pôvodnom Call of Cthulhu. Akurát si neviem predstaviť hranie na vyšších úrovniach, ako optimum mi príde rozhranie medzi 3. a 5. úrovňou.

Existuje aj niekoľko veľmi užitočných príručiek, napr. Gamemaster's Screen, ktorá do tvorby postavy pridáva zaujímavo poňaté backgroundy a pulpové dobrodružstvo, neprehliadnuteľná Delta Green d20 od Pagan Publishing či dual-statted alebo d20 verzie základných modulov od Chaosium (napr. Arkham).

Kniha (ktorá má poväčšinou dosť otrasné DnD-like ilustrácie, ale inak layout a Shyove práce sú super) nie je až taká raritná, ako sa o nej hovorí. Donedávna sa v nemeckých online obchodoch dala zohnať za cenu menšiu ako 20 EUR.

5

Fanoušci klasického Call of Cthulhu od Chaosia přesvědčili vydavatele a vlastníka práv, že d20 systém není dobrý nápad. Proto nikdy nevyšel dotisk. A proto se dnes takhle příručka v podstatě nedá sehnat za rozumnou cenu. Systém je přitom relativně solidní a netrpí některými věcmi, které se mu vyčítají (pokud si jej skutečně přečtete a automaticky nepředpokládáte, že jej znáte, jako někteří z kritiků, zvláště ti ignorující část o massive damage ;-)), ale naprosto boží jsou zejména pasáže týkající se vedení hry, mýtu Cthulhu a související. Jestli d20 systém z duše nenávidíte stejně si je přečtěte. Systém v nich není, ale vytěžitelných postřehů pro jakoukoliv (i nehororovou) hru víc než dost.

Protože stavím kvalitu textů nad systém samotný, dávám pět (jinak bych dal asi čtyři...)